رئیس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری‌ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

شما می‌توانید گفتگوی صریح"۱۰:۱۰ دقیقه" با علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر را در ادامه بخوانید.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین قسمت از سری دوم برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

پیوندی در روزهایی که چند استان کشور درگیر سیل و آبگرفتگی هستند، مقابل دوربین ۱۰:۱۰ دقیقه حاضر شد تا در مورد تمام ابهامات پیش آمده در جریان امدادرسانی به هموطنان سیل زده، به صورت شفاف با مردم سخن بگوید.

گفتنی است برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی و اجتماعی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه بررسی نماید.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان تولید می‌شود یکشنبه‌شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد. لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

آقای دکتر به شما خوش آمد می‌گویم و متشکرم که در این گرفتاری‌های کاری زیاد که به واسطه سیل و بلایای طبیعی کشور ما را دامن گیر کرده وقت گذاشتید و به برنامه ۱۰ و۱۰ دقیقه تشریف آوردید.

پیوندی: بسم الله الرحمن الرحیم. من هم خدمت شما و همه بینندگان عزیز عرض سلام و  خسته نباشید دارم؛ به نوبه خود اعیاد شعبانیه را تبریک عرض می‌کنم و ان‌شاءالله بتوانیم از برکات معنوی این ماه  استفاده کافی را داشته باشیم.

غافلگیر نشدیم اما حجم آب خیلی زیاد بود

اجازه بفرمایید با سوالات بینندگان گفت‌وگو را شروع کنم؛ خبر داشتید که قرار است سیل بیاید یا غافل‌گیر شدید؟

 پیوندی: خیر، غافل‌گیر نشدیم. سازمان هواشناسی طبق پیش بینی‌ها گفته بود میزان بارش در چه استان‌ها و چه مناطقی و در چه ساعاتی خواهد بود. ما براساس پیش بینی‌ها مقدمات کار را مانند ذخیره سازی بیشتر در استان هایی که قرار است درگیر بارندگی‌ها شوند و تزریق و دپو کردن اقلام امدادی و زیستی فراهم کردیم.

 ما غافل‌گیر نشدیم، اما سیل بسیار گسترده و حجمش نه تنها در یک یا دو استان بلکه در ۳۱ استان پهن بود. سیل  گستردگی خود را در ۵-۴ استان نشان داد و در هر صورت خسارات بسیاری زد. متاسفانه ۷۶ نفر از هموطنان عزیز جان خود را از دست دادند که ۲۰ نفر از آن‌ها مربوط به حادثه‌ ناگهانی شیراز می‌شود و لازم می‌دانم به خانواده‌های این عزیزان  تسلیت بگویم. این سیل مصدومانی هم بر جای گذاشت که موجب شد عید امسال  یک عید دیگری جلوه کند.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

خبرهای شبکه‌های اجتماعی و تصاویر منتشر شده  شاید با صحبت‌های شما سنخیت نداشته باشند؛ چرا که نیروهای هلال احمر در  ۲-۳ روز اول وقوع سیل در استان گلستان حضور ندارند یا اینکه حضورشان خیلی کمرنگ است. علاوه بر این هلال احمر وسایل لجستیکی مانند قایق را برای مواجهه با بحران و سیل را نداشت.

  پیوندی: خودم و دبیرکل حاضر و ناظر بودیم، این حرف منطقی به نظر نمی‎آید. تمام امدادگران و نجات‌گران در ساعات اول این حادثه در حال اعزام به استان گلستان و استان‌های معین اعزام بودند و در صحنه حاضر شدند. روز اول فروردین دبیرکل اعزام شد و صبح روز دوم فروردین من در منطقه حاضر  بودم.

 استاندار که رئیس استان محسوب می شود و رئیس ستاد بحران منطقه است، خودش از حادثه خبر نداشت و خارج از کشور بود.

 پیوندی: اینکه استاندار خارج یا داخل بوده... ما وظیفه‌مان را به عنوان ارگان امدادی انجام دادیم. شدت سیل خیلی شدید بود؛ گرگان رود، لایی روبی  نشده بود و بحث های جدی و بارش هایی که مرتب اضافه می شد.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

 پیش بینی این مقدار بارش را نداشتید؟

  پیوندی: بله پیش بینی این مقدار را نداشتیم؛ اما آمادگی برخورد با حوادث جاری در سیل را داشتیم. به هر حال این اندازه و این گستردگی را فکر نمی‌کردیم؛ در عین حال به سرعت توانستیم لجستیک‌مان و... را ترمیم کنیم و خدمت‌رسانی انجام بدیم. حتما در بحران نظم، انضباط، هیجانات و استرس‌های زیادی حاکم است و یک مقداری امدادرسانی را مشکل می‌کند که این گله‌ها ممکن است به گوش ما و دیگران هم رسیده باشد.

 برنامه سفر خارجی شما که به هم نخورد؟

 پیوندی: خیر؛ من  برنامه‌ای برای سفر خارجی در ایام  تعطیلات عید نداشتم. در هلال احمر بودن  یک مقداری حالت نظامی دارد؛ به این معنی که آماده  باش ۲۴ ساعته است؛ ظاهرش برخی وقتها خیلی آرام است اما حادثه خبر نمی کند؛ به همین خاطر نه من و نه دبیرکل سفر نبودیم و بلافاصله بعد از اینکه دیدیم وضعیت بحرانی شد به منطقه رفتیم و از نزدیک هدایت کار رو به عهده گرفتیم.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

یکی از سوالاتی که مخاطبان از ما پرسیده‌اند این بود که هلال احمر واقعا به چه وسایلی نیاز دارد؟ هلال احمر چه تجهیزاتی  نیاز دارد که  همیشه آمادگی ۱۰۰ درصدی مواجه با بحران ها را داشته باشد و هیچ وقت کم نیاورد؟

 پیوندی: ما به عنوان  ارگان امدادی شاید وسایل خیلی زیادی نخواهیم؛ ولی یک هماهنگی می خواهیم و دیگرانی که باید در امداد و نجات با ما باشند. بالاخره امداد و نجات یک فایل خیلی گسترده است و لجستیک ما پهنه بزرگی دارد. آموزش نفرات و مواد شانزده‌گانه‌ای که باید آماده  کنیم و امداد هوایی و پیش‌بینی نفرات در استان معین و...کارهایی است که باید انجام دهیم.

بله، ممکن است نقایصی بوده باشد و نفرات و لجستیک بیشتری لازم بود ولی این‌ها کافی نیست؛ وقتی سیل ۴، ۵ متر بیاید راه مواصلاتی بسته می شود و  هوا خراب است و باید لجستیک خاص خودش بیاید؛  شاید در توان هلال احمر نباشد و نیروی های مسلح به کمک ما آمدند و توانستیم این کار را انجام بدیم.  اینکه ما همه کار را انجام بدهیم  و هیچ موقع غافل گیر نشویم... اصلا حادثه غافل گیری است، سونامی ژاپن، سیل آمریکا و... را ببینید.

 در گلستان قایق هم نداشتید؟

  پیوندی: خیر، قایق داشتیم ولی گستردگی سیل  به اندازه ای بود که به قایق های بیشتری احتیاج داشتیم. خودم شبانه توئیت کردم و مردم با قایق‌های خودشان  آمدند. با پلیس راهور هماهنگی کردیم که از قایق های  مردم استفاده کنیم. گستردگی سیل خیلی زیاد است و  یک حادثه معمولی نیست که ....

بالاخره ما در حالت عادی در گلستان و مازندران به خاطر ارتباط  با دریا قایق  داشتیم؛ از قبل هم پیش بینی کرده  بودیم ولی  گستره سیل خیلی زیاد است. وقتی همه جای آق قلا را آب می‌گیرد، جز قایق چکار می توانید بکنید! هیچ کاری نمی‌شود کرد؛ گاهی تراکتور نمی‌توانست برود؛ می‌خواهم بگویم ما تجهیزات داشتیم ولی کافی نبود.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

آقای دکتر من یک نقد به شما بکنم؛ ببینید مثلا یکی از پیام‌هایی که آمده  این بود که می‌گوید هلال احمر با این همه  بودجه داخلی و خارجی که علی القاعده  از سازمان جهانی صلیب سرخ دریافت می کند،  چرا در این مواقع باید باز هم دست نیاز به سمت مردم دراز کند و از مردم  کمک بخواهد؟

  پیوندی: خدمت شما بگویم بودجه سالانه ما ۲ هزار میلیارد تومان است که اگر تخصیص  پیدا بکند برای قسمت های مختلف  مانند پرسنل، کار لجستیک، آموزش جوانان، داوطلبان و ...پیش بینی شده  است.

من یک آمار خدمت شما بدهم؛ ما در همین حادثه سیل در استان های گلستان، خوزستان، لرستان، مازندران و ایلام  بالغ بر ۱۲۶ میلیارد  تومان از  منابع داخلی  خودمان  را هزینه کردیم؛ بدون اینکه به یک ریال از پول مردم دست بزنیم. اینکه از مردم طلب می‌کنیم باعث می‌شود حس همدردی، نوع‌دوستی و نیکوکاری  مردم تحریک شود و به دیگرانی که دچار  مشکل هستند کمک کنند.

آقای دکتر ببینید من اصلا نمی‌گویم مردم نباید کمک کنند. من این را می‌گویم به جای اینکه شبانه از مردم کمک بخواهید و به مردم بگوئید بیائید و قایق بدهید  و یا اینکه از سپاه و ارتش گفتند ما تجهیزات داریم به ما بگوئید که برایتان ارسال می کنیم...

 پیوندی: بله، نه اینکه نگفتیم؛ نیروی مسلح هم آمده؛ در همه دنیا هر وقت حادثه پیش می‌آید نیروهای مسلح در کنار مردم هستند؛ سپاه، ارتش و بسیج یک سری آمدند؛ یک هم گرایی و همدلی خوبی ایجاد شد؛ آن ها هم تجهیزات آوردند ولی از مردم کمک خواستن هیچ عیبی ندارد.

دست نیاز دراز کردن بسیار هم خوب است و این حس همدردی است؛ بلاخره حادثه سیل بسیار گسترده است. حادثه پسا سیل بسیار گسترده تر از الان است. خرابی خانه یک قسمت از کار است. آسیب های روحی_ روانی، بهم خوردن معیشت و کسب و کار مردم و بیکاری که اتفاق می افتد، بحث‌های خیلی جدی هستند. مطمئنا تنها  با بودجه دولت نمی‌شود این کارها را انجام داد و  مردم باید به دیگران کمک کنند.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

 این همه از سوی خیرین کمک و چادرهایی برای جمع آوری کمک های مردمی ایجاد شده است؛ چرا مردم سیل زده و آسیب‌دیده از نحوه توزیع اقلام  گله‌مند هستند؟

  پیوندی: ما در تامین مواد اولیه امدادی مشکلی نداشتیم، مردم خودشان به ما کمک کردند و حدود ۳۰ میلیارد تومان اقلام زیستی و مواد غذایی به ما دادند که ارسال کنیم.

در خصوص توزیع اقلام و با توجه به بحثی که به شما گفتم، بعضی از روستاهای لرستان هنوز که هنوز است راه های مواصلاتی‌شان بسته است. ما مجبوریم با امداد هوایی اقلامی مانند چادر، اقلام زیستی و بهداشتی را ارسال کنیم؛ به همین دلیل ممکن است کار مقداری دچار اختلال شود.

چاره ای جز پرت کردن اقلام امدادی از هلیکوپتر نداشتیم

 در همین موضوع هم مردم گله دارند که چرا از آن بالا پرت می‌کنید و...

  پیوندی: شما که نباید این حرف را بزنید.  یک روستایی که فضای بسیار کوچکی دارد و امکان فرود آمدن هلیکوپتر وجود ندارد و راه ارتباطی بسته است؛ فکر می کنید به چه طریقی باید مواد غذایی را توزیع کرد؟ به غیر از پرت کردن راهی وجود دارد؟ خیر.

ما امدادگرها را توسط هلیکوپتر پیاده می کنیم و این اقلام را در فاصله یک متری، دو متری و سه متری به امدادگرها تحویل می دهیم که بعدا امدادگرها  آن‌ها را به مردم بدهند.

راه های مواصلاتی بسته است و در محاصره سیل هستند. امکان نشستن هلیکوپتر وجود ندارد؛ باید چه کار کرد؟ فکر می کنید راهی غیر از این وجود دارد؟ این راه پروتکل فدراسیون جهانی است که انجام می شود.

این موضوع نباید به عنوان نکته منفی ذکر شود، هلیکوپتر تلاش می‌کند با آن خطرات به روستا امدادرسانی کند، امدادگر از هلیکوپتر می پرد تا بتواند این کار را انجام دهند؛ پس این نکته  منفی نیست و کاملا مثبت است.

 آقای دکتر در بحث امداد و نجات و خدماتی که هلال احمر  به مردم می‌دهد چند نکته خیلی مهم وجود دارد؛ اینکه اصلا هلال احمر برنامه ریزی ندارد و فرضا در شهری و در یک محله‌ای آب توزیع می‌کند و در ۱۰ محله دیگر آب توزیع نمی‌کند. مردم آن محله برای دو هفته آب دارند اما این طرف برای یک روز هم آب آشامیدنی وجود ندارد؛ یا مثلا در بحث چادرها، انقدر چادر داده‌اید که یک خانواده ۴ عدد گرفته و رو سایت دیوار بعضی از آن‌ها را فروخته و در محله دیگر اصلا چادر توزیع نشده و هیچ برنامه ریزی وجود نداشته است.

من احساس می کنم در هلال احمر یک مدیریت واحد و بحرانی وجود ندارد  که برنامه ریزی داشته باشد و وقتی آقای x به منطقه غرب و آقای A به منطقه شمالی می‌روند، تقسیم کنند که هر کسی باید چه کاری انجام دهد؛ اینکه هیئتی یا علی مدد آنجا برویم ببینیم چکار باید کنیم....

پیوندی:  آقای ایمانی عزیز اینکه فکر کنید به شکل هیئتی و بدون برنامه ریزی انجام شده...حالا نمی‌دانم شما به استان‌های درگیر رفته‌اید و از نزدیک اوضاع را دیده‌اید یا خیر...

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

 قصد دارم که این هفته و تا قبل از برنامه بعدی حتما یک  سر به آن جا بزنم.

پیوندی: من توصیه دارم که بروید، اینکه حادثه سیل را لمس کنید و اینکه خرابی یعنی چه و آن موقع باید چه کار کرد. ما استان را به قسمت‌های مختلف تقسیم و شعبات مختلف دایر کردیم؛ علاوه بر این استان معین تعریف کردیم. لرستان را به ۹-۸ منطقه تقسیم کردیم، گلستان و خوزستان را هم به همین شکل.

استان‌های معین مسئول شهر شدند، پلدختر یک استان، معمولان استان دیگر، الشتر یک استان، خود خرم آباد استان دیگر؛ پس بنابراین این طور نیست که بدون برنامه ریزی باشد، ولی حادثه نفسش به هم ریختگی و بی نظمی است.

التهاب، تلفات و صدمات مردم باعث می‌شود روال عادی زندگی از بین برود و زیر ساخت‌ها خراب می‌شوند. شما می‌خواهید چکار کنید؟

بله پل مواصلاتی جاده خراب است، در عین حال نظم و انضباط را باید دیگران برقرار کنند که ما بتوانیم اقلام خودمان را به خوبی برسانیم.

برداشت من به عنوان یک فرد رسانه ای این است که هلال احمر تا حالا هیچ‌گونه مانوری نداشته است. اصلا تا حالا مانور داشتید؟

پیوندی: بله ما مانورهای ساعت صفر بسیار زیادی در استان های مختلف داریم.

نه، مانور سیل؟

پیوندی: نه‌! مانور صفر برای یک حادثه فرضی مانند سیل و زلزله مرتب تکرار می‌شود. جمع کردن امداد و نجات و خدمت رسانی با یک کار معمولی فرق دارد. اینکه یک کار هیئتی انجام می‌شود؟ خیر! باید یک مقدار به صحنه بیاییم و ببینیم چه اتفاقی افتاده است.

به هر حال انکار نمی‌کنیم؛ ممکن است  جایی آب توزیع شده باشد و بعضی جا نرسیده باشد.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

در توزیع اقلام امدادی خساست نداریم

در بحث چادرها چطور؟ چرا باید جایی توزیع به صورتی انجام شود که...

پیوندی: در  خصوص چادرها باید براساس یک پروتکل عمل کنیم.

 یک مقداری عقب‌تر برویم؛ در زلزله کرمانشاه حدوداً چند خانواده آسیب دیده بودند؟ ۳۴ الی ۳۵ هزار خانواده... درست است؟ من در یکی از خبرها خواندم که شما صد هزار چادر توزیع کردید، درست می‌گویم؟

پیوندی: بله،

 اگر به خانواده‌هایی که جمعیتشان بیشتر است دو تخته چادر هم می‌دادید، نهایتا باید ۴۰ الی ۴۵ هزار چادر توزیع می‌شد، نه ۱۰۰ هزار چادر...

 پیوندی: ما در توزیع اقلام امدادی خیلی سفت نمی‌گیریم و دستمان باز است؛ مال خود مردم است و تلاش می‌کنیم یک عدالت نسبی را برقرار کنیم.

این «بالا سری» در تمام دنیا وجود دارد. در زلزله بم می‌دانید چقدر بود؟ ۷ به ۱ ؛ یعنی ۷ برابر آدم‌های آسیب‌دیده چادر توزیع شد. در زلزله کرمانشاه ۳و۲ به ۱ بود و این پرتی را باید به خاطر هیجانات، عدم نظم و انضباط در نظر بگیرید و حتی اتفاقات دیگری که قابل پیش بینی نیست.

چادرهایمان مجهز به سنسور می شوند

بعد از زلزله کرمانشاه فرضا آقای ایمانی در زلزله آسیب دید و باید کارت ملی‌اش را بیاورد. خیلی ها کد ملی‌شان را حفظ هستند.اینکه خانواده‌ها سه نفر، چهار نفر، دو نفر یا  یک نفر هستند، مگر همسرشان نمی‌تواند بیاید یا پدر و مادرشان...

پیوندی:گفتن این کلمات در استودیو خیلی راحت و  عملی کردنش خیلی سخت است. آدم باید سر صحنه برود. حضور شما در صحنه، سوال  شما و طرز و فرمش را عوض می‌کند؛ بنابراین می‌خواهم بگویم صحبت ما در استودیو با صحنه ای که من در زلزله، سیل، برف و کولاک و...حضور داشتم و دیدم متفاوت است.

 چیزی که شما می‌گوئید درست است؛ ما هم بر این اساس برنامه‌ریزی کردیم ولی نظم و انضباط به هم می‌خورد و آشفتگی و التهاب ایجاد می‌شود. زیرساخت‌ها از بین می‌روند و برنامه دچار اختلال می‌شود.

ما چادر بیشتر توزیع کردیم اشکالی ندارد؛ بالاخره به مردمی مصیبت دیده  ۲_۳ چادر دادیم؛ حالا ممکن است افرادی هم بیایند و جای دیگر آن‌‌ها را بفروشند.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

علامت گذاری نکردید که اگر مردم دیدند به هلال احمر زنگ بزنند و بگویند آقای پیوندی، چادری که اینجا توزیع کرده‌ای را بازار فلان جا می‌فروشند؟

پیوندی: این کار قوه قضاییه است و ما رسما اعلام کردیم اقلام هلال احمر فروشی نیست. فروش اقلام هلال احمر و با آرم هلال احمر خلاف مقررات است و برخورد و پیگرد قضایی دارد.

برنامه‌ای برای چادرها تنظیم شده که سنسورهایی روی آن‌ها نصب شود. این سنسورها مشخص می‌کنند کجا و چه تعداد چادر نصب شده است.

این یک تکنولوژی است که کمی زمان بر است و ما از حدود ۷-۶ ماه پیش این کار را شروع کرده‌ایم. این‌ها کارهایی است که باید به مرور انجام شوند.

در هر حال روند امدادرسانی رو به رشد است؛ امدادگرانی که آنجا حضور داشتند ۳-۴ شب نخوابیدند و یا اینکه فرزندشان بیمار بود ولی باز هم برای کمک‌رسانی به گلستان، لرستان، خوزستان و... آمدند. می‌خواهم بگویم همه آن‌ها تلاش کردند تا یک اتفاق بسیار خوبی بیافتد.

امدادگرهایی که سلفی گرفتند لایق تشویق هستند

در برخی از رسانه‌ها که شاید خصومتی هم دارند، فیلمی منتشر شد که امدادگران عکس سلفی می‌گرفتند و گفته شد این ها به جای کمک از خودشان عکس سلفی می‌گیرند...

پیوندی: من داستانش را توضیح بدهم. این بندگان خدا که این اتفاق برایشان افتاد خیلی مظلوم واقع شدند. من از زحمات همان امدادگرانی که سلفی گرفتند، تشکر می‌کنم. اما داستان از چه قرار است؟

این‌ها گروهی خیرخواه هستند که کار خیر برای مردم انجام می‌دهند و با عناوینی مانند «پنجمین فصل قشنگ زندگی» به بیماران سرطانی، کودکان، زنان و مردانی که درگیر این بیماری هستند؛ کمک می‌کنند.

این بندگان خدا به منطقه ای در نزدیکی اهواز رفته بودند و به آنها اعلام شده بود آن جا را به دلیل خطر سیل ترک کنند. این افراد در مسیر برگشت می‌خواستند خاطره‌ای را ثبت کنند و یک سلفی بگیرند.

هر کسی که کار داوطلبانه انجام می‌دهد، می‌تواند لباس جمعیت هلال احمر را بپوشد و اگر از پرسنل رسمی این جمعیت باشند، با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

در مورد کسی که داوطلب است و کار داوطلبانه انجام می‌دهد، انصاف نیست که این‌گونه بگوییم. وقتی فردی چیزی از ما نمی‌خواهد، باید  روحیه  او را تشویق کنیم، نه اینکه تخریبش کنیم.

از سلبریتی ها این بار استفاده خوبی کردیم

ما نمی‌خواهیم تخریبشان کنیم؛ سوال می‌پرسیم تا توضیح دقیق بدهید.

 یک موضوع هم به سازمان داوطلبان مربوط می‌شود؛ فرضا خیلی‌ها هستند که کار داوطلبانه انجام می‌دهند و عضو جمعیت شما هستند؛ علاوه بر مردم هم رئیس جمهور هم عضو شده است، این افراد هنگام وقوع بحران، کجای کار هستند؟

پیوندی: ما دو میلیون داوطلب در کل کشور داریم که ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها جوانان هستند و همیشه به ما مرتبط و متصلند. در بحث امداد نوروزی هم همین ۴۰۰ هزار نفر به ما کمک می‌کنند. البته دو میلیون داوطلب تعداد کمی است و ما باید تعداد آن‌ها را افزایش دهیم.

این افراد کارت عضویت دارند و بیشترشان آموزش دیده‌اند و براساس جایگاه و سطح آموزشی‌شان دسته بندی شده‌اند. به داوطلبان فراخوان داده می‌شود و اینگونه نیست که دو میلیون نفر وسط سیل بیایند. یک سری نواقص در سازمان داوطلبان وجود دارد که در یک سال گذشته تلاش شده بروزرسانی شود و در مواقع خاص به ما کمک کنند.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری‌ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

من می‌خواهم عضو سازمان داوطلبان شوم؛ چه کاری را باید انجام دهم؛ آیا پوشیدن کاور کافی است؟

پیوندی: روال کار این است که با ثبت شماره کارت ملی، رزومه‌ای را از داوطلبان می‌گیریم و اطلاعاتشان را ثبت می‌کنیم.

پس هر کسی که می‌خواهد عضو سازمان داوطلبان شود، باید با یک قطعه عکس و کپی کارت ملی در سایت ثبت نام کند؟

پیوندی: داوطلبان می‌توانند هم از طریق سایت ثبت‌نام کنند و هم اینکه به صورت حضوری به مراکز هر استان مراجعه و اعلام آمادگی کنند تا برای آن‌ها کارت صادر شود و به هنگام فراخوان در خدمتشان باشیم.

کمک های خارجی عزت ما را زیر سوال نمی برد

موضوع دیگری که مردم در سوال‌هایشان مطرح کردند، بحث کمک گرفتن از سایر کشورها است. آیا امکان اینکه کشورهای  دیگر به ما کمک کنند وجود دارد؟ آیا آن‌ها می توانند از طریق حساب‌های بین المللی پول واریز کنند و شما این مبالغ را برداشت کنید؟

پیوندی: ما سه حساب ارزی با سوئیفت های مشخص در بانک ملی، بانک ملت و پارسیان داشتیم که به خاطر تحریم‌ها از درجه اعتبار ساقط شدند. انتقال پول از طریق این حساب‌ها و به صورت ارزی امکان پذیر نیست؛ چرا که تحریم ها انتقال پول را دچار اختلال کرده‌اند.

خیلی از هموطنانی‌ که در خارج از کشور هستند و همینطور سازمان‌های بین‌المللی می‌خواستند کمک کنند، اما تا این لحظه یک دلار یا یک یورو به حساب جمعیت هلال احمر واریز نشده است که بتوانیم برای رفع نیازمندی‌های مردم سیل زده استفاده کنیم. برخی از کشورها کمک غیر نقدی داشتند و اینگونه نیست که ما احتیاج داشته باشیم و یا اینکه عزت نفس ما زیر سوال رود.

بسیاری از مخاطبان سوال کرده‌اند؛ آیا این بحران آنقدر بزرگ بود که ما عزت نفسمان را زیر پا بگذاریم و به خارجی‌ها بگوئیم به ما کمک کنید؟

پیوندی:  نباید از این منظر به موضوع نگاه کنیم؛ بلکه باید از این دید نگاه کنیم که ما در چنین حوادثی شاهد ترویج روحیه صلح و دوستی، همدردی، محبت و همراهی دیگر ملل با خودمان هستیم.

ما به ۵ هزار چادر، ۲۰ قایق و... احتیاجی نداریم و این حادثه را با توکل به خدا و کمک مردم به صورت صد در صدری پشت سر خواهیم گذاشت.  ما به سیل پاکستان کمک کردیم، به گرسنگان سومالی پول دادیم و در بنگلادش و جاهای دیگر این کارها را انجام دادیم و همه اینها یک حالت بده بستان دارد. اگر برای دیگران هم حادثه‌ای رخ دهد به کمکشان می‌رویم. حادثه اتفاق می‌افتد و دیگران هم باید بیایند؛ البته انتظار ما بیش از اندازه است.

نمی توانیم کمک کشورهای دیگر را پس بفرستیم یا قبول نکنیم

آلمان ۸۰ کلاه ایمنی، ۴۵ جفت بوت، ۴۵ جفت نیم بوت و ۷ جفت کفش به ایران هدیه داد. ما در باشگاه خبرنگاران صحبت می کردیم که همکاران هر کدام‌ یک مقداری از این وسائل را تهیه کنند و ببریم جلوی سفارت آن‌ها بگذاریم و بگوئیم این‌ها مال خودتان؛ ما نمی‌خواهیم.

پیوندی: رابطه نزدیکی بین جمعیت صلیب سرخ آلمان و هلال احمر کشورمان وجود دارد. در بحث آموزش سگ‌های آنست و جستجوگر ارتباط نزدیکی داریم. همکاران ما در کنار مربیان آن‌ها آموزش می‌بینند و سگ‌های آنستی که حدود ۷۰ قلاده هستند، مرهون ارتباط نزدیک‌مان با آلمانی‌ها است.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

چرا این وسائل را قبول کردید؟

 پیوندی: ما به همه کشورها اعلام کردیم که کمک آن‌ها را می پذیریم. آلمان اقلام امدادی خودش را اعلام کرد که شامل  ۴۰ قایق جیمینی بود که در ارتفاع کم سیل قابل تردد و انتقال نفرات و اقلام امدادی است و موتورهای بسیار خوبی دارد.

من در اهواز ۲۰ دستگاه از آن‌ها را به آب انداختم و نفرات و اقلام زیادی جا به جا شدند. ۴۰ قایق شیک، خوب و قابل استفاده بود. رد کردن احسان خلاف دستورات دینی ما است.

احسان می‌تواند یک شاخه گل باشد و اصلا تحقیرآمیز نیست. ما در جمعیت هلال احمر به جاهای دیگر کمک کرده‌ایم و انتظار داریم دیگران هم به ما کمک کنند؛ یک آزمایش بده بستان است و کمک های خوبی هم شده که در راه است.

اگر در آلمان مشابه چنین حادثه ای رخ دهد شما هم همین گونه کمک خواهید کرد؟

پیوندی: ما هم به اندازه خودمان کمک می‌کنیم.

از فرانسه و آلمان انتظار بیشتری داشتیم

یعنی اندازه آن‌ها همین قدر بود؟

پیوندی: انتظار ما از فرانسه بیش از این است؛ زیرا از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار است؛ آلمان هم همینطور.

ارزش کمکی که کشور آلمان کرده چقدر است؟

پیوندی: ارزش کالا‌هایی که دولت آلمان و صلیب سرخ این کشور ارسال کرده حدود ۳۰۰ هزار یورور  است و امیدواریم بتوانیم از این اقلام به نحو احسن برای امدادرسانی استفاده کنیم.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد کشور کویت به سیل زدگان کمک کرده است، اما ایران از توزیع آن‌ها امتناع می‌کند. موضوع چیست؟

پیوندی: این فیلم ساختگی است. کشور کویت اقلامی را برای سیل زدگان ارسال کرد که این اقلام با کمک هلال احمر این کشور در استان‌های گلستان و خوزستان توزیع شدند.

کمک ها به یمن و سوریه مردمی است نه دولتی

آیا ما به مردم سوریه و یمن کمک می‌کنیم؟

پیوندی: بله، اشکالی ندارد. مردم مظلوم یمن و سوریه دچار مشکلات عدیده هستند. نکته این است که ما از منابع دولتی برای کمک به این افراد استفاده نکرده‌ایم و کمک‌های مردمی هستند. ما براساس نیت‌های مردم وظیفه داریم تمام کمک‌های ارسالی برای مردم یمن را فارغ از بحث‌های سیاسی، نظامی، اعتقادی، نژادی و مذهبی ارسال کنیم. این کار برای رفع نیاز مردم است و ممکن است هرجای دنیا اتفاق بیفتد.

یکی دیگر از سوالاتی که مخاطبان ما مطرح کرده‌اند این است که مثلا من ۲ میلیون تومان به حساب جمعیت هلال احمر واریز کردم و چگونه مطمئن شوم این پول برای سیل زدگان خرج می شود. چه برنامه‌ای برای شفافیت دارید؟

پیوندی: یکی از کار‌های خوب در دورانی که من افتخار حضور در جمعیت هلال احمر را داشتم همین بحث شفافیت مالی در کمک‌های مردمی است.

برای اولین بار در زلزله کرمانشاه مبلغ ۶۳ میلیارد تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری کردیم که به همراه با بهره پولی که در بانک به آن تعلق گرفت و کمک‌های خارجی به ۶۷ میلیارد تومان رسید. ما آمار خانواده هایی را که دچار مشکل بودند را از سازمان هدفمندی گرفتیم و بر اساس خسارت‌های وارده مبالغی را  به حساب سرپرست خانوار واریز کردیم. ما برای اولین بار ۵ بیانیه‌ مطبوعاتی را درباره عملکردمان منتشر کردیم.

ما گزارش‌هایمان را در هر جایی که احساس می‌کردیم، مردم می‌بینند منتشر کردیم، زیرا حق مردم است و باید بدانند ۱ میلیون تومان که آقای ایمانی داده کجا هزینه شده است.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

کمک های مردمی را در حضور نمایندگان مردم توزیع می‌کنیم

پس چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد؟

پیوندی: در زلزله کرمانشاه این اتفاق افتاد. در حادثه سیل از منابع داخلی خودمان کارهایی مانند امداد و نجات، اسکان اضطراری، درمان و تغذیه را انجام می‌دهیم. منتظر هستیم کمک های نقدی که از ۱۰۰ میلیارد هم گذشته را جمع آوری و در فاز بعد از سیل، بر اساس خسارت‌های  وارده بررسی کنیم.

در خوزستان همچنان درگیر سیل هستیم؛ در لرستان آثارش همچنان وجود دارد و به مرحله بعد از سیل نرسیده است؛ بنابراین باید کمک‌ها را جمع‌آوری و بر اساس همفکری که انجام می‌دهیم این کار را دنبال کنیم.

یک نکته ای که این بار می خواهیم انجام دهیم این است که از افراد صاحب نظر و NGO استفاده کنیم. می‌خواهیم از سمن‌های مختلف و سلبریتی‌ها دعوت کنیم تا به غیر از نظارت‌هایی که دستگاه‌ها دارند بر عملکرد ما نظارت کنند و شفاف سازی شود  پولی که مردم می‌دهند کجا، در چه جهتی، چه مقدار و به چه کسی هزینه می‌شود.

این اتفاق در زلزله کرمانشاه افتاد و در حادثه سیل هم تکرار می‌شود. این موضوع کمک می‌کند اعتماد مردم به ما و جمعیت هلال احمر بیشتر شود نه به من پیوندی و حق به حق دار برسد.

یک سایت یا سامانه ای را راه اندازی کنید که این اتفاق لحظه به لحظه انجام شود...

پیوندی: ما اکنون در حال جمع‌آوری کمک ها هستیم و هنوز توزیع و کاری صورت نگرفته است؛ بعد از اینکه این کار را انجام دادیم حتما اطلاع رسانی می‌کنیم.

از اینجا به بعد سراغ آقای پیوندی و شخص خودشون برویم..

پیوندی: بفرمایید.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

در رقابت با فرهادی به او رقیب رای دادم

می‌گویند آقای پیوندی تاکنون چهار بار برای ریاست جمعیت هلال احمر کاندید شده است؛ این علاقه‌ای که موجب شده ۴ بار برای ریاست این جمعیت کاندید شوید از کجا نشات گرفته است؟

پیوندی:  چهار بار نیست و دو بار است؛ علتش را توضیح می‌دهم. کار هلال احمر کار بسیار زیبایی است. من دو سال در جهاد سازندگی سمنان بودم و کارهای داوطلبانه در بهداشت و درمان انجام می‌دادم.

در دوره‌ اول دولت آقای روحانی برای ریاست جمعیت هلال احمر کاندیدا شدم؛ اما با توجه به پیشکسوتی دکتر فرهادی که از وزرای سابق بود، ترجیح دادم که ایشان در این فضا قرار بگیرند و در انتخابات این جمعیت شرکت کنند. البته من هم  به عنوان کاندیدایی که می‌خواستم علاقه‌مندی خودم را ثابت کنم در رقابت شرکت کردم، ولی رای خود را به دکتر فرهادی دادم و ایشان هم انتخاب شدند.

در دوران ریاست دکتر ضیایی در جمعیت هلال احمر نیز من رئیس دانشگاه شهید بهشتی بودم و ریاست جمعیت هلال احمر دوباره پیشنهاد شد.

از آن جا که ریاست دانشگاه شهید بهشتی بر عهده من بود و یک سری کار‌هایی را شروع کرده بودم؛ دیگران نسبت به حضورم در هلال احمر احساس بدی داشتند و به همین دلیل ترجیح دادم تا در این فضا وارد نشوم و دکتر ضیایی آمدند. به هر حال در دوره سوم دوباره کاندید شدم و در خدمت شما هستم.

هنوز هم آن شور و اشتیاق را دارید؟

پیوندی: از اول کمتر است؛ جلوتر که می‌روی داوطلب بودن شور و اشتیاقی را در آدم ایجاد می‌کند و یک آرامش و سکنه داخلی می‌دهد ....

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

همشهری رئیس جمهور هستم

 چه نسبتی با رئیس جمهور دارید؟

پیوندی: این سوال را در برنامه دیگر هم پاسخ دادم؛ ۵-۶ بار پاسخ داده ام. من اهل سرخه سمنان هستم و این افتخار را دارم که همشهری ریاست محترم جمهور باشم، ولی نسبت سببی و نسبی با ایشان ندارم و اگر داشتم هم باعث افتخار من بود.

چرا مدیران جمعیت هلال احمر از خود مجموعه و مدیران پایینی سازمان انتخاب نمی‌شوند؟

پیوندی: این سیاستی است که از قبل بوده و اگر یک کاندیدای مناسبی در جمعیت باشد، بهتر است از داخل آن انتخاب شود؛ چرا که اتکا به نیروی داخلی شور و شوق و خلاقیت را افزایش می‌دهد. بالاخره بر اساس سیاست‌ها فردی را از خارج انتخاب می‌کنند تا بتواند این کار را انجام دهد و تجربه این کار را داشته باشد.

امیدواریم در دوره بعدی باتوجه به پرورش نیرو‌های داخلی جمعیت هلال احمر، فردی از داخل این جمعیت انتخاب شود و این سکان را در دست بگیرد.

خبر برکناری ام را یک سایت زده بود

شایعاتی از برکناری شما از ریاست جمعیت هلال احمر مطرح شد؛ داستان این شایعات چیست؟

پیوندی: داستان این شایعات به بحث‌هایی بر می گردد که در داخل خود جمعیت بود.

رییس جمعیت هلال احمر: با سیل غافلگیر نشدیم، اما حجم آب خیلی بود/ انتظارمان از آلمان و فرانسه بیشتر است/ خبر برکناری ام را زده بودند/ حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

با فساد مالی در هلال احمر برخورد شد

همان داستان فساد مالی؟

پیوندی: بله، ساختار جمعیت ساختار پیچیده ای است و ما هم در یک و نیم سال گذشته تلاش کردیم که اصلاحات خوبی را انجام دهیم.

این اصلاحات منجر به برکناری بعضی افراد و ایجاد فضای جنجالی رسانه ای در جمعیت و برای خود من شد. بعد از اینکه یکی از سایت ها این خبر را منتشر کرد؛ دفتر ریاست جمهوری آن را تکذیب کرد.

حق مردم را از آن آقازاده می‌گیریم

موضوع حاشیه ای دیگر بحث شیرخشک‌های فاسد و خرید هلیکوپترها بود، این‌ بحث‌ها به کجا رسید؟ ظاهرا پای یک آقازاده هم وسط است که دادگاه محکومش کرد...

پیوندی: بحث شیرخشک‌های فاسد  به هشت نه سال پیش برمی‌گردد و در دوره ی ما نیست. وقتی من آمدم با ۲-۳ پرونده روبه رو بودم که پیگیری‌های جدی شد و اکنون نتایجش را نمی‌گویم زیرا ممکن است تاثیرگذار باشد.

به هر حال این پرونده‌ها به مرحله خوبی رسیده‌اند و امیدواریم حق جمعیت و حق مردم را از فردی که غصب کرده است و اموال را مورد تاراج قرار داده برگردانیم و امیدواریم این پیگیری ها نتیجه بگیرد.

سوال دیگری مطرح شده و درباره این است که خط تولید کارخانه‌های داروهای مرکز پزشکی هلال احمر رونق زیادی ندارند و ...

پیوندی: نقش ما در تامین دارو خیلی زیاد نبود و اکنون هم نیست. مقدار محدودی از داروها را بر اساس پروتکل های مشخص و درخواست سازمان غذا و دارو وارد می کنیم.

تولید دارو را در کارخانه‌های تجهیزات پزشکی و تولید دارو به صورت مرتب افزایش می‌دهیم؛ در بخش خصوصی هم کارهای زیادی شده و نیاز دارویی کشور تامین می‌شود.

ذخیره انبارهایمان به شدت کاهش داشته است

انبارهای جمعیت هلال احمر این روزها در چه وضعیتی قرار دارند؟

پیوندی: ذخیره انبارهایمان به دلیل مصرف زیاد اقلام زیستی و غذایی به شدت کاهش پیدا کرده است؛ اما حداقل‌ها را داریم که اگر خدایی نکرده اتفاق جدیدی به غیر از سیل در کشور رخ دهد بتوانیم کارهای اولیه را انجام دهیم.

  لازم است دولت و مجلس محترم و نهادهای متولی به ما کمک کنند تا ما بتوانیم انبارها را به وضعیت قبل برگردانیم.


آقای دکتر محبت کردید به برنامه ۱۰:۱۰ تشریف آوردید و خیلی خوشحالم  این افتخار نصیبم شد که این لباس مقدس را در این برنامه به تن کنم.

از شما هم ممنون هستم که برنامه امشب ما را تماشا کردید. همه شما را به خدای بزرگ می‌سپارم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا این بارشا رو هیشکی تو خواب هم نمیدید
-
امید
۰۹:۳۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
خانواده ها رو هم کد دار کنن وضع امداد و کمک رسانی همینه
Germany
ناشناس
۰۲:۲۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
این دوستمون حرف خوبی زد که همه خانوادهای ایرانیرو کددار کنید.حادثه خبرنمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
ایشان خواهر زاده روحانی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
بس کنيد اين همه شايعه پراکني رو خودش ميگه هيچ نسبتي نداره با رئيس جمهور انوقت شما ميگي خواهرزاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
توی جریان زلزله خیلی ها وام های زلزله زدگان رو حیف و میل کردند حتی در شهر های خیلی دور از زلزلهتوی ادارات دولتی. نگذارید برای سیل هم همچین اتفاقی بیفته و سختگیرانه هزینه ها رو تقسیم کنید تا دزدی از بیت المال نشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۴ ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
بحث توزیع چادر واقعاً نمیشه تو اون شرایط نامنویسی کرد
این مسایل باید فرهنگ سازی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
کد دار کنند همه خانواده های ایرانی رو. و هر کس کدش معلوم باشه کجاییه و در چه وضعیتی. و هر کد چه کمک هایی دریافت کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
خیلی جاها که غافلگیر هم شدید.
آخرین اخبار