دیلی استار: سازمان سیا در تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان نقش دارد

روزنامه دیلی استار افشا کرد که سازمان اطلاعات خارجی آمریکا در تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان نقش چشمگیری دارد.

دیلی استار: سازمان سیا در تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان نقش داردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی دیلی استار در گزارشی افشا کرد که سازمان اطلاعات خارجی آمریکا (سیا) در تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان نقش چشمگیری دارد.

روزنامه دیلی استار در این گزارش اعلام کرده است که سرچشمه تولید و توزیع مواد مخدر افغانستان به دست سازمان اطلاعات خارجی آمریکا صورت می‌گیرد.

این گزارش افزوده است: در دهه 1980 سازمان سیا آمریکا بعد از قاچاق مواد مخدر از افغانستان آن را به داخل کشور وارد کرده و سپس خود میان خوانندگان و چهره‌های مشهور توزیع می کرد.

«جان استاکول»، نیروی سابق سازمان سیا نیز در گفتگو با دیلی استار افشا کرده است که سازمان اطلاعات آمریکا بخش عمده مواد مخدر افغانستان را به بیرون قاچاق کرده و در حقیقت تجارت هروئین به دست نیروهای این سازمان هدایت می شود.

روزنامه انگلیسی دیلی استار همچنین در این گزارش ادعا کرده است که «گلبدین حکمتیار»، رهبرحزب اسلامی افغانستان نیز با سیا در قاچاق مواد مخدر دست داشته است.

این روزنامه به نقل از جان استاکول افزوده است: در دهه 1980 تا اوایل دهه 1990 تمام هروئین مصرفی آمریکا توسط سازمان سیا در افغانستان تامین شده و سپس به آمریکا منتقل می شد.

وی همچنین به دیلی استار گرفته است که گلبدین حکمتیار برای مقابله با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان، بیش از 600 میلیون دالر از آمریکا پول دریافت کرده است.

نیروی سابق سازمان سیا تاکید کرده است که حکمتیار نقش عمده‌ای در روند تولید مواد مخدر در منطقه داشته است، زیرا وی برای تامین هزینه عملیات جنگی خود در افغانستان نیازمند بودجه مالی بود که با همکاری سازمان سیا از طریق قاچاق مواد مخدر این بودجه تامین می شده است.

روزنامه دیلی استار در ادامه گزارش خود آورده است: سازمان جاسوسی آمریکا چشمان خود را به روی تجارت مواد مخدر از افغانستان به این کشور بسته است.

قابل ذکر است که مبارزه با مواد مخدر، یکی از شعارهای آمریکا پس از حمله به افغانستان بود اما اکنون با گذشت حدود دو دهه از ورود آمریکا به این کشور، نه تنها تولید و قاچاق مواد مخدر متوقف نشده بلکه افزایش ننیز یافته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.