کد خبر: ۶۸۹۶۳۴۳
گروه : اجتماعی » شهری
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

شهرداری تهران برای رسیدن به هوای پاک پویش "#بیدود" را اجرا کرد که پس از گذشت ماه‌ها مورد استقبال عموم شهروندان قرار نگرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  سالیانی است که از اجرای طرح می‌گذرد، طرحی که از نیمه سال ۹۴ آغاز شد و سعی داشت در مدت کوتاهی به یک طرح مهم و پویش اجتماعی تبدیل شود تا نقش بسزایی در مدیریت بهتر ترافیک، کاهش آلودگی و ارتقای سطح سلامت جامعه داشته باشد.

امروز دیگر نام آن کمتر شنیده می‌شود و باید گفت این پویش در عمل برای شهرداری پایتخت یک طرح شکست خورده است و آن طرح، «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» است؛ پویش "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" با هدف افزایش تقاضای سفر برای استفاده از حمل و نقل عمومی آغاز شد.

شهرداری تهران برای تغییر رویکرد افراد جامعه اقدام به صرف هزینه‌های کلانی کرد تا مردم را به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش تقاضای سفر با خودرو شخصی سوق دهد.

پاهایی که در رکاب

یکی از هزینه‌های انجام شده در راستای کاهش سفر با خودرو شخصی، طرح تهران بیدود است که به عنوان "#بیدود" در بین شهروندان شناخته شده است. شهرداری تهران با خرید تعداد ۳۰۰ دستگاه دوچرخه اقدام به راه اندازی ۲۵ ایستگاه دوچرخه سواری کرد تا شهروندان از این طریق بتوانند ضمن افزایش سلامت اجتماعی نقشی هم در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.

اما پرسش این گزارش این است که این طرح چه میزان مورد اقبال عمومی قرار گرفت و آیا "#بیدود" طرحی موفق بوده است؟

در پاسخ به این سوال زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در شهر تهران برای اینکه بتوانیم از خودرو کمتر استفاده کنیم و آلودگی ناشی از استفاده خودرو‌های شخصی را کاهش دهیم لازم است تمام راه‌های پیشنهادی و تاثیر گذار را امتحان کنیم و در این مورد نمی‌توانیم بنشینیم و نگاه کنیم.

صدراعظم نوری ادامه داد: در اجرای طرح‌های مختلف گاهی هم شاهد این موضوع هستیم که طرحی مورد استقبال عموم قرار نگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حمل ونقل ریلی گفت: در بحث کاهش آلودگی هوا استفاده از مترو، مورد توجه عموم جامعه قرار گرفته است، اما در این باره باید گفت که هزینه‌های تعمیر، نگهداری و توسعه خطوط ریلی در پایتخت و حومه بسیار بالا است و گسترش آن نیاز به تامین بودجه مقرر در تاریخ مشخص دارد.

پاهایی که در رکاب

وی ادامه داد: چون میزان این منابع و تاریخ اختصاص آن متغیر است شهرداری مجبور به گسترش و اجرای سایر طرح‌ها و پویش‌های مردمی و اجتماعی برای کاهش آلودگی هوا پایتخت است که سه شنبه‌های بدون خودرو یا "# بیدود" یکی از آن‌ها است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: با توجه به استقبال کم شهروندان از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی باز هم شهرداری تهران در ۲۵ ایستگاه اقدام به تحویل دوچرخه به شهروندانی می‌کند که امکان استفاده از آن را با توجه به موقعیت خود دارند.

صدراعظم نوری در پاسخ به این سوال که چه تعداد ایستگاه‌های دوچرخه در سطح شهر پیش بینی شده است، گفت: برنامه ریزی شهرداری تهران به این صورت است که در آینده‌ای نه چندان دور در تمام ایستگاه‌های مترو تهران ایستگاه دوچرخه احداث شود تا شهروندان بتوانند هنگام خروج از ایستگاه‌های مترو از آن‌ها استفاده کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با حضور شهردار تهران در این طرح گفت: خوشبختانه حضور شهردار تهران در این طرح و استفاده او از دوچرخه در روز سه‌شنبه برای تردد، در بین شهروندان این اشتیاق را بوجود آورده است که همپای شهردار تهران برای رسیدن به هوای پاک در پایتخت رکاب بزنند.

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
به نظرمن از وسایل برقی مثل اتوبوسهای برقی،ماشینهای برقی،موتور ودوچرخه های برقی استفاده بشود..باید قیمت بلیط وسایل نقلیه کمتر بشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
عذاب کشیدنمون از دست موتوریا کم بود دوچرخه ام به اعصاب خورد کردن مردم میخوان اضافه کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
گسترش فرهنگ دوچرخه سواری ازضروریات است ومنافع بسیاری ازجمله کاهش مصرف سوخت کاهش آلودگی هوا کاهش قیمت خودروهاپیشگیری ازبیماریها وغیره رابه دنبال دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
من درشهرستان هستم واز دوچرخه استفاده می کنم خیلی خطرناکه
اگرمسیرهای دوچرخه سواری ایجادشودودوچرخه باقیمت مناسب ارائه شود ومسئولان هم از دوچرخه استفاده کنند کم کم مردم ترغیب می شوند مثل ژاپن ودیگرکشورهاازدوچرخه استفاده کنند
بی ثواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
ظاهرا دوستانی که سفارش دوچرخه ها دادن به هیچ عنوان سوار دوچرخه داخل شهر تهران نشدن.یک دفعه اگر مسیر میدان پاستور تا میدان انقلاب پا بزنن متوجه میشن اول سایز دوچرخه برای آقایون خیلی کوچیکه دوم دوچرخه دنده نداره سوم دوچرخه خیلی سنگین در نهایت باید هزینه که باید یکجا پرداخت کنیم از همه بدتره لطفا برید شرایط استفاده از دوچرخه ها رو در سایتش مطالعه کنید.
حالا دوستان انتظار دارن مردم استقبال کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
بهتره مسئولين از خودروهاي دولتي استفاده نکنن و با وسايل نقليه عمومي تردد کنن تا فرهنگسازي بشه مثل امام جمعه تبريز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
با سلام این طرح مشخص بود از اول شکست خواهد خورد. زیرا هزینه ثبت نام اولیه بالا هستش و مردم توان هزینه ثبت نام رو ندارن دوم اینکه دوچرخه ها فاقد دنده هستن و مشکلات زیادی رو در مسیر های شیب دار و سر بالایی برای کاربران به وجود می آورد. با مترو و BRT می توان با هزینه کمتر و بهتر سفر کرد تا با دوچرخه گران و فاقد دنده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
ترافیک تهران زمانی حل میشود که نمایندگان، وزرا و مدیران شهرداری و... وسیله نقلیه دولتی نداشته باشند و مثل بقیه از وسایل عمومی یا شخصی استفاده کنند (البته بدون هیچگونه تبعیض و تردد خاص).
اگر چنین شود مشکل ترافیک و خیلی چیزها حل میشود.
طاها
|
Sweden
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
با سلام. به نظر من تعدادی افراد داوطلب باید مانور دوچرخه سواری رو بعده بگیرند تا عموم مردم تحت تاثیر این مانور ترغیب به استفاده دوچرخه بشوند. هرچقدر تعداد این افراد داوطلب بیشتر و در محله های پر رفت وآمد تر باشد و به مدت طولانی تر، تاثیر بیشتر خواهد بود. تغییر عادات بسیار سخت است. احتیاج به صبر و شکیبایی از طرف افراد پیشگام دارد. ولی قطعا شدنی است. امیدوارم افراد ی با انگیزه های بسیار بالا جهت سلامتی جامعه و رواج یک روش صحیح زندگی پیشگام بشوند.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
من از این دوچرخه ها استفاده می کنم با توجه به جغرافیای شهر تهران فقط امکان استفاده در مسیر های صاف وسر پایینی را دارند .
برای استفاده واستقبال بیشتر می توان از دو چرخه های برقی یا حد اقل دنده ای استفاده کرد.
عباس
|
France
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
شهرداری هیچ پولی بابت دوچرخه های بیدود نداده، دوچرخه ها متعلق به بخش خصوصی هستند، و شهرداری فقط نقش حمایتی دارد
ناشناس
|
France
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
خيلي طرح خوبيه اگه فراگير بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
طرحی فراگیر میشه که واقع بینانه باشه.
آقای شهردار با حقوق میلیونی خودش دوچرخه مجانی باتریدار سوار میشه بعد انتظار داره مردم 190 هزارتومان پیش پرداخت بدهند تا دوچرخه سوار بشن؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
اساتید محترم، تهران توی کوهپایه ساخته شده همه نقاط آن شیب دار هستش دوچرخه سواری عملا غیر ممکنه مگر اینکه دوچرخه برقی بدین دست ملت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
مسئولان ابتدابایدازخودشروع کنند تافرهنگی درجامعه ایجادشود
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر