به منظور بررسی ابعاد حادثه سیل اخیر؛

یکصد و پانزدهمین جلسه وزارت کشور برگزار شد

یکصد و پانزدهمین جلسه وزارت کشور به منظور بررسی ابعاد حادثه سیل اخیر برگزار شد.

شبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تقی رستم وندی رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در یکصدو پانزدهمین جلسه وزارت کشور و در جمع خبرنگاران درباره جزئیات جلسه گفت: جلسه امروز بدون حضور وزیر کشور برگزار شد. وزیر کشور به همراه ۳ نفر از وزرای دیگر در مجلس برای پاسخگویی به حادثه اخیر سیل در کشور حضور پیدا کردند.

رستم وندی گفت: وظیفه ما بود که در شورای اجتماعی یکبار به طور جامع بحث حوادث اخیر را بررسی کنیم و آن را منظر از ابعاد اجتماعی بسنجیم. همچنین نقاط ضعف و قوت و نعمتی که بارش‌های اخیر در کشور به همراه داشت و هم آسیب‌هایی که به طور طبیعی ار چنین حوادثی رخ میدهد را بررسی کنیم.

معاون امور اجتماعی ادامه داد: حادثه اخیر در کشور موجب همبستگی ملی شد و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را در کشور ارتقا داد و صحنه ای از تجلی روحیه ایثارگری مردم کشور دیده شد. از سوی دیگر نباید خساراتی که به مردم و خانواده ها وارد شده را نادیده گرفت که برخی خانه های خود را از دست دادند و مجبور به کوچ و مهاجرت شدند. این مسائل میتواند منشا آسیب‌های روانی و اجتماعی تلقی شود.

وی اظهار کرد: از ابتدای حادثه دستگاه‌های حاکمیتی اصلی که در حوزه سلامت و بهداشت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی بودند، حضور جدی داشتند. تا آنجایی که در جلسه گزارش داده شد، وزارت بهداشت مسئولیت اصلی را در حوزه سلامت روان دارد، همچنین سازمان بهزیستی و کمیته امداد مددکارانی را در اختیار دارد، هلال احمر که جمعیت داوطلب مددکار اجتماعی را در اختیار دارد به همراه اورژانس اجتماعی، ۵ دستگاهی بودند که از ابتدای بحران اخیر بیش هزار و ششصد مددکار، مشاور و روانشناس را به خدمت گرفتند.

رستم وندی تصریح کرد: طبق آخرین اطلاعات، در خوزستان که مشکلات حاد است، در ده شهر عمده‌ای که آسیب بیشتری دیده‌اند، مددکارها و روانشناس‌ها به‌طور فعال با مردم در محل اردوگاه‌ها و استراحت‌گاه‌ها حضور پیدا کردند، مشکلات مردم را رصد می‌کنند‌ و به مراکز تخصصی ارجاع میدهند.

معاون امور اجتماعی گفت: گام دومی که از ابتدای حادثه اخیر برداشته شد، ایجاد هماهنگی بیشتر بین فعالیت‌ تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد بوده که حدود ۳۵۰ تشکل به طور ویژه از ابتدای این بحران در مناطق آسیب دیده فعالیت داشتند و انواع خدمات خود را در اختیار مردم قرار دادند. سازمان‌های مردم نهاد عمدتا آنهایی هستند که مجوز رسمی از دستگاه‌های دولتی گرفتند، البته گروه‌های زیادی از مردم به صورت مستقل و داوطلبانه مشارکت داشتند که از اعداد و ارقام خارج است. به‌گونه‌ای تمام ملت ایران درگیر کمک به هموطنان در استان‌های آسیب دیده هستند‌.

وی درباره بازسازی مناطق سیل زده و حضور سازمان‌های مردم نهاد برای این فعالیت، گفت: حدود ۳۵۰ تشکل به‌طور مستقیم و ویژه مشارکت دارند اما در حادثه اخیر یک سازماندهی و برنامه‌ریزی منسجم نسبت به حوادث گذشته داشتیم به گونه ای که در سطح ملی و استانی مدیریت‌های خاصی را مشخص کردیم. بحمدالله مشکلات و آسیب‌هایی که قبلا در حوزه جمع‌آوی کمکها بود در این حادثه اخیر خیلی کمتر‌ بود.

رستم وندی گفت: از دیروز در اخبار مختلف گفته شد که قرار گاه بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده با ریاست وزیر کشور برگزار شده است. کمیته‌هایی که ذیل قرارگاه تشکیل شدند از جمله کمیته برآورد خسارات، کمیته بازسازی و نوسازی، کمیته اجتماعی، کمیته نظارت و بازرسی است.

وی افزود: مصوبه اصلی در جلسه امروز این بود که مقرر شد ذیل کمیته اجتماعی که در قرارگاه بازسازی و نوسازی تشکیل شده، یک طرح جامع بازتوانی و حفظ سلامت روان کاهش آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود. البته در این میان افرادی هستند که در چنین فضاهایی تلاش می‌کنند که از آب گل آلود ماهی بگیرند، نارضایتی مردم را تبدیل به تنش اجتماعی کنند. باید تلاش کنیم که در عین ارائه خدمات معیشتی و اقتصادی به مردم، در حوزه سلامت روان هم تلاش خود را کنیم.

رستم وندی در پایان خاطر نشان کرد: تلاش ما بر این است که تا پایان سال، با تقسیم کار ملی با قوت در خدمت مردم باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار