در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مراقب سلامت روان کودک خود به هنگام وقوع سیل باشیم

یک روانشناس گفت: کودکانی که جان سالم از حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله به در می‌برند دچار مشکلات روانی و افسردگی خواهند شد.

مراقب سلامت روان کودک خود به هنگام وقوع سیل باشیمزهرا امام روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگارن جوان، در خصوص آسیب‌های روانی سیل و بحران در کودکان اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها هنگام رخ داد بحران‌های طبیعی بیشتر به سلامت جسمی کودک خود توجه می‌کنند در حالی که کودکانی که جان سالم از حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله به در می‌برند دچار مشکلات روانی و افسردگی خواهند شد.

امام در ادامه بیان کرد: این کودکان ترس و نگرانی از تکرار شدن این حوادث دارند و این نگرانی‌ها باعث ایجاد مشکلاتی مثل بی خوابی، کابوس‌های شبانه، بی اشتهایی، افسردگی و اضطراب شدید می‌شوند.

این روانشناس افزود: این علائم هنگامی که مشاهده می‌شود باعث مختل شدن کارکرد کودک می‌شود و آسیب‌های جبران ناپذیری را برای سلامت روان کودک به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه والدین در ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنند گفت: کودکان آن‌ها شاهد رفتار‌های آن‌ها هستند در نتیجه اضطراب و نگرانی خود را به کودک خود منتقل می‌کنند همچنین کودکان را نباید در جریان جزئیات خرابی‌های ناشی از حادثه طبیعی رخ داد قرار ندهید.

امام اظهار داشت: اگر کودک برای از بروز حادثه طبیعی دچار نگرانی شده است والدین همدلی‌های لازم را با کودک خود انجام دهند و احساسات آن‌ها را به رسمیت شناخته و درک کنند.

این روانشناس تصریح کرد: بعد از بروز حوادث طبیعی مانند سیل دیده می‌شود کودکان حتی چند سال بعد از گذشت این بحران همچنان از بارش باران احساس نگرانی و اضطراب دارند و ترس از این دارند باز هم بحران گذشته تکرار شود، والدین در این زمان باید با صحبت کردن با کودک خود این اطمینان را بدهند که قرار نیست مجدد حادثه‌ی جدیدی تکرار شود.

وی با بیان اینکه که حوادث طبیعی تمام می‌شود باید مراقب سلامت کودک خود باشیم، افزود: ممکن است نگرانی‌ها و اضطراب کودک تا سال‌ها گریبان گیر آن باشد و مشکلات جبران ناپذیر را برای کودک به همراه داشته باشد.

امام تصریح کرد: گاهی اوقات کودکان بعد از حوادث طبیعی مانند سیل سئوالاتی را از والدین خود می‌پرسند، والدین باید پاسخ‌های درست، اما بدون جزئیات به کودکان خود دهند همچنین در صورت مشغول بودن ذهن کودک با بازی و ایجاد موقعیت شاد تلاش کنند ذهن کودک از این اتفاق منحرف شود.

این روانشناس بیان کرد: اگر کودک شما بعد از حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و... دچار علائم شدید افسردگی و اضطراب شد حتما با یک مشاور کودک صحبت کنین و کمک‌های لازم را از آن‌ها دریافت کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: روانشناسی ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار