رئیس اتاق ایران مطرح کرد؛

آمادگی اتاق ایران جهت بازسازی بخش‌های صنعتی عراق/تسهیل تردد تجار و یکسان‌سازی تعرفه‌های گمرکی ایران و عراق

بخش خصوصی خواهان همکاری توسعه روابط تجاری یا کشور همسایه است شافعی از آمادگی بخش خصوصی جهت بازسازی زیرساخت‌ها و بخش‌های صنعتی و معدنی عراق و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های مختلف عمرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و عراق که با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر عراق امروز در اتاق ایران برگزار شد گفت: بخش خصوصی ایران توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های همسایه را در دستور کار خود قرار داده است که در این میان کشور دوست و برادر عراق از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.


بیشتر بخوانید: حجم تجارت ایران و عراق تا ۱۴۰۰ به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید 


شافعی در ادامه تصریح کرد: دو ملت بزرگ ایران و عراق با وجود مشترکات تاریخی و فرهنگی و گسترش روابط در سطوح مختلف بیشتر از هر کشور دیگری شایسته برخورداری از بالاترین سطح همکاری درهم‌تنیده اقتصادی و تجاری هستند.

رئیس اتاق بازرگانی یادآوری کرد: ایران و عراق دو کشور مهم و تأثیرگذار در منطقه با ظرفیت‌های اقتصادی بالا، توانمندی‌ها و امکانات بالقوه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، لذا باید از ظرفیت‌های موجود در جهت توسعه و گسترش روابط اقتصادی و ایجاد رفاه و آبادانی برای ملت‌های دو کشور به نحو شایسته بهره‌گیری شود.

وی گفت: سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق و مذاکرات انجام‌گرفته رهاورد‌های بسیار ارزشمندی داشت که بعضی از تفاهمات به سرعت اجرایی شد که از این بابت بخش خصوصی برای تلاش‌های بیشتر بسیار امیدوار است.

وی اذعان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد حجم مراودات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته است، اما سوال اساسی این است که آیا این حجم روابط در خور ظرفیت‌های اقتصادی و توانایی‌های دو کشور است.

این مقام مسئول گفت: عدم وجود روابط بانکی و مبادلات پولی و پوشش‌های بیمه‌ای، مشکلات حمل و نقل، روادید، گمرکی و استاندارد از جمله عمده موانعی است که موجب کُندی در مبادلات اقتصادی فی مابین شده است و حل این مشکلات جزو مطالبات فعالان اقتصادی بخش‌های خصوصی از دولتمردان دو کشور است. در عین حال انتظار می‌رود با تسهیل تردد تجار و یکسان‌سازی تعرفه‌های گمرکی زمینه برای تجارت آسان و روان میان فعالان اقتصادی بیشتر فراهم شود.

شافعی همچنین از آمادگی بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران در قالب اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی وابسته به اتاق ایران جهت بازسازی زیرساخت‌ها و بخش‌های صنعتی و معدنی عراق و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های مختلف عمرانی کشور عراق خبر داد و گفت: فعالان اقتصادی ایران آمادگی همکاری با عراق در زمینه ساخت و ساز فرودگاه، جاده‌سازی، سدسازی، کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری زیارتی، توریسم‌درمانی و تولید مشترک در زمینه لوازم خانگی، نساجی و سایر فرآورده‌های لبنی و مصالح ساختمانی را دارند.

شافعی  به ساماندهی و گسترش روابط بانکی میان دو کشور به منظور تسهیلات مراودات تجاری بخش خصوصی ایران و عراق اشاره کرد و گفت: از محدودیت‌های بانک مرکزی عراق مطلع هستیم، ولی می‌توان راهکار‌هایی برای عملیات بانکی ارائه کرد که منتظر ارائه پیشنهاد‌ات در این زمینه هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد: با ایجاد سازوکار‌های لازم برای حضور گسترده شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در پروژه‌های عمرانی عراق از جمله راهسازی، ساخت و ساز و پرداخت مطالبات شرکت‌های فنی و مهندسی ایران که در عراق پروژه‌های متعدد اجرا کرده‌اند یا در حال اجرا هستند می‌تواند به توسعه همکاری روابط تجاری بین دو کشور کمک کرد.

انتهای پیام/

لزوم گسترش روابط بانکی میان ایران و عراق  به منظور تسهیلات مراودات تجاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار