برخی از اهالی قلم نسبت به شعار سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نظراتی داشتند که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

شعار امسال نمایشگاه کتاب به روز نیستبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با نظر اکثریت اعضای شورای سیاست‌گذاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شعار «خواندن؛ توانستن است» به عنوان شعار سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد.

حسین اسرافیلی، مهدی رضایی و جواد نعمتی که از اهالی قلم هستند در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شعار سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نظرهی مختلفی داشتند که در ادامه می خوانید.

اسرافیلی: خواندن توانستن است؛ شعار ادیبانه‌ای نیست

حسین اسرافیلی شاعر در این باره گفت: شعار «خواستن توانستن است» شعار به روزی نیست یعنی این شعار به گونه‌ای کوچک کردن همان شعار معروف «توانا بود هر که دانا بود» است. دانا بودن را فقط نباید به خواندن تعبیر کرد. در شعار امسال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران داریم بیت فردوسی را کوچک می‌کنیم.

وی افزود: قطعا افرادی برای انتخاب شعار نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فکر کردند اما شعار امسال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شعار فرهیختگان نیست شعار توانمندی نیست شعار ادیبانه‌ای نیست چرا که خواندن توانستن است شعار بسیار کوچک شده‌ بیت فردوسی است. نمی‌دانم آقایانی که این شعار را برای نمایشگاه کتاب امسال انتخاب کردند با چه هدفی این کار را انجام دادند. باید از آن‌ها سوال کنید هدف از انتخاب این شعار چه بوده است قطعا خودشان این شعار را توجیه می‌کنند.

این شاعر با اشاره به توجیه افرادی که شعار امسال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را انتخاب کردند برای انتخاب این شعار اظهار داشت: کسانی که شعار خواندن توانستن است را برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب کردند، می گویند خواندن برای آدم دانایی می‌آورد و دانایی توانایی را به همراه دارد. شعاری بهتر از این می‌توانستند برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب کنید اما این شعار ، شعار مناسبی برای جریانی مثل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیست.

رضایی: شعار امسال نمایشگاه کتاب شعاری تکراری است

مهدی رضایی، نویسنده و مدرس داستان نویسی گفت: شعار «خواندن توانستن است» تقریبا شعاری تکراری است. اینکه برای انتخاب شعار نمایشگاه کتاب دنبال این باشیم که جمله‌ای پیدا کنیم و روی پوستر بزنیم و در همین حد بماند تاثیری نمی‌گذارد مگر اینکه پیشکسوتی بیاید و درباره اینکه چگونه خواندن توانستن و پیشرفت کردن است توضیح بدهد. این شعار نمی‌تواند مخاطب را به بازدید از سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جذب کند.

وی افزود: یک روش ساده برای انتخاب شعار وجود دارد که در سازمان‌های دیگر اجرا شده است و می‌توان برای تمام سازمان‌ها و نهاد‌ها از آن استفاده کرد. مسئولان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یک ماه قبل از برگزاری نمایشگاه برای انتخاب شعار نمایشگاه کتاب فراخوان بدهند و از بین شعار‌های رسیده یک شعار زیبا را انتخاب کنند حتی می‌توانند جایزه فرهنگی برای آن درنظر بگیرند هرکسی هر شعار زیبایی که برای نمایشگاه کتاب انتخاب کرد یک میلیون تومان بن کتاب دریافت کند. در این صورت جایزه انتخاب شعار، بسیار فرهنگی و زیباست و هم با جملات زیبای زیادی روبه رو می‌شوند.

این نویسنده با اشاره به استفاده از خرد جمعی در انتخاب شعار نمایشگاه کتاب به جای انتخاب آن توسط افراد معدودی اظهار داشت: در کنار استفاده از خرد جمعی برای انتخاب شعار نمایشگاه کتاب یک رقابت در این زمینه ایجاد می‌شود. این اتفاق مانند یک جشنواره می‌ماند که پیش از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می‌شود در این حالت می‌توان زیباترین جمله را برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب کرد. شعار خواستن توانستن است را به خواندن توانستن است تبدیل کرده اند. این شعار خیلی متمایز از پیش ذهن مردم که همان خواستن توانستن است، نیست؟

نعمتی: شعار امسال نمایشگاه کتاب شعار خوبی است

جواد نعمتی، شاعر و مدیر مسئول انتشارات افرود گفت: شعار «خواندن توانستن است» شعار بدی برای سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیست برداشتی که از یک شعار داریم این است یک شعاری اعلام شود که روحیه انگیزشی در افراد به وجود بیاورد. تقریبا این شعار، شعار بدی نیست اما باید دید با این اتفاقات طبیعی که در سال جاری رخ داده است نمایشگاه کتاب چقدر بازدید کننده خواهد داشت.

وی افزود: شعار امسال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، شعار مناسبی است فقط احساس می‌کنم کوتاه است،ضربه است و امکان دارد یک ضربه زود تمام شود. شعار امسال می‌توانست یک مقدار بلندتر باشد صرف نظر از این که شعار زود تمام شد آنچه را که ما از یک شعار توقع داریم برآورده می‌کند. یک مقدار شعار سریع، تند و گذراست ممکن است این شعار در کنار شعار دیگری بیشتر نظر‌ها را جلب کند اگر چه المان‌های یک شعار را دارد اما خیلی سریع رد می‌شود.

مدیر مسئول نشر افرود با اشاره به میزان بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پس از اتفاقات طبیعی که در کشور روی داد، اظهار داشت: امسال آیا مثل سال قبل از نمایشگاه کتاب بازدید می‌شود سال‌های پیش تعداد زیادی از قشر کتابخوان ما از شهر‌های دیگر با اتوبوس به تهران می‌آمدند اما با این وضعیتی که پیش آمده،  بسیاری از این بازدید کننده‌ها را از دست می‌دهیم. ممکن است بازدید کنندگان از چند استان به نمایشگاه کتاب امسال نیایند. هرساله شاهد این بودیم بسیاری از بچه‌های کتابخوان و ادبیاتی خوزستانی برای بازدید به نمایشگاه کتاب می‌آمدند و امسال مشکوکم به اینکه این افراد می‌توانند پس از وقوع سیل بازهم به نمایشگاه بیایند یا نه.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار