بارش باران های سیلابی روی دیگر سکه/ ماژین را از نو بسازید

بارش باران و سیلابی شدن مسیل ها خسارت هزار میلیاردی به تاسیسات زیربنایی استان وارد کرده است.

سیل

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، چند سالی است واژه خشکسالی، تجزیه و تحلیل و تاثیر آن بر زندگی ما در محافل علمی به صورت جدی دنبال می‌شود به گونه‌ای که می‌توان گفت برخی دستگاه‌ها دیگر برنامه‌ای برای بارش‌های سیل آسا در استان و حتی کشور نداشتند و خود را برای خشکسالی و نبود آب و باران آماده کرده بودند.

اما بارش‌های چند وقت اخیر و باز شدن در رحمت خداوند روی دیگر سکه‌ای بود که مردم و مسئولان را بطور کامل غافلگیر کرد ، بارش‌هایی که اکثر مناطق کشور را تحت پوشش خود قرار داد ، حال در این گزارش برآنیم تا به بررسی ، تجزیه و تحلیل بارندگی‌ها و خسارت‌های سیل به مناطق شهری و روستایی استان ایلام بپردازیم.

سال ۹۸سالی پرخیر و برکت بوده که از همان روز‌های ابتدایی سال با بارش نزولات آسمانی همراه شد، بطوری که ایلامی‌ها در تمام روز‌های تعطیلات نوروز خود شاهد بارش باران بودند. این بارش ها به حدی رسید که در ۸ فروردین ماه یک سامانه بارشی نسبتا قوی از مرز‌های غربی به کشور وارد شد و بیشتر استان را تحت پوشش خود قرار داد ، در ابتدا شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این سامانه بتواند موجب طغیان رودخانه، جاری شدن سیل، تخریب راه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن تراز آب سد‌ها و زیر آب رفتن خانه‌های روستایی و شهری شود، اما این اتفاق افتاد، خانه‌ها زیر آب رفتند، شرایط بحرانی شد، اگرچه از پیش برخی از دستگاه‌ها در شرایط آماده باش بودند.

اما در این بین تلاش جهادی و امدادی همه دستگاه‌های خدمات رسانی استان که به فکر خدمت رسانی به مردم سیل زده ماژین بودند و با این همکاری خود موجی از شادی و آرامش را در دل مردم ماژین ایجاد کردند را نباید فراموش کرد.

 پس از اعلام شرایط بحران از سوی مدیریت بحران استانداری ایلام اولین نشست شورای مدیریت بحران شهرستان دره شهر در تاریخ ۲۷ اسفند با حضور برخی دستگاه‌ها برگزار شد که نتیجه آن آماده باش برخی دستگاه های امدادی در شهرستان دره شهر بود.

محمدنژاد فرماندار دره شهر در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت : پس از اطلاعیه شورای مدیریت بحران در خصوص ورود یک سامانه بارشی نسبتا قوی به کشور و رهاسازی بخشی از آب پشت سد سیمره، اولین نشست شورای مدیریت بحران  شهرستان دره شهر برگزار شد .

وی افزود: در این نشست دستور تخلیه شهر ماژین و ۵ روستای این بخش که در معرض سیلاب قرار داشتند، صادر شد موضوعی که سریعا از طریق صداوسیمای مرکز استان ، رسانه‌ها ، فضای مجازی و در برخی موارد با سیستم صوتی اطلاع رسانی شد.

به گفته فرماندار دره شهر با اطلاع رسانی به موقع موج اول بارش ها به خوبی کنترل شد و مشکل خاصی در استان و شهرستان دره شهر بوجود نیامد ، حال باید منتظر موج دوم بارندگی ها بود چرا که هم از لحاظ بارندگی ها قوی تر است و هم اینکه زمین از آب سیراب شده و دیگر ظرفیت نفوذ آب را ندارد و شرایط برای سیلابی شدن مسیل ها فراهم شده است.

محمد نژاد ادامه داد: در تاریخ ۴ فروردین ماه برای مقابله با موج دوم سامانه بارشی که قرار بود از ۸ فروردین استان را تحت تاثیر خود قرار دهد نشستی با حضور قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در شهرستان دره شهر تشکیل شد که مصوبه آن تخلیه مناطق روستایی و شهری بخش ماژین و حضور و آماده باش تمامی دستگاه‌ها بود.

تمامی راه‌های دسترسی به بخش ماژین قطع شد

روستای چم شیر قربانی تصورات مسئولان وزارت نیرو / دولت هنوز برنامه ای برای جبران خسارت مناطق سیل زده اعلام نکرده است

سرانجام در ۸ فروردین ماه موج دوم سامانه بارشی به کشور وارد شد، سامانه‌ای که ۴ روز در استان فعال بود و موجب طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیر‌ها، زیرآب رفتن خانه‌ها در برخی مناطق، قطع شدن آب، برق، گاز، تلفن و قطع شدن راه دسترسی به بخش ماژین و ۲۵ روستای دیگر شد و دره شهر را در بحران کامل قرار داد.

فرماندار شهرستان دره شهر اعلام کرد: با توجه به تخریب پل وحدت آباد، پل میدان خلف و پل گاومیشان که ۳ راه دسترسی به بخش ماژین هستند، دیگر امدادرسانی زمینی به مناطق سیل زده امکان پذیر نبود و امدادرسانی وارد فاز هوایی شد.

درخواست فرماندار دره شهر برای استقرار بالگرد در این شهرستان

روستای چم شیر قربانی تصورات مسئولان وزارت نیرو / دولت هنوز برنامه ای برای جبران خسارت مناطق سیل زده اعلام نکرده است

محمدنژاد فرماندار شهرستان دره شهر ادامه داد: سریعا درخواست بالگرد داده شد و با استقرار بالگرد در شهرستان کار امدادرسانی هوایی در دستور کار قرار گرفت بطوری که بالگرد‌ها در مسیر رفت به سمت ماژین ، مواد غذایی انتقال می‌دادند و در مسیر بازگشت مسافرانی را که در راه مانده بودند را با خود منتقل می‌کردند.

موضوعی که به گفته فرماندار به خوبی مدیریت شد و خوشبختانه گزارشی از فوتی و مسدومیت جدی اهالی گزارش نشد و پس از ۴ روز با کمک نیرو‌های سپاه پاسداران، ارتش، راهداری، راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌ها امکان عبور و رسیدن خوردو‌های شاسی بلند کمکدار به ماژین امکان پذیر شد.

۵۰ درصد از سیلاب بخش ماژین ناشی از سراریز شدن آب‌های روان استان لرستان است

محمدنژاد فرماندار شهرستان دره شهر با بیان اینکه سیل بیش از ۷ هزار میلیارد ریال خسارت به شهرستان وارد کرده است، گفت : بارندگی‌ها و جاری شدن سیل ناشی از بارندگی‌های شهرستان دره شهر به خوبی مدیریت شد و تنها باعث خسارت‌های جزئی به برخی پل‌های کوچک در مناطق شهری و روستایی شد.

وی با بیان اینکه عمده خسارت را مربوط به رهاسازی سیلاب‌هایی دانست که از استان لرستان به این استان و بخش ماژین رسید و گفت: این سیلاب‌ها باعث تخریب ۲ پل ۱۵۰ متری و خسارت ۶۰ تا ۷۰ درصدی به بخش ماژین شد.

بحران بارندگی‌ها و سیل پس از شهرستان دره شهر و بخش ماژین به شهرستان سیروان رسید، در این شرایط بحرانی، مقاومت مردم و بی توجهی به اطلاعیه‌های ستاد بحران در برخی مناطق شهرستان سیروان ، شرایط را برای کنترل اوضاع و کاهش خسارت‌های احتمالی دو چندان کرده بود.

مردم روستای چم شیر حاضر به ترک خانه هایشان نبودند

رحیمی مقدم فرماندار شهرستان سیروان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با بحرانی خواندن وضعیت روستای چم شیر و بالا آمدن آب عقبه سد سیمره گفت: مردم روستای چم شیر در آن شرایط بحرانی حاضر به ترک خانه هایشان نبودند.

وی گفت: روستای چم شیر، چم جنگل و شهرک اسلامیه در حوزه آبریز سد سیمره هستند که باید شرکت آب نیرو ۲۳ سال پیش نسبت به تملک اراضی این منطقه اقدام می‌کرد.

رحیمی مقدم ادامه داد: البته مسئولان وزارت نیرو در آن زمان (۲۳ سال پیش) نسبت به خرید قسمتی از اراضی منطقه اقدام کردند و پس از خرید اراضی از مردم، اقدامی نسبت به پرداخت بهاء این اراضی صورت نگرفت، موضوعی که در آن شرایط مردم را به شدت نگران کرده بود.

روستای چم شیر قربانی تصورات مسئولان وزارت نیرو

رحیمی مقدم فرماندار شهرستان سیروان در ادامه گفت: کاهش نزولات آسمانی و به اصطلاح خشکسالی‌های یک دهه اخیر موجب شد تا مسئولان وزارت نیرو دیگر اقدامی برای خرید و تملک اراضی منطقه نداشته باشند.

وی افزود: مسئولان وزارت نیرو در سال ۹۵ ، در بخشنامه‌ای به فرمانداری سیروان اعلام کردند: با توجه به کاهش سطح آب عقبه سد سیمره دیگر روستای چم شیر در حوزه آب ریز سد سیمره نیست و هیچ خطری این روستا را تهدید نمی‌کند.

فرماندار شهرستان سیروان با بیان اینکه در بخشنامه‌ وزارت نیرو آمده که تراز آب سطح سیمره از ۶۹۴ متر از سطح دریای آزاد عبور نخواهد کرد، تاکید کرد: این اطمینان و خروج روستای چم شیر از حوزه آبریز سد سیمره موجب شد تا عملیات عمرانی در جهت خدمت به این روستا‌ها در بهمن ماه سال ۹۷ با اعتبار ۳ میلیارد ریال از سوی بنیاد مسکن آغاز شود ، اما با گذشت چیزی کمتر از ۲ ماه شرایط روستای چم شیر بحرانی شد.

پس از بارش باران و باز شدن در رحمت خداوند، وضعیت روستای چم شیر بحرانی شد بطوره که ۳۰ درصد روستا به زیرآب رفت ، موضوعی که موجب شد مسئولان و مدیریت بحران بفکر چاره باشند.

 

اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی در جهت خرید اراضی روستای چم شیر

فرماندار سیروان اعلام کرد: با ارائه مستندات و نامه نگاری از وضعیت موجود روستای چم شیر و علت تخلیه نشدن این روستا، وزارت نیرو مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال را بعنوان پیش پرداخت در جهت خرید اراضی روستای چم شیر در اختیار فرمانداری و ستاد بحران قرار داد.

موضوعی که باعث شد تا سرانجام در ۱۹ فروردین ماه این روستا بطور کامل از جمعیت خالی شود.روستای چم شیر حالا خالی شده و باید فکری به حال اهالی روستا کرد، دستگاه‌های خدمات رسان بویژه سپاه امیرالمومنین استان بفکر اسکان اهالی روستای چم شیر افتادند.

 مردم روستای چم‌شیر به مناطق امن انتقال یافته اند

سرهنگ قدرت الله کریمیان معاون هماهنگ کننده سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به سفر فرمانده هوا فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به استان ایلام در جهت خدمت به مناطق سیل زده گفت: به دنبال دستور تخلیه روستای چم‌شیر در شهرستان سیروان به دلیل بالا آمدن سطح آب سد سیمره، سپاه به کمک مردم آمد و در همان ساعات اولیه مردم این روستا به اماکن امن انتقال یافتند.

وی افزود: ماشین آلات سپاه نیز در همان روز  به بازگشایی مسیر ارتباطی روستای چم‌روته به داربلوط و قاضی‌خان مشغول شدند تا خدمت رسانی به سیل زدگان سرعت بیشتری به خود بگیرد.

معاون هماهنگ کننده سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام ادامه داد: در تلاش هستیم تا یک اردوگاه در نقطه‌ای امن برای سیل زدگان تدارک ببینیم و برای این منظور نیز قرارگاه خاتم و مهندسی سپاه با تمام وسایل و امکانات در حال خدمت رسانی به سیل زدگان است.

همچنین تجهیزاتی نظیر موتور برق دیزلی، سرویس بهداشتی، حمام، تانکر آب و سایر ملزومات مورد نیاز برای این افراد در نظرگرفته شد و در اختیار این افراد قرار گرفت.

اما این خدمت رسانی‌ها به مناطق سیل زده در حالی از طرف برخی دستگاه‌ها در حال انجام است که در آن روز‌های ابتدایی دولت برای امدادرسانی به برخی مناطق با مشکل مواجه بود.

ایلام رتبه نخست بیش‌ترین میزان بارش در کشور را به خود اختصاص داد

کرمی معاون عمرانی استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، از آمادگی دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان در جهت پیشگیری از حوادث احتمالی خبر داد و گفت: با وجود اینکه استان ایلام رتبه نخست میزان بارندگی‌ها در کشور را به خود اختصاص داده، اما خوشبختانه هیچ گونه تلفات جانی و یا مسدومیت جدی در این استان گزارش نشده است.

کرمی سنت چادر نشینی را از دیگر برنامه‌های مردم استان ایلام در تعطیلات نوروز برشمرد و تاکید کرد: با توجه به حضور ۱۰ الی۱۵ هزار چادر نشین در مناطق مختلف استان سعی کردیم از طریق راه‌های مختلفی از جمله صداوسیما، ارسال پیامک و سیستم بلندگو اطلاع رسانی شود که به منازل خود بازگردند.

وی به خسارت سیل به مناطق شهری و روستایی استان اشاره کرد و گفت: خسارات برآورد شده تاکنون بیش از ۱۰۰۰میلیارد ریال است که بودجه برای برطرف سازی خسارات وارد شده پیشنهاد شده، اما اینکه چه زمانی این بودجه به استان تعلق می‌گیرد و میزان این بودجه چقدر خواهد بود هنوز مشخص نیست.با توجه به حجم بالای بارندگی ها و موقعیت جغرافیایی شهر ایلام ، سیلابی شدن این شهر به مانند سال های پیش دور از انتظار نبود .

اجرای طرح های آبخیز داری از مهمترین عوامل مقابله با سیل در شهر ایلام بود

علی احمد محمودی مدیر منابع طبیعی شهرستان ایلام در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، اعلام کرد : اجرای طرح‌های آبخیزداری، نقش بسزایی در جلوگیری از ایجاد سیلاب در استان طی ایام نوروز امسال داشت که درصدد تقویت این بخش برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه هستیم.

وی به سیلابی شدن ناشی از ورود آب به شهر ایلام در سال های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: اجرای طرح های آبخیزداری در عرصه های ملی و نقاط پرخطر بالادست شهر ایلام بویژه منطقه ارغوان باعث جلوگیری از حرکت روان آب ها و سیل به شهر ایلام شد.

محمودی افزود: این طرح ها علاوه بر جلوگیری از خطرات ناشی از سیل ، مانع از رسوب و فرسایش خاک می شود و این مهم در توسعه حفاظت از خاک ، افزایش منابع آب های زیرزمینی و توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی بسیار تاثیرگذار است.

امام جمعه ایلام نیز در بازدید از مناطق سیل زده ماژین با تقدیر از همه دستگاه‌های خدمات رسانی اظهار داشت: خسارت‌های بسیار سنگینی به منطقه واژین وارد شده است.

حجت الاسلام الله نور کریمی تبار اظهار داشت: منازل زیادی تخریب شده است، مزارع و دامداری‌های مردم از بین رفته است، باید برآورد خسارت درستی شود و کمک به خانواده‌هایی که خسارت دیده اند، در اولین زمان ممکن انجام شود.

البته باید توجه کرد با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری و بهره گیری از روش‌های بیولوژیکی و مکانیکی می توان تهدید سیلاب را به فرصتی برای مقابله با کم آبی و خشکسالی تبدیل کرد موضوعی که در شهرستان ایلام به خوبی اجرا شد و مانع از ورود سیلاب در هنگام بارندگی‌های اخیر به داخل شهر ایلام شد و صد البته که می توان با اجرای این طرح ها در سایر مناطق استان و پیش بینی مواردی این چنینی از وقوع سیل و خسارت به مناطق مختلف در سال های آینده نیز جلوگیری کرد.

گزارشگر: مسعود همتی

انتهای پیام/ه

برچسب ها: مدیریت بحران ، حوادث ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.