۳۷ مقام سابق اروپایی برای رد طرح «صلح» ترامپ، به اتحادیه اروپا نامه نوشتند

سی و هفت نفر از رهبران سیاسی سابق اروپایی در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواستند هرگونه طرح «صلح» آمریکا را که در آن خواسته‌های فلسطینی‌ها مورد توجه قرار نگرفته باشد، رد کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه گاردین نوشت: ۳۷ نفر از رهبران سیاسی سابق اروپایی روز گذشته در نامه‌ای (که بصورت اختصاصی در این روزنامه منتشر شده است) از اتحادیه اروپا خواستند تا تعهد و پایبندی خود را به راه حل دو کشور بین اسرائیل و فلسطین اعلام کند و هرگونه طرح «صلح» ترامپ را که در آن خواسته‌های فلسطینی‌ها مورد توجه قرار نگرفته باشد، رد کند.

این نامه در زمانی که انتظار می‌رود آمریکا به زودی طرح وعده داده شده خود را ارائه کند و همچنین بعد از وعده انتخاباتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، برای الحاق عملی شهرک‌های کرانه باختری منتشر شده است.

در این نامه که به امضای چندین نخست وزیر و وزرای خارجه سابق اروپایی رسیده، آمده است: ما اکنون به نقطه بحرانی در خاورمیانه و همچنین در اروپا رسیده‌ایم. اتحادیه اروپا به شدت در نظم بین‌المللی چند جانبه و مبتنی بر قوانین سرمایه‌گذاری کرده است. قانون بین‌الملل طولانی‌ترین دوره صلح، رفاه و ثبات را در قاره ما به ارمغان آورده است. برای چندین دهه، ما تلاش کردیم ببینیم همسایگان اسرائیلی و فلسطینی ما از مزایای صلحی که ما اروپایی‌ها به آن نظم متعهد هستیم برخوردار و بهره‌مند شوند.

این اقداد اضافه کردند: اروپا در همکاری با دولت‌های قبلی آمریکا، یک راه حل عادلانه را برای حل درگیری اسرائیل و فلسطین در راستای راه حل دو کشوری ترویج کرده است. تا به امروز، با وجود ناکامی‌های مکرر، توافقنامه اسلو همچنان یک نقطه عطف همکاری سیاست خارجی ترنس آتلانتیک (کشور‌های دو سوی اقیانوس اطلس) است.

در ادامه این نامه آمده است: متأسفانه، دولت کنونی آمریکا از سیاست بلندمدت این کشور جدا شده و از هنجار‌های حقوقی تثبیت شده بین‌المللی فاصله گرفته است. تاکنون تنها ادعای یک طرف درخصوص قدس را رسمیت شناخته است و بی‌تفاوتی نگران‌کننده‌ای در مورد گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل نشان داده است. آمریکا بودجه آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) و سایر برنامه‌هایی را که به فلسطینی‌ها خدمت می‌کردند، قطع کرده است و بر سر امنیت و ثبات کشور‌های مختلف واقع در مجاورت اروپا قمار می‌کند

این مقامات سابق در نامه خود افزودند: دولت ترامپ در برابر این بی‌قیدی آشکار و تاسف‌بار به دیدگاه مبتنی بر دو کشور، اعلام کرده است که در مراحل پایانی ارائه طرح جدید برای صلح اسرائیل و فلسطین است. به رغم نبود اطمینان در مورد اینکه این طرح در چه زمانی منتشر خواهد شد، برای اروپا مهم است که هوشیار باشد و راهبردی عمل کند.

در ادامه این نامه آمده است: اتحادیه اروپا باید به تاکید بر وجود کشور فلسطینی در کنار اسرائیل در مرز‌های قبل از سال ۱۹۶۷ ادامه دهد توافقی که مورد توافق طرفین همراه با تبادل زمین برابر و پایتختی قدس برای هر دو طرف باشد. توافقی که شامل تدابیر امنیتی باشد که نگرانی‌های قانونی را رفع کند و به حاکمیت هر یک از طرفین و با راه حل منصفانه و توافق شده برای مسئله آوارگان فلسطین احترام بگذارد.

این مقامات عالی‌رتبه سابق اروپایی همچنین گفتند اروپا «باید هرگونه طرحی را که این معیار‌ها را برآورده نکند، رد کند».

در پایان این نامه هشدار داده شده است: اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین در حال تبدیل شدن به واقعیت یک کشوری برپایه حقوق نابرابر است. این نمی‌تواند برای اسرائیلی‌ها، برای فلسطینی‌ها یا برای ما در اروپا ادامه داشته باشد. در حال حاضر، اروپا با یک فرصت مشخص برای تقویت اصول مشترک و تعهدات دیرینه ما در رابطه با روند صلح خاورمیانه روبه رو است و در نتیجه، این مسئله نقش منحصر به فرد اروپا را به عنوان نقطه مرجع برای نظم جهانی مبتنی بر قوانین نشان می‌دهد. استفاده نکردن از این فرصت، در این زمان که این نظام جهانی به طور بی سابقه در حال به چالش کشیده شدن است، عواقب منفی فراوانی دارد.

در میان ۳۷ مقام سابقی که این نامه را امضا کردند اسامی «ژان مارک آیرو»، نخست وزیر سابق فرانسه، «کارل بیلت»، نخست وزیر سابق سوئد، «ماسیمو دالما»، نخست وزیر سابق ایتالیا، «خاویر سولانا»، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و «جک استراو» و «دیوید میلبند»، دو وزیر خارجه اسبق انگلیس، به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار