در سوم شعبان؛

قم،مسرور میلاد سراسر نور سرور آزادگان جهان

شهر مقدس قم در سالروز میلاد سومین سپهر سروری حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) غرق در نور و سرور است.

قم؛مسرور میلاد سراسر نور سرور آزادگان جهانبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛شهر کریمه اهل بیت(س)در سوم شعبان، خجسته سالروز ولادت با سعادت سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) غرق درشعف و  شادی است.

جای جای شهر مقدس قم به ویژه اماکن مذهبی، سر درب مساجد، معابر و منازل آذین بندی شده و دلدادگان اهل بیت و عصمت و طهارت با برپایی پایگاه‌های صلواتی و پخش شیرینی و نذورات مراتب عشق و ارادت خود را به سرور آزادگان جهان،امام حسین(ع) ابراز می‌کنند.

 هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم منورکریمه اهل بیت (ع) با تشرف به این مکان نورانی،آمده اند تا سوم شعبان سالروز میلاد ثار الله  حضرت امام حسین (ع) را به کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) تبریک و تهنیت بگویند.

در جای جای شهر قم مساجد به ویژه مسجد مقدس جمکران،بقاع متبرکه، دفاتر و بیوت مراجع عظام تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم نیز با حضور عاشقان و دلدادگان سرورآزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) مراسم جشن و سرور و سخنرانی برپا است.

سخنرانان نیز به بیان فضائل و شخصیت والای حضرت اباعبدالله الحسین (ع)و مداحان به مولودی خوانی می‌پردازند.

سبک زندگی حسینی


حجت الاسلام موسوی در گفت و گو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛در خصوص سبک زندگی این امام بزرگوار گفت:ایشان در تمام سال های زندگی پربرکتشان سبک  زندگی اسلامی توام با آزادیخواهی و عدالت را ارائه می کند،در سبک زندگی حسینی، از دوران کودکی تا زمان شهادت می‌بینیم  روابط خانوادگی صمیمی براساس ایمان تا چه حد کارگشا بوده است،سبک زندگی حسینی از نظر ترسیم روابط صحیح خانوادگی و همراهی در فراز و فرود‌های زندگی نمود دارد.

وی ادامه داد:با بررسی در سیره زندگانی امام حسین (ع) می‌بینیم که ایشان در برهه‌های مختلف زندگی مانند کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی و نیز در نقش‌های پسری، پدری، همسری، برادری، فرماندهی، امامت و شهروندی یک پرونده آموزشی بسیار توسعه یافته داشته اند ومی توان از هر کدام از این فصل‌ها یک کتاب قطور زندگی تألیف کرد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد:به طور نمونه، وقتی کوچک بوده و در بین خانواده اش می‌بینیم با مادر، جدشان و نیز خواهران و برادرانشان روابط گرمی داشته و خانواده‌ای صمیمی و مهربان دارند و حسین (ع) مهربانترین آدم است. در حدیث کساء می‌بینیم، چگونه ادبیاتی به کار می‌برد: وقتی وارد خانه می‌شوند، عنوان می‌کنند: «بوی بهشت و بوی جدم می‌آید» گفتن همین کلمه به پدربزرگ و مادرشان نشان می‌دهد که این‌ها یکدیگر را استشمام می‌کردند و هر کدام نوعی زندگی بهشتی داشته اند و پدربزرگ در زیر عبا، القاب زیبایی به امام حسین (ع) می‌دهند، «تو شافع امت و پرچمدار منی». مادر به پسرشان می‌گویند: «نور چشمم و میوه دلم هستی».این ادبیات اگر در زندگی‌ها حاکم شود،بسیاری از مشکلات خانوادگی زمینه بروز پیدا نمی کند.

حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: در روابط با خواهر می‌بینیم، حضرت زینب (س) چنان برادر را دوست دارند که سه برادر، خواهر را در سفر به کربلا همراهی می‌کنند،حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) به حدی با هم مهربان و صمیمی هستند که خواهر در زمان ازدواجشان شرط می‌کند که من هر روز باید برادرم را ببینم.

وی افزود:در سیره زندگی آن بزرگوار می‌بینیم، حسین (ع) طوری با خواهرشان برخورد کرده اند که سه روز از عقد حضرت زینب (س) گذشته بود و ایشان گریه کردند، وقتی علت را از این بزرگوار جویا می‌شوند؟ پاسخ می‌دهند: «من سه روز است که حسین (ع) را ندیده ام.»

این کارشناس مذهبی بیان کرد:این روابط عاطفی به گونه‌ای ادامه دارد که زینب (س) تا دم مرگ هم با برادرش ایستادگی می‌کند و در گودال قتلگاه هم بالای سر او می‌ایستد و زیر نیزه شکسته ها، برادر را جست و جو می‌کند و حضرت زینب (س) وقتی حضرت علی اکبر (ع) شهید می‌شوند، طوری بی قراری می‌کند که گویی پسران خودشان شهید شده اند و برای فرزندان خود آن سوگواری‌ها را نمی‌کند.


حجت الاسلام موسوی گفت:در برخورد با امام حسن (ع)، ایشان حرمت و احترام برادر بزرگشان را به خوبی حفظ می‌کنند که باید احترام بزرگتری و کوچکتری را در زندگی رعایت کنیم، تا امام حسن (ع) بودند، سیدالشهدا (ع) روی حرف ایشان حرفی نمی‌زدند و به او اقتدا می‌کردند و مردم ایشان را تحریک می‌کردند که تو خلیفه و رئیس باش، اما ایشان قبول نمی‌کردند و برادرشان امام حسن (ع) را به آن‌ها نشان می‌دادند.


وی ادامه داد:زندگی حسین (ع) به گونه‌ای بود که در بین او با دیگران رقابت، عداوت و کدورت نبوده است. به عنوان نمونه، برادر دیگرشان حضرت عباس (ع) فدایی ایشان بودند و امام حسین (ع) را جز تا زمان شهادت، برادر خطاب نکردند.


این کارشناس مذهبی عنوان کرد:درسوره انسان که درشأن امام حسین (ع) نازل شده است:زمانی که امام حسین (ع) بیمارمی شوند، مادر برای سلامتی ایشان روزه نذر می‌کند که وقتی اسیر، فقیر و یتیم در منزل آن‌ها می‌آید، غذایشان را به آن‌ها می‌دهند، اما با این حال سیدالشهدا (ع) ناراحت نمی شود؛ این ها سبک زندگی دگرخواهی و از خودگذشتگی را می‌رساند.


زمانی که حضرت عباس (ع) لب رود می‌روند تا برای کودکان خیمه آب بیاورند، جرعه‌ای آب هم نمی‌نوشند، این نشان می‌دهد که تربیت از درون خانواده شروع می‌شود و آن‌ها در یک خانواده منسجم، معنوی، گرم و مؤدب و امن پرورش یافته اند.


وی با تاکید بر ضرورت الگوگیری از این امام والامقام گفت:در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «اللهم محیای محیا محمد و آل محمد»، (محیا) یعنی چگونه زیستن و زندگی ما باید با الگوگیری از این عزیزان در زندگی فردی با عبادت و معنویت باشد،در زمان حادثه عاشورا نیز عاطفی‌ترین صحنه‌ها اتفاق می‌افتد و افراد این خانواده یکدیگر را ترک نمی‌کنند و جوانان بنی هاشم که پر از آرزو‌ها بودند، ترجیح دادند قطعه قطعه شوند، رگهایشان بریده شود، چاک چاک شوند و لب تشنه باشند، تا از خانواده و دین دفاع کنند.


حجت الاسلام موسوی ادامه داد:این همان خانواده زهرا و علی (ع) است که دور هم جمع شده اند، رقیه و امام سجاد و باقر (ع) هم به آن‌ها اضافه شده اند و دفاع می‌کنند و در اینجا حرف از عصبیت و قبیلگی نیست، اما صحبت از عشق به خدا و ایمان است و ارتباطات این افراد به صورت ایمانی به هم متصل است، امام حسین (ع) سرش را در راه حق داد و پسرانش را فداکرد، در دوران حیات هم زیاد اهل بخشش بوده اند و فقرا را اطعام می‌کرده اند و هر کسی گرفتار می‌شده، نزد ایشان برای حل مشکل می‌آمد،در سبک زندگی اسلامی باید از سخاوت و ایثار ایشان الگوبرداری کرد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار