سیل به معنی طغیان کردن آب، زیر آب رفتن گستره‌ای از زمین و طوفانی شدن است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،در خلال یا پس از یک بارندگی شدید، مقدار دبی رودخانه به سرعت افزایش یافته و در نتیجه آب از بستر عادی خود سر ریز و دشت سیلابی و مناطق اطراف را دربر می‌گیرد.

با بررسی دشت سیلابی قدیمی و آبرفت‌های آن، شاید بتوان با درجه‌ای از تقریب احتمال وقوع و بزرگی سیل‌های آتی منطقه را مشخص کرد. اصولاً بزرگی سیل‌ها و تکرار آن‌ها در طول زمان تابع شدت بارندگی، نفوذپذیری زمین و وضع توپوگرافی منطقه است.

البته امروزه به دلیل دخالت‌های بی‌رویه در بسیاری نقاط که قبلاً سیل نمی‌آمده، طغیان‌های بزرگی مشاهده می‌شود. فعالیت بشر به چند صورت احتمال وقوع سیل را افزایش می‌دهد. از آن جمله می‌توان به ساختمان‌سازی در دشت سیلابی رود که مستلزم اشغال بخش‌هایی از آن است و باعث کاهش ظرفیت طبیعی رود می‌شود، اشاره کرد. به این ترتیب محدوده‌ای از دشت سیلابی که در زمان طغیان زیر آب می‌رود، گسترده‌تر می‌گردد.

شهرسازی‌ها و حذف گیاهان باعث کاهش مقدار آب نفوذی و افزایش آب سطحی می‌شود. حجم زیاد آب از یک طرف بر بزرگی طغیان می‌افزاید و از طرفی با افزایش فرسایش، رسوباتی به وجود می‌آورد که با برجای گذاشتن آن‌ها ظرفیت بستر اصلی رود کاهش می‌یابد. موارد پیش معمولاً تأثیر تدریجی دارند، ولی سیل‌های ناگهانی و فاجعه‌آمیز اغلب بر اثر تخریب سد‌ها و بندها، ایجاد می‌شوند .

وقوع حوادث غم‌بار سیل در نقاط مختلف ایران خصوصا لرستان که باعث جان باختن و مصدومیت جمعی از هموطنان شد، موجب تاسف و تاثر همگان گردید.

سیل ویرانگر یا سیل کمک‌های مردمی

 

فعالیت سمن های زیست محیطی در زمان حادثه

جوانشیر مدیر اجرایی یکی از سازمان های مردم نهاد استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،گفت : سمن های زیست محیطی وقتی نیاز باشد به کمک می شتابد در زمان زلزله سرپل ذهاب همه به کمک شتافتند و الان وقت آن رسیده ما به کمک سیل زدگان برویم و در ساعات اولیه کمک های مردمی به دست آن ها برسانیم .

وی افزود: سیل مانند زلزله از لحاظ روانی مشکلاتی به بار می‌آورد و خسارت‌های زیادی برای افراد حاشیه رودخانه به وجود می‌آورد و هیچ آثاری به جا نمی‌ماند.

جوانشیر گفت: تمام گروه های امداد‌ی، بسیج و سپاه با وجود خسارت‌هایی که به وجود آمد، اما کمک‌های خوبی در این منطقه کوهستانی کردند.

وی گفت: پویش مردمی وقتی مسئله به وجود می‌آید بصورت خود جوش به کمک می‌پردازند.

سیل ویرانگر یا سیل کمک‌های مردمی

فعالیت اوقاف استان کرمانشاه در زمان سیل

کوهگرد مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،گفت : اوقاف استان کرمانشاه هفته ها است در لرستان استقرار دارد، روزانه ۵۰۰۰ پرس غذا پخت می‌کند.

کوهگرد افزود: ۴۲۶۰۰ پرس غذا بین سیل زدگان کرمانشاه و لرستان توزیع شده در کرمانشاه شهرک کرناچی و روستا‌های چمبتان سفلی و علیی بیستون و هرسین روزانه ۲۰۰ پرس صبحانه ۲۰۰ پرس نهار و ۲۰۰ پرس شام توزیع شده و در خرم آباد روزانه ۵۰۰۰ پرس غذا آماده می‌شود و با بالگرد به روستا‌هایی که اداره اقاف و مدیریت بحران اعلام کرده برده می‌شود.

وی افزود: در لرستان ۴۰ نفر و در کرمانشاه بیش از ۸۳ نفر بطور مستقیم فعالیت دارند.

سیل ویرانگر یا سیل کمک‌های مردمی

سیل کشور حادثه تلخی برای مردم بود

عباسیان مدیر کل اوقاف استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،گفت: سیل پلدختر حادثه تلخی برای مردم و شدت خسارت بالا بود، بخصوص مناطق کنار رودخانه اثری از خانه باقی نماند.

وی افزود: ۱۰۰۰ تخته پتو،  ۵۰ تخته فرش و بیش از ۴۰ تن موادغذایی جیره خشک بین مردم لرستان توزیع شد.

 

سیل ویرانگر یا سیل کمک‌های مردمی

اعزام موکب رهپویان ولایت اسلام آبادغرب به پلدختر

دبیر ستاد بازسازی عتبات عالیات اسلام آبادغرب گفت: موکب رهپویان ولایت اسلام آبادغرب با کمک‌های مردمی شهرستان و همچنین خدمات‌رسانی تیپ ۱۸۱ ارتش در مناطق سیل‌زده پل‌دختر برپا شد.

 

سیل ویرانگر یا سیل کمک‌های مردمی

فرمانده تیپ ۱۸۱ زرهی شهید سلیمی نیز افزود: این کاروان شامل کمک‌های جمع‌آوری شده مردمی است که توسط ستاد عتبات عالیات شهرستان سازماندهی و مدیریت می‌شود.

سرهنگ امیر غلامعلیان افزود: این کاروان شامل اقلام خوراکی، بهداشتی و برنامه‌ریزی شده که تا اول ماه مبارک رمضان روزی ۶ هزار پرس غذای گرم بین مردم آسیب‌دیده توزیع  می کند.

وی در پایان، گفت: کمک‌های موکب رهپویان ولایت به مردم معمولان هم ارسال خواهد شد.

سیل ویرانگر یا سیل کمک‌های مردمی

دبیر شورای هیأت‌های مذهبی کرمانشاه گفت: مساجد و هیأت‌های مذهبی، در قالب طرح جهاد همبستگی ملی می‌توانند به یاری سیل زدگان بشتابند.

محسن نظری از هیأت‌های مذهبی و مساجد خواست به صورت منسجم با محوریت پایگاه‌های بسیج به مردم سیل زده کمک کنند.

وی افزود: هیات‌های مذهبی می‌توانند به صورت نقدی و یا مشارکت در ساخت یک خانه در مناطق سیل‌زده کشور به آسیب‌دیدگان کمک کنند.

دبیر شورای هیأت‌های مذهبی استان کرمانشاه گفت: هیأت‌های مذهبی و مساجد سطح استان همچنین می‌توانند در صورت تمایل به صورت هماهنگ نیروی کاری ماهر و داوطلب را در زمینه احداث بنا به مناطق سیل‌زده با توجه به اعلام نیاز صورت گرفته در قالب این طرح به مناطق سیل‌زده اعزام کنند.

سیل ویرانگر یا سیل کمک‌های مردمی

وی افزود: در صورت عدم توانی برای احداث یک خانه در قالب این طرح، چند مسجد و هیأت مذهبی در کنار یکدیگر می‌توانند شرایط احداث یک بنا را فراهم کرده و به این شکل به مناطق سیل‌زده کمک کنند.

نظری یادآور شد: این طرح نیازمند پیگیری و مدیریت از طرف بسیج استان و همچنین مدیریت و برنامه‌ریزی از طرف مسؤولان سازمان تبلیغات برای سازمان دهی به شکل انجام طرح دارد.

وی در پایان گفت: انجام این طرح می‌توانند یک گام اساسی در کمک هدفمند به مناطق سیل‌زده کشور ایجاد کند به شرط آنکه اراده و پیگیری لازم توسط مسؤولان بسیج از این طرح وجود داشته باشد .

 

انتهای پیام/د

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.