در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تحریم سپاه آغازگر تحولی جدی میان ایران و آمریکا/ اقدام ترامپ علیه سپاه یک شوی تبلیغاتی است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع اقدام ضد ایرانی آمریکا و پاسخ ایران برگزار شد.

تحریم سپاه آغازگر تحولی جدی میان ایران و آمریکا است/به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ابتدای برنامه گفتگوی ویژه خبری طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه آمریکا خطای راهبردی در خصوص ایران انجام و سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است، گفت: این موضوع سبب تحول جدی میان ایران و آمریکا خواهد شد، برای اولین بار است که آمریکا یکی از خطوط جدی و قرمز جمهوری اسلامی ایران را به این شکل رد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فردا سوم شعبان عید مبارک سالار شهیدان امام حسین علیه السلام است افزود: فردا روز پاسدار است و جا دارد این روز را به همه پاسداران که حافظان این آب و خاک هستند و همه ما مدیون رشادت‌های آن‌ها هستیم تبریک بگوئیم، جالب است که دقیقاً در شب تولد سالار شهیدان آمریکایی‌ها چنین خطایی بزرگ راهبردی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه پایگاه‌های آمریکا در اطراف منطقه ما دیگر پایگاه‌های تروریستی شناخته خواهند شد افزود: نیرو‌های آمریکایی در منطقه ما نیرو‌های تروریستی خواهند بود و نوع برخورد حتما نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما شرایط جدیدی را شاهد خواهیم بود خاطرنشان کرد: نیرو‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس تردد دارند و پاسبانی از حریم امنیتی خلیج فارس برعهده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

عراقچی ادامه داد: ما به آمریکا هشدار داده ایم و دیروز سفیر سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران احضار کردم و پیام بسیار سریع و مستقیم ایران را به آمریکا از طریق سوئیس دادیم، اقدام متقابل ما به صورت سریع و قاطع خواهد بود، اگر هر حادثه پس از آن به وجود آید مسئولیت مستقیم آن بر عهده دولت آمریکا است و دولت آمریکا باید مسئولیت هر آنچه را که در منطقه پیرامونی ما و منطقه غرب آسیا رخ می‌دهد را بپذیرد، آمریکا دچار خطای بزرگ سیاسی و راهبردی شده است.

کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه تاریخچه این موضوع به قبل از دولت ترامپ بر می‌گردد لذا این موضوع در دولت اوباما نیز مطرح شده بود افزود: ترامپ جنون اول بودن را دارد و برایش اهمیتی ندارد که تبعات تصمیمش برای دولت و مردم کشورش چه خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا بزرگترین دولت ایجاد کننده و حامی تروریست به اعتراف مسئولین این کشور است اظهار کرد:
ما آمادگی داریم تا در مورد هر اقدامی واکنش مناسب داشته باشیم، ماهیت این تصمیم ترامپ با عملیاتی شدن آن تفاوت دارد لذا اصل تصمیم اقدامی ماجراجویانه است

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه در دولت اوباما موازنه بین افراطیون و افراد معتدل‌تر سبب شد تا این تصمیم اجرایی نشود اظهار کرد: آمریکا در برخی از تصمیم‌های خود مجبور به بازگشت شد، این موضوع یک تصمیم انفعالی و همراه با عصبانیت است.

خسروی با اشاره به اینکه تصمیم ترامپ بیش از ان که امکان اجرایی شدن داشته باشد یک شوی تبلیغاتی است ادامه داد: تصمیم امریکا در مورد قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اقدامی انفعالی از سوی بزرگترین حامی تروریسم در برابر موفق‌ترین نیروی زبده ضد تروریسم است.

وی عنوان کرد:شکاف درون هیئت حاکمه آمریکا بویژه مخالفت و ترس پنتاگون و سیا از تبعات این تصمیم بسیار جدی بوده و عاملی بازدارنده در زمینه اجرایی شدن آن است، پیش‌بینی‌های لازم از مدت‌ها قبل برای مقابله با تبعات احتمالی این تصمیم اتخاذ شده و متناسباً به مورد اجرا گذارده می‌شود.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ادامه داد:قبل از اعلام این تصمیم از سوی امریکا از طریق مجاری ارتباطی رسمی در خصوص تبعات این اقدام ماجراجویانه و تصمیم جمهوری اسلامی برای مقابله به مثل هشدار داده بودیم، از امروز ماهیت نیرو‌ها و پایگاه‌های امریکا در منطقه برای ما کاملا متفاوت بوده و هرگونه حرکت غیر معمول از سوی آن‌ها به عنوان رفتار یک گروه تروریستی مورد ارزیابی و اقدام متقابل قرار خواهد گرفت.

خسروی با اشاره به اینکه آمریکا بزرگترین حامی و پشتیبان تروریست در برابر بزرگترین نیروی زبده مقابله کننده با تروریسم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است قرار گرفته گفت: اخیراً اطلاعاتی داشتیم که این تصمیم به شکلی به سمت عملیاتی شدن به جلو پیش می‌رود اقدام ما در این خصوص اقدام اولیه نبود.

وی با بیان اینکه حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی یک مسئله کاملاً روشن مشخص و مسجل بود افزود: ما اقدام اولیه را انجام ندادیم و صبر کردیم تا ببینم از آن طرف چه اقدامی صورت می‌گیرد، ما به عنوان اقدام مقابل امروز این بحث را دنبال کردیم، از این به بعد نیرو‌های آمریکایی در منطقه و پایگاه‌های آن‌ها در منطقه کاملاً از نظر ما ماهیت شان تغییر پیدا می‌کند و متناسب با تغییر ماهیت درمورد چگونگی مواجهه با این نیرو‌ها و اقدامات احتمالی آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد این تصمیم بیشتر جنبه‌های نمایشی دارد تا جنبه‌های عملیاتی لذا ما برای هر اقدام و تصمیمی در این خصوص آماده هستیم.

محمد جمشیدی کارشناس روابط بین الملل هم در این برنامه با اشاره به سابقه قرار گرفتن نام سپاه قدس و مجموعه سپاه در فهرست تروریست‌ها گفت: آمریکا این بار کل سپاه را به عنوان تروریست معرفی کرده است هر چند که اقدام اخیر دولت آمریکا از نظر محتوا و سیاست فشار بر ایران تفاوتی با اقدامات پیش از آن ندارد.

وی با بیان اینکه برخی‌ها می‌خواهند اقدام اخیر آمریکا را حرکتی نظامی و امنیتی معرفی کنند افزود: تصمیم آمریکا صرفاً سیاسی است که بر روی آن تبلیغات زیادی انجام می‌دهد.

جمشیدی با اشاره به این که لیست سازمان‌های تروریستی خارجی در اختیار وزارت امور خارجه قرار دارد گفت: آمریکا کلیت سپاه را در لیست گروه تروریستی قرار داده است که بی سابقه نیست، در سال ۲۰۰۷ نیروی قدس سپاه به عنوان حامی تروریست در این لیست قرار گرفت و در سال ۲۰۱۷ کلیت سپاه به عنوان حامی گروه‌های تروریستی در لیست تحریم و این بار به عنوان خود تروریست معرفی شده است لذا تفاوتی به لحاظ محتوا وجود ندارد.

خسروی با اشاره به اینکه تصمیم ترامپ بیش از ان که امکان اجرایی شدن داشته باشد یک شوی تبلیغاتی است ...

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه این تصمیم به لحاظ محتوایی تاثیری در فشار‌های اقتصادی و مالی ندارد گفت: اراده سیاسی در این خصوص وجود ندارد این مسیر قبلا طی شده است به طوری که گزارشی را اخیراً بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا تهیه کرده و سیاست دو ساله ترامپ را مورد ارزیابی قرار داده و در مورد ایران نیز ۱۲ پیشنهاد را مطرح کرده است که یکی از آن‌ها معرفی سپاه به عنوان گروه تروریستی بود.

حسین اکبری کارشناس مسائل منطقه هم در این برنامه گفت: آمریکا در دو دوره تحریم هر اقدامی که می‌توانست علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داد و تصمیم اخیر دولت آمریکا مسئله خاصی نیست.

وی افزود: اقدام ترامپ در راستای طرح کلان معامله قرن و برای حمایت از نتانیاهو و رأی آوردن مجدد او است، عقلای آمریکا با این تصمیم ترامپ مخالفت کرده اند، چون می‌دانند سپاه نقش بازدارنده‌ای در برابر تروریست‌ها دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اقدام آمریکا جدید نیست افزود: این مسئله اتفاقی نیست که بخواهد تغییرات اساسی در منطقه و حوزه بین‌الملل ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه سه تهدید اساسی بشرامروز را تهدید می‌کند که شامل نظام سلطه، نژادپرستی و تکفیر و جریان تکفیری است اضافه کرد: مظهر نظام سلطه آمریکا است به طوری که فرمان هر سه تهدید در دست آمریکا است.

جمشیدی با اشاره به اینکه این اقدام آمریکا در جهت دفاع از اسرائیل است گفت: آن‌ها می‌خواهند فضای سیاسی ایجاد کنند تا نتانیاهو رای بیاورد، سپاه نقش بازدارنده و کمک کننده به کشور‌هایی که تحت ظلم و ستم آمریکا قرار دادن را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از یک طرف ترامپ نیازمند حمایت یهودی‌ها است افزود: خیلی از اقدامات او مثل شناسایی جولان و انتقال پایتخت به بیت المقدس برای این است که در انتخابات آتی بتواند اقلیت‌های قومی و نژادی را به نفع خود همراه کند، اقدام آمریکا در ونزوئلا نکته مهمی است به طوری که ونزوئلا را تهدید نظامی و امنیتی کرد، اما هنوز به جایی نرسیده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه سیاست داخلی برای ترامپ خیلی مهم است گفت: ترامپ به لحاظ سیاست داخلی نیازمند هماهنگی با اسرائیل است.

اکبری کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه آمریکا از موضع انفعالی در حال تصمیم است تا این که بخواهد از موضع اکشن تصمیم‌گیری کند گفت::آن‌ها در بسیاری از حوزه‌ها شکست خوردند و و هیمنه و اقتدار پیش برنده در روابط با کشور‌ها را ندارد، آمریکا نمی‌تواند خود را تامین کند چطور می‌تواند ضمانتی برای آینده سا یر کشور‌ها باشد.

وی با بیان اینکه تنها پرونده‌ای که آمریکا بر روی آن اصرار دارد بحث طرح معامله قرن است گفت: آمریکا مبالغ هنگفتی را به عنوان رشوه به اردن و مصر پیشنهاد داده است تا با آن‌ها همکاری کند، ترامپ تحت فشار صهیونیست‌ها قرار دارد، او داخل آمریکا نیاز به حمایت اسرائیلی‌ها دارد و اگر آن‌ها از ترامپ حمایت نکند در داخل آمریکا موقعیت خود را از دست می‌دهد به همین دلیل ناخواسته مجبور است به خواسته‌های صهیونیست‌ها پاسخ دهد.

وی افزود: این برخورد انفعالی ترامپ محاسنی دارد، زیرا بحث فلسطین فراموش شده بود ترامپ در هر حوزه‌ای که وارد شده به نفع مقاومت منجر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۱:۱۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
نفت گران شد
پایگاه ها و ناوهای آمریکا منتظر موشکهای سرگردان باشند شاید موشکهای اسرائیلی؟!؟ . . .
شاید نفتکش ها آرامش لازم برای حرکت را پیدا نکنند . . .
وقت آن رسیده پایگاه های بی مورد و موی دماغ از منطقه برچیده شوند . . .
شاید وقت آن رسیده داعش به سراغ مادرش برود . . .
. . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
اولین ارتش تروریستی متعلق به خود آمریکاست به این دلایل و مستندات بین المللی:
1) ارتش این کشور توسط موشکهای ناو دریائی خود هواپیمای مسافربری ایران را با 370مسافر ساقط کرد و ژنرال این ناو مدال گرفت.
2) در سخنرانی مبارزاتی ریاست جمهوری همین آقای ترامپ با صدای رسا اعلام کرد:
"ما آمریکائیها با کمک هیلاری و اوباما داعش را بوجود آوردیم."
3) هواپیماهای ترابری پهن پیکر آمریکائی در جنگ نیابتی در سوریه و عراق برای کمک به مولود خودشان داعش از طریق هوا و چترهای ترابری و لجستیک مهندسی ارتش نیروی هوائی و زمینی انواع تسلیحات سبک و سنگین را برای داعش ارسال می کرد.
4) کشور عراق و افغانستان را با بهانه های عبث و واهی با نابودی زیرساختهای این کشورها تحت عنوان تفاهم نامه های امنیتی و دفاعی با کمک تروریستهای داعش و القائده شخم زد و نابود کرد.
با اینهمه نمونه و اخیراً هم تهدیدات علیه ونزوئلا که دست نوشته جان بولتون در برابر دوربین رسانه ها که جهانی شد و موضوع اعزام 5000 نیروی ارتش و کودتا علیه نیکلاس مادورو رئیس جمهور قانونی این کشور که تحت حمایت قانون اساسی این کشور نیز هست.......چگونه و با چه اعتباری سپاه پاسداران ایران را که ناجی کشور عراق و سوریه از شر داعش و.....تروریستهای اعزامی هفتاد و دوملت از سراسر جهان به این منطقه هستند تروریست اعلام میکنند؟ و........سپاه پاسداران چگونه تروریستهائی هستند که عالیرتبه ترین ژنرالهایش در سیلهای اخیر نوروزی تا کمر در آب از مردم حمایت و کمک رسانی می کنند؟ در حالیکه ترامپ منع ارسال کمکهای جهانی برای سیل زدگان را کلید میزند؟و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
اگر خطوط قرمز قبلی را که رهبر فرموده بود به بهانه برجام رد نمی کردید جرات چنین غلطی را نداشتند
آخرین اخبار