کد خبر: ۶۸۹۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷
کد خبر : ۶۸۹۲۲۹۶
وزیر صمت در همایش قطعه سازان خودرو:

رحمانی گفت: ظرفیت صادرات قطعات تولید شده در کشور وجود دارد و قطعه‌سازان موانع صادرات را مشخص کنند تا رفع شود.

ظرفیت صادرات قطعات خودرو در کشور وجود دارد/افزایش تولید خودرو در سال جاریبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحمانی  وزیر صمت در همایش قطعه سازان با بیان اینکه خیلی‌ها در خارج از مرز‌ها مشتاق توقف صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی هستند، تصریح کرد:، اما آمار تولید دو شرکت تولیدکننده عمده خودرو حاکی از افزایش نزدیک به چهار برابری تولید در اسفند ماه ۹۷ است.

وی افزود: در آغاز تصدی من در وزارت صنعت، تولید روزانه سایپا ۴۰۰ دستگاه و ایران خودرو به حدود ۸۰۰ دستگاه رسیده و خودرو‌های زیادی کف کارخانه‌ها مانده بود که نقص قطعه داشت، اما در پایان اسفندماه گذشته و با بسته‌های طراحی شده، مجموع تولید این دو خودروساز به بیش از چهار هزار دستگاه رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر لزوم داخلی سازی قطعات مورد نیاز صنایع مختلف، تصریح کرد: هر قطعه‌ای که امکان ساخت آن وجود دارد، در اولویت کار قرار گرفته و این اقدام به فرهنگ تبدیل شود.

وی افزود: علاوه بر ارتقای داخلی سازی، امسال باید صادرات، توجه به بازار و پژوهش در اولویت قرار گیرد.


بیشتر بخوانید: چشم انداز بازار خودرو در سال ۹۸/ چگونه صنعت خودروسازی کشور به رونق تولید می‌رسد؟


رحمانی همچنین با بیان اینکه ظرفیت برای صادرات قطعات تولید شده در کشور وجود دارد، از قطعه‌سازان خواست که طی جلساتی موانع صادرات قطعات را مشخص کنند تا تدابیری برای حل این مشکل در نظر گرفته شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که سهم ایران از واردات کشور‌های همسایه دو درصد و معادل ۲۵ میلیارد دلار است که بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: اگر بتوانیم دو درصد را به چهار درصد افزایش دهیم، به معنای رشد دو برابری صادرات غیرنفتی و رونق تولید و اشتغال است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خواستار اصلاح روابط خودروسازان با قطعه سازان و واگذاری اموال غیردولتی خودروسازان و شرکت‌های وابسته آنان در سال جاری شد.

تولید خودرو امسال افزایش می یابد

همچنین هاشم یکه زارع در این همایش گفت: در دنیا ۹۵ میلیون خودرو تولید می‌شود که اشتغالزایی ۷۰ میلیون نفری دارد و گردش مالی این صنعت در جهان ۳ هزار میلیارد دلار است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه با توجه به این ارقام نمی‌توان این صنعت را ساده فرض کرد، افزود: چرا که صنعت خودرو در دنیا محرک صنایع داخلی به شمار می‌رود؛ البته تعرفه ۴۰ تا ۹۰ درصدی صنعت خودرو در ایران در حالی است که تعرفه صنعت خودرو در کشوری مانند نیجریه که صنعت خودرو ندارد ۸۰ درصد و در هند که صنعت خودرو دارد، ۹۰ تا ۱۳۶ درصد و تایلند نیز ۱۲۵ تا ۱۵۵ درصد تعیین شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد لوازم خانگی موجود در بازار از طریق واردات تأمین می‌شود که بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار ارزبری دارد و با این حال هیچ اعتراضی به این صنعت وارد نیست در حالی که صنعتی مانند خودرو تنها سه تا ۴ میلیارد دلار ارزبری دارد.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به آغاز تحریم صنعت خودرو از ۱۵ مرداد، گفت: با این حال برخی در ایران از اردیبهشت ماه به پیشواز تحریم‌ها رفتند در حالی که نباید این صنعت را تنها گذاشت؛ البته نمونه آن کمک ۱۷ میلیارد دلاری آمریکا به صنعت خودرو، ۶ میلیارد دلاری ایتالیا و همچنین تسهیلات ۱.۵ میلیارد یورویی بلاعوض این کشور به صنعت خودرو است. ضمن اینکه فرانسه نیز به ازای هر خودرو هزار یورو یارانه به خریداران می‌پردازد تا از این صنعت حمایت کند.

یکه زارع با بیان اینکه اشتغال ۵۵۰ هزار نفری در صنعت قطعه و در مجموع اشتغال بیش از ۸۰۰ هزار نفری در صنعت خودرو و قطعه نیاز به حمایت مستمر دارد که خوشبختانه با کمک وزیر صنعت این صنعت جان گرفت، گفت: برخی حاضر به پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه بیمه بیکاری از سوی دولت هستند، اما حاضر به کمک به صنعت خودرو نیستند. در حالی که تعریف شعار امسال هدف رونق تولید است که این امر جز با تولید و صادرات محقق نشده و تنها راه نجات کشور را باید تولید و صادرات دانست.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که تاکنون به آن دقت نشده تحقیق و توسعه است، اظهار داشت: صنعت خودرو در جهان سالانه ۱۱۴ میلیارد یورو به ازای هر خودرو بالای هزار یورو صرف تحقیق و توسعه می‌کنند. در کره جنوبی نیز کل بودجه تحقیقات صنایع مختلف سالانه ۶۰ میلیارد دلار است. اما کسانی که کار تحقیقاتی می‌کنند از جیب خود هزینه نمی‌کنند. بلکه منابع این کار تحقیقاتی به آن‌ها می‌رسد و در صورت عدم انجام تحقیق و توسعه در ایران ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده تنها تولیدکننده خواهیم بود و نه قطعه ساز و خودروساز؛ زیرا در شرایطی تبدیل به خودروساز خواهیم شد که پلتفرمی در اختیار داشته باشیم.

وی افزود: همواره به جای حمایت سرکوب شده‌ایم و از سال ۹۲ تا ۹۷ از سوی شورای رقابت تنها مجوز ۱۶ درصد افزایش قیمت صادر شده است که نتیجه سرکوب قیمت، شرایط فعلی است؛ بر این اساس با توجه به اراده موجود قطعه سازان و خودروسازان و همچنین سیاست‌های وزارت صنعت می‌توانیم موفق باشیم و برای رسیدن به این هدف باید به جای افتراق بین قطعه ساز و خودروساز دست در دست هم همکاری کنیم و از شعار رونق تولید خارج نشویم.

وی با اشاره به عدم صادرات قطعه در ایران گفت: قطعه سازان حتی در دوران خوشی هم غرق شده و کمتر به بازار‌های صادراتی و همچنین کار‌های تحقیقاتی روی آورده‌اند. دانش و تجهیزات قطعه سازان قدیمی است که نیاز به بروز رسانی آن‌ها احساس می‌شود؛ این به روزرسانی نیازمند منابع است و باید به سمتی حرکت کنیم که صندوق توسعه ملی به سمت تجهیز و نوسازی صنعت قطعه و خودرو حرکت کند.

وی با بیان اینکه در این باره نیز تمهیداتی پیش بینی کرده که مرحله به مرحله پیش می‌رویم، گفت: به طور قطع تولید امسال دو خودروساز بزرگ بالاتر از تولید سال قبل بوده و با تمام امید و اراده و اطمینان و حمایت قطعه سازان در این هدف موفق می‌شویم.

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ملکوت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
اگر دوبرابر شده بود که وضع خودرو در کشور چنین نبود .
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر