چرا ترامپ دوشنبه را برای تروریستی خواندن سپاه انتخاب کرد؟

دولت آمریکا روز دوشنبه در اقدامی غیرمعمول اما همسو با سیاست‌های دوگانه قبلی خود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

چرا ترامپ دیروز را برای تروریستی خواندن سپاه انتخاب کرد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با امضای بیانیه‌ای در کاخ سفید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در اقدامی نامتعارف و مغایر با هنجارهای بین‌المللی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

ترامپ با این تصمیم، آمریکا را به نخستین کشوری در جهان تبدیل کرد که نیروی نظامی رسمی یک کشور که برآمده از قانون اساسی آن کشور است را در لیست تروریسم قرار می‌دهد.

البته ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید به دنبال تروریستی خواندن سپاه پاسداران بود و در تیرماه گذشته نیز سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا در راستای تلاش برای افزایش فشار بر ایران، به طور جدی در حال بررسی تروریستی خواندن بازوی نظامی قدرتمند آن در منطقه است.

اما چرا رئیس‌جمهور آمریکا تصمیمی که مخالفان زیادی در کاخ سفید داشت و چندین بار نیز به دلیل ملاحظات امنیتی و هشدارهای صریح دستگاه‌های اطلاعاتی به تعویق افتاده بود را روز گذشته اجرایی کرد؟

تنها پاسخی که با توجه به قرائن موجود می‌توان برای این پرسش در نظر گرفت، انتخابات پارلمانی حساس رژیم صهیونیستی است که امروز (سه‌شنبه) در حال برگزاری است؛ انتخاباتی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم با توجه به نظرسنجی‌های انجام‌شده و اتهاماتی که در رابطه با فساد و سوءاستفاده از قدرت علیه او مطرح شده، با چالش سختی برای پیروز شدن در آن روبروست.

همانطورکه برخی منابع آمریکایی نیز به سی‌ان‌ان گفته‌اند "تروریستی خواندن سپاه بیشتر جنبه نمادین دارد چراکه این نهاد هم‌اکنون نیز به موجب فرمانی که جرج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، پس از حملات ۱۱ سپتامبر آن را امضا کرد، از دید واشنگتن یک نهاد تروریستی به شمار می‌رود و ترامپ در اکتبر سال گذشته به موجب همین فرمان بود که تحریم‌هایی را علیه سپاه وضع کرد" اما اعلام رسمی این موضوع آنهم در فاصله چند ساعت مانده به برگزاری انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی نمی‌تواند هدف دیگری جز کمک انتخاباتی به نتانیاهو داشته باشد.

البته ترامپ پیش از این نیز در حمایت از نتانیاهو تصمیمات جنجال‌برانگیز زیادی را اتخاذ کرده بود که از جمله‌ی مهمترینِ آنها می‌توان به شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و پذیرش ادعای حاکمیت این رژیم بر منطقه اشغالی جولانِ سوریه اشاره کرد و تروریستی خواندن سپاه در واقع آخرین تیر ترکشی بود که او برای پیروزی نتانیاهو در انتخابات پرتاب کرد.

از سوی دیگر، نگاهی به پیام نتانیاهو به ترامپ پس از تروریستی خوانده شدن سپاه نیز به خوبی این واقعیت را آشکار می‌کند که او با ذکر این عبارت که "از شما سپاسگزارم که به یکی دیگر از درخواست‌های مهم من پاسخ مثبت دادید" عمدا در شب انتخابات به دنبال آشکار کردن نقش خود در این تصمیم و اثرگذاری بر رای‌دهندگان بوده است.

ماتیو مابن، خبرنگار ارشد خبرگزاری فرانس ۲۴ نیز شب گذشته در گزارشی، حمایت از نتانیاهو در آستانه انتخابات اسرائیل را یکی از دلایل اصلی تصمیم آمریکا برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران در این زمانِ به‌خصوص اعلام کرد.

اما سوال دیگری که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا ترامپ به حمایت از نتانیاهو و پیروزی حزب او در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی اصرار دارد؟ پاسخ این سوال نیز روشن است و به نقش برجسته و غیرقابل‌انکار لابی‌های یهودی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مربوط می‌شود.

ترامپ به دلیل انتقادات شدیدی که در عرصه سیاست خارجی بر او وارد است و اتهاماتی که در رابطه با تبانی انتخاباتی با روسیه و پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر زن فیلم‌های مستهجن برای افشا نکردن رابطه نامشروع خود با او با آنها روبروست، به شدت به حمایت لابی‌های یهودی آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ نیاز دارد. افزون بر این، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در سال گذشته و تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره استیضاح احتمالی او نیز این روزها بر بار نگرانی‌های او افزوده است.

ترامپ به خوبی می‌داند که یهودیان آمریکا به طور سنتی طرفدار حزب دموکرات هستند و حزب لیکود رژیم صهیونیستی نیز که در حال حاضر ریاست آن را نتانیاهو برعهده دارد، از نفوذ بالایی در میان لابی‌های یهودی آمریکا برخوردار است. به همین دلیل، حمایت از نتانیاهو در انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی می‌تواند برای او در حکم یک بازی برد-برد باشد؛ بویژه در شرایطی که کاندیداهای ریاست‌جمهوری حزب دموکرات از هم‌اکنون نشان داده‌اند از شانس خوبی برای پیروزی در مقابل او در انتخابات سال آینده برخوردارند.

مخالفان ترامپ از ابتدای ریاست‌جمهوری او امیدوار بوده‌اند که اثبات تبانی ستاد انتخاباتی او با روس‌ها از سوی بازپرس ویژه این پرونده بتواند برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده یک رئیس‌جمهور را از قدرت پایین بکشد اما اکنون رسوایی داشتن رابطه جنسی با یک بازیگر زن فیلم‌های مستهجن که هر روز جزئیات جدیدی از آن منتشر می‌شود و اعترافاتی که وکیل سابق او اخیرا علیه تخلفات مالی و اخلاقی او در زمان انتخابات انجام داده، کار را به جایی رسانده که ترامپ اکنون به حمایت از رژیم صهیونیستی و شخصِ نتانیاهو به عنوان فرصتی برای کسب حداکثری آراء یهودیان نگاه می‌کند.

در این میان، نامحبوب بودن ترامپ برای قشر قابل توجهی از جامعه آمریکا و سیاست‌های جنجالی او در رابطه با همسایگان، متحدان اروپایی، شرکای تجاری و ناتو و همچنین بی‌توجهی او به پیمان‌ها و توافقات بین‌المللی نیز باعث شده او بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرای یهودیان و مهمتر از همه، حمایت‌های مالی و رسانه‌ای آنها از کمپین انتخاباتی خود باشد چراکه اگر نتواند به هر طریقی، شانس انتخاباتی خود را تا سال آینده افزایش دهد، بعید نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال یک دوره‌ای شدن او رنگ واقعیت به خود بگیرد.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی گل
۱۱:۳۳ ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
سپاه قلب ایران است..اگع سپاه نبود ..ایران هم نبود....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
سلام بر امام حسین ع و درود بر سپاه قهرمان و سپاس از مردم شرافتمند ایران عزیز
Iran (Islamic Republic of)
آرزو
۰۹:۵۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
مرگ بر دولت مردان امریکا
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۰۹:۵۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
لعنت بر خود ترامپ رئیس جمهور امریکا
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۰۷:۵۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
تروریست خودتی ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا ،،من هم یک سپاهی هم .
Iran (Islamic Republic of)
فریده
۰۰:۳۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
باید امریکا رو نابود کرد
Germany
بهنام
۲۳:۲۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
امروزه یکی از معضلاتی که در جامعه جهانی وجود دارد همانا بحث تعریف تروریسم می باشد، طبق تعریف ترورسیم و جنبش های آزادیبخش بر اساس فرهنگ لغت ها بسیاری از گروه های فعال برای آزادی سرزمین اشغال شده ملتی گروه های آزادیبخش به حساب می آیند اما امروزه بسیاری از کشورها بر اساس منافع خود این گروه ها را تروریست معرفی می کنند، به عنوان مثال حزب الله لبنان و تعاریفی که ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی برای آن قایل هستند.

حتی در مواردی مشاهدی می کنیم که مثلا ایالات متحده گروهی را برای محقق ساختن اهداف خود ایجاد می کند، مانند القاعده، و تا زمانی که این گروه منافع آمریکا را در افغانستان تامین می کرد یک گروه آزادیبخش به حساب می آمد و وقتی که منافع ایالات متحده اقتضا می کرد که این گروه روی دیگر خود را نشان دهد این گروه به عنوان گروه تروریستی معرفی گردید.
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۲۳:۰۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
من هم یک سپاهی و بسیجی هستم آقای ترامپ چشمهایت در بیاد
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۲۲:۵۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
سوپرایز نشدیم از نادان های مانند ترامپ همین انتظار می رود اگر اسرائیل را رژیم تروریستی می خواند باید تعجب می کردیم ثانیا معنی واژه گان ترامپ هیچ وقت به معنی واقعی درک نمی شود او حرفهایش را بزند ما می فهمیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
سپاه نمونه ای ازسپاه امام زمان است که فقط از جان ودل خدمتگزارواقعی ضعیفان ومستمندان است
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
در حال حاضر اقتدار برای ایران یعنی توانمندی اخراج نیروهای بیگانه از خلیج فارس و منطقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
ترامپ دیوانه است ،کم میارن عقده هاشونو اینجوری خالی میکنن، مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
من_یک_سپاهی_هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
ترامپ روانیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا جنایتکار مرگ بر آمریکا مرگ بر ترامپ نادان
بزرگترین تروریست پايگاههاي آمریکا در دنیا ست مخصوصاً درخاورمیانه
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در قلب مردم جای دارند
چون همه مردم ایران سپاهی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
راستی روز پاسدار هم بودا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۱۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
چهل سال است که کشور ایران تلاش دارد که اثبات کند سپاه پاسداران حامی مظلومان جهان و خود آسیبهای بسیاری از تروریسم دیده است حالا یک نادان با کمک دو دیوانه دیگر(ترامپ+جان بولتون+مایک پمپئو)با کمترین هزینه تلاش ایران را برای شناساندن به آزادیخواهان جهان و کشورهای مستقل و آزاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را با فعالیت تمام غولهای رسانه ای نا خواسته به جهان شناساندند عدو شد سبب خیر و گفته رهبر فرزانه ما اثبات جهانی شد که دشمنان انقلاب اسلامی ایران از نادان های درجه یک جهان هستند......خداوند را شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
ایران تلاش نمی کند که اثبات کند سپاه حامی مظلومان است چون این حقیقت اثبات شده هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
الآن وقتشه از برجام خارج شده و زیرfatf بزنیم و چند تا از پایگاههای آمریکائیها رو با هما هنگی با کشورهای مربوطه وبا موشک نقطه زن به خاک بکشیم و اعلام کنیم در صورت عدم ترک آمریکائیها ظرف ۴۸ ساعت مابقی پایگاهها را با موشک می زنیم تا حساب کار دستشون بیاد یا این برنامه را با اولین تجاوز آمریکا به نیروهای سپاه عملی کنیم باید با اولین تجاوز همه پایگاهها را هدف قرار داده وبا هماهنگی سایر کشورهای منطقه شررشان را از سر منطقه یکباره کم کنیم تیکه تیکه فایده نداره و فرسایشی به ضرر منطقه است تمامی حکام عربی منطقه هم که اعلام برائت از آمریکا نکنند مورد حمله موشکی قرار گرفته و کاخهایشان ویران گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
ماهمه.سربازه سپاه.پاسدارانیم.زنده باد سپاه
Iran (Islamic Republic of)
رحمت
۱۷:۲۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
بیچاره مردم آمریکا که یک دیوانه شده رئیس جمهورشان
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
من هم به شخصه از ترامپ متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
پاسدار
۱۶:۳۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
ما به پاسدار بودن خود افتخار میکنیم ،آمریکا بداند حمایت ملت های مظلوم فلسطین ،لبنان،عراق،سوریه،یمن،افغانستان و ریشه کنی داعش و منافقین از افتخارات ماست،
-
م
۱۵:۴۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
خودت تروریستی ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
درود بر پاسداران انقلاب اسلامی
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسرائیل
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
مرگ برآمریکامرگ برانگلیس مرگ برصیهونیست مرگ برمنافق من پاسدارهستم زنده بادجمهوری اسلامی ایران.
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۵:۲۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
ترامپ سند قتل مزدوران عوامل تروریست آمریکا را امضا کرد.
مرگ بر آمریکا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
خدادشمنان ملت ایران را ازاحمقهاآفرید .آخرتوترامپ احمق سیاست نمی دانی آیامشاورینت احمقت هم نمی فهمندکه بهت بگویند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
لعنت بر تو ای ترامپ دیگه حالم ازت بهم می خورد متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو
خون جوانان ما میچکداز چنگ تو
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
لایک کردم. چون هرچی میکشیم. از آمریکا است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
ریشه این ظالمان امریکا الهی خشک بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا . من یک سپاهی هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
تروریست ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
آمریکا در برابر ایران اسلامی هیچ غلطی نمی تواند بکند ما همه سپاهی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
طاها شفیعی
۱۴:۱۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
ما افتخار میکنیم درکشوری زندگی میکنیم که سربازان وسردارانش پاسداران وبسیجیان وغیورمردان ارتشی هستند...
در بلاد ما سپاه وارتش وبسیج ونیروهای انتظامی،همگی با وحدت کلمه به یک چیز فکر میکنند؛آن هم اقتدار انقلاب مقدس اسلامی ونابودی امپریالیسم،در رأس آن امریکای خونخوار ورژیم جعلی صهیونیستی است...
شیاطین نابود خواهند شد ونیروهای غیور مقاومت جایگزینشان میشوند،بزودی...
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۰۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
درود بر شیر مردان ایرانی.ایرانی در هر حال شرافت و انسانیت خود را نشان میدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
زنده باد شیر مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
بمیر ترامپ .هیچ غلطی نمیکنی ترامپ دیوانه
Iran (Islamic Republic of)
Mahdi
۱۳:۴۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
به نظرم عجله کردن . قرار بود FATF تصویب بشه بعد سپاه گروه تروریستی اعلام بشه. که اولی خدا رو شکر تصویب نشد و دومی انجام شد.
رو سیاهی به آنهایی ماند که میگفتن FATF کاری به سپاه نداره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
نادانه ترامپ
Germany
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
خود ترامپ تروریسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
اگریک نگاه به تقویم بیندازید میفهمید که امروز روز۲۰فروردین مصادف با ۳شعبان قمری روز پاسدار هست و تولد امام حسین(ع)هست و همه میدانندکه ۳ شعبان روز پاسدار است
مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
بهجت
۱۲:۵۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
مرگ بر آمريكا
زنده باد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
هر وقت آمریکا عصبانی شد یعنی راه دارد درست طی میشود. خوشحال باشید.
آخرین اخبار