معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

گسترش همکاری‌های ایران و عمان در پرورش آبزیان / سالانه ۵ تن خاویار پرورشی در کشور تولید می‌شود

خون میرزایی گفت: با ورود هیئت عمانی به ایران، همکاری‌های میان ۲ کشور در زمینه‌های تحقیقاتی، پرورش آبزیان و تجارت گسترش می یابد.

گسترش همکاری‌های ایران و عمان در زمینه تحقیقات و پرورش آبزیان / سالانه ۵ تن خاویار پرورشی در کشور تولید می‌شودبه گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نبی‌الله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات کشور در نشست خبری امروز که با حضور هیئت اعزامی از کشور عمان برگزار شد، اظهار کرد: از دیرباز ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عمان روابط دوستانه و مشترکات و منافع فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی فراوانی با یکدیگر داشته اند که امیدواریم این سفر بتواند بسترساز سطح ارتقای دو کشور شود.

وی افزود: سالانه نزدیک ۵۰۰ هزار تن انواع ماهیان گرمابی و سردابی، ۵۰ هزار تن میگوی پرورشی، ۳ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری، ۵ تن خاویار پرورشی و ۲۰۰ میلیون قطعه ماهیان زینتی در کشور تولید می‌شود.

خون میرزایی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۵ هزار تن پرورش ماهی در قفس انجام می‌شود، بیان کرد: برای افزایش تولید و پرورش ماهی در قفس برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است.

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه بیوتکنیک تکثیر اینگونه ماهیان در ایران بومی شده است، گفت: خدمات بهداشتی، درمانی و سطح کنترل بالا در ایران برای تولید و پرورش ماهیان اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید: رشد چشمگیر تولید صید در سال‌های بعد از انقلاب/ ایران رتبه ۲۴ جهانی آبزی‌پروری در دنیا را داراست
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۷۷۰ هزار تن صید از آب‌های فراساحل و ساحل انجام می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۱۷۰ هزار تن از این صید از آب‌های اقیانوس هند به دست می‌آید ضمن آنکه بیش از ۳۳۰ هزار تن از این صید را آبزیان کفزی تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر صید تن ماهیان با قلاب را در کشور آغاز کرده‌ایم، گفت: طی سال‌های اخیر صید فانوس ماهیان در کشور رشد چشمگیری داشته است.
 
این مقام مسئول افزود: با توجه به سیل پیش آمده تولید محصولات شیلاتی امسال با نامگذاری رونق تولید امیدوار کننده است زیرا این مهم تکلیفی را بوجود آورده که تولید امسال بیش از تولید امسال باشد.
 
به گفته رئیس سازمان شیلات ایران، کشور ما ظرفیت آن را دارد که متناسب با سفارش مشتری میگوی شمش، میگوی خشک، انواع ماهیانی که قابلیت فیله، فراوری، خشک و بسته بندی را دارند که با استفاده از قابلیت بخش خصوصی تولید و صادر کنیم.

خون میرزایی با بیان اینکه کارخانجات فرآوری فراوانی در ایران فعال هستند، بیان کرد: سرمایه گذاری گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است ضمن آنکه در تمامی این فعالیت‌ها نیروی انسانی بومی تربیت شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: ما از اینکه قرار است تجربیات اجرایی و دستاورد‌های تحقیقاتی را در اختیار کشور پادشاهی عمان قرار دهیم، استقبال می‌کنیم و همچنین علاقه‌مند هستیم از ظرفیت‌های استعداد عمان برای صید فراساحل استفاده کنیم.

رئیس سازمان شیلات کشور از گسترش همکاری ۲ جانبه در زمینه‌های تحقیقاتی و پرورشی آبزیان خبر داد و گفت: برای سرمایه گذاری مشترک در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هیئت عمانی آمده‌اند از توانمندی‌های بخش تحقیقات، اجرا و زیرساخت‌های آماده در ایران بازدید کنند از این رو بازدید‌های مختلفی از ظرفیت کشور انجام خواهند داد و قرار است همکاری‌های بیشتری میان ۲ کشور از فعالیت‌های آبزی پروری، فرآوری، صادرات و انتقال تجربیات با یکدیگر صورت گیرد.


تولید صید و صیادی کشور عمان تا سال ۲۰۲۳ به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رسد


العوفی معاون وزیر کشاورزی کشور عمان و رئیس شیلات کشور عمان در ادامه این نشست، اظهار کرد: بنده ۴ سال قبل سفری به جمهوری اسلامی ایران و چابهار داشتم و از نزدیک توانمندی‌های جمهوری اسلامی در بخش صید و صیادی و کارخانجات را مشاهده کردم و در آن سفر بحث‌های خوبی در زمینه تجارت و تبادل اطلاعات داشتیم.

وی افزود: همکاری ایران و عمان با سازمان فائو و دیگر سازمان‌ها به نفع دو کشور است و فرصت‌هایی برای سرمایه گذاری وجود دارد و نیاز است که بخش خصوصی  ۲کشور با هم همکاری نزدیک داشته باشند و شرکت‌های مشترکی برای فعالیت‌های آینده باید تشکیل دهند.

العوفی از رشد ۵۰ درصدی تولید صید و پرورش ماهی خبر داد و گفت: در سال ۲۰۱۸ مجموع تولید صید و پرورش ماهی در عمان حدود ۵۵۳ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۷، ۵۰ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر کشاورزی کشور عمان با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس به تازگی در عمان آغاز شده است، بیان کرد: کشور عمان در زمینه میگو، صدف و ماهی اخیرا فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

به گفته رئیس شیلات کشور عمان گفت: سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن ماهی به ۶۳ کشور دنیا همچون کشور‌های همجوار آسیای میانه، اروپا، ویتنام، چین و برزیل صادر می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ کارخانه فرآوری در کشور عمان فعالیت دارند، گفت: از مجموع ۱۰۰ کارخانه فعال در کشور عمان حدود ۴۰ کارخانه با همکاری توافق‌های اروپایی در حال فعالیت هستند.

العوفی ادامه داد: کشور عمان با توسعه فعالیت‌های صید و صیادی در نظر دارد تا سال ۲۰۲۳ تولید را به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برساند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صید و صیادی در عمان به صورت سنتی انجام می‌شود، گفت: البته در نظر داریم با کشتی‌های بزرگ به فعالیت صید و صیادی بپردازیم ضمن آنکه برنامه‌های وسیع در زمینه پرورش ماهی داریم.

معاون وزیر کشاورزی کشور عمان با اشاره به اینکه توجه به صنایع تبدیلی جزء برنامه‌های ما به شمار می‌رود، بیان کرد: بنده فکر می‌کنم فرصت خوبی است تا با بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران مشارکت‌هایی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس شیلات کشور عمان با بیان اینکه اکثر همکاری‌ها با کشور ایران در بخش صید و صیادی متمرکز است، گفت: بر این اساس در بخش صید و صیادی سرمایه گذاری‌های مشترکی صورت خواهد گرفت و همچنین قرار است از کشتی‌های صید و صیادی جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت کشاورزی تنها بحث صدور مجوز‌ها را عهده دار است و تبادلات ارزی را سایر مسئولان بالادستی دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار