بر روی رودخانه زاینده‎رود؛

آبگیری تونل گلاب صحت ندارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: آبگیری تونل گلاب بر روی رودخانه زاینده‎رود صحت ندارد.

آبگیری تونل گلاب صحت نداردبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، احمدرضا سامانی سدهی مدیرعامل آب منطقه‎ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به بازدید‌ها و بررسی‌های صورت گرفته طی چند روز اخیر از رودخانه زاینده‎رود گفت: اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر رهاسازی جریان آب این رودخانه در تونل گلاب، صحت ندارد.

وی افزود: تونل گلاب بخشی از طرح جامع سامانه تأمین آب شرب اصفهان و تعدادی از شهرستان‌های تابعه می‌باشد که در حال حاضر تصفیه‎خانه و لوله‎گذاری چند کیلومتر از آن اجرا نشده است.

سامانی سدهی اظهار داشت: بنابراین تونل گلاب هم اکنون قابل بهره برداری نیست.

وی گفت: بر اساس تابلوی منابع و مصارف مصوب سد مخزنی زاینده رود و مصوبه آخرین جلسه شورای هماهنگی مدیریت یکپارچه این رودخانه و پیش بینی انجام شده، در پایان فروردین امسال می‎بایست ٣٢٥ میلیون مترمکعب آب در این سد موجود باشد که در حال حاضر بیش از ٤٧٠ میلیون مترمکعب آب دارد.

راه‎اندازی تونل گلاب توهین به مردم چهارمحال و بختیاری است

حجت‎الاسلام امیرقلی جعفری رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری هم گفت: راه‎اندازی و آبگیری تونل گلاب به معنای به سخره گرفتن کشور و نهاد‌های قانون‎گذار و همچنین توهین به مردم این استان است.

وی با اشاره به بارش‌های بهاری فراوان در کشور و استان چهارمحال و بختیاری گفت: این بارش‌ها منافعی از جمله سیراب شدن تالاب گاوخونی را برای استان پایین دست داشت.

جعفری ادامه داد: تالاب گاوخونی دارای ۱۳ سرشاخه از جمله رودخانه زاینده‎رود است و در سال‎هایی که این تالاب خشک بود، مردم استان اصفهان و برخی مسئولان، علت را به چهارمحال و بختیاری و کم‌آبی زاینده‎رود بیان می‌کردند، حال سوال اینجاست که چرا واقعیات در این زمینه بیان نمی‌شود؟

وی با تأکید بر ممنوع بودن موج‎سواری سیاسی در موضوع آب افزود: به دنبال بارندگی‌های چند روز اخیر و نعمتی که در منطقه نازل شد، شاهد اظهارنظر‌ها و نتیجه‎گیری‌های نادرست از سوی برخی مسئولان استان همجوار و وزارت نیرو پیرامون مسأله آب و رودخانه زاینده‎رود هستیم.

جعفری اظهار داشت: عد‌ه‎ای در این میان، اعتماد مردم به نظام اسلامی را با تصمیم‎گیری نادرست خود سلب می‌کنند که این کار، فارغ از هر گونه گرایش سیاسی، خیانت محسوب می‌شود.

وی گفت: بحران مدیریت و نبود شفاف‏‌سازی، معضل اصلی در موضوع آب است که باید رفع شود، زیرا باعث مشکلات مختلف و خسارات جبران‎ناپذیر از جمله در حوزه‌های آب آشامیدنی، کشاورزی و زیست محیطی و حتی امنیتی و اجتماعی می‌شود.

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: شواهد میدانی بیانگر آن است که تونل غیرقانونی گلاب در حال راه‎اندازی می‌باشد و حوضچه‌های ورودی آن آبگیری و پر، و لوله‌ها وصل شده است.

جعفری از مسئولان بویژه در وزارت نیرو و مراجع قانونی کشور خواست؛ با وحدت و همدلی، کنار گذاشتن بحث‌های سیاسی، جلوگیری از قانون‎شکنی و رسیدگی به تخلفات، برای حفظ منافع و پیشگیری از تضییع حقوق مردم چهارمحال و بختیاری در مسأله آب تلاش کنند.

وی یادآور شد: برخی در وزارت نیرو بیان کردند که باید برای انتقال آب برای کشاورزی استان و شرق اصفهان، ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شود، در صورتی که ۳۳ طرح کشاورزی چهارمحال و بختیاری که حدود سه سال معلق شده است، سالانه کمتر از ۳۵ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد.

جعفری افزود: طرح آبرسانی بن به بروجن با مصوبه دو هیئت وزیران که بیش از ۸۰ درصد آن در شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن و ۲۰ درصد در شهرستان بروجن است و رئیس جمهوری در سفر خود به چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که این طرح در سال ۹۶ به اتمام می‌رسد، از ناحیه سد متوقف شد، در حالی که تنها ۴۱ میلیون متر مکعب آب را انتقال می‌دهد، اما آب برای صنعت و شرق اصفهان وجود دارد که مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‎رود کمتر از ۱۳۰ میلیون متر مکعب است، اما در برخی اخبار، ۲۳۰ میلیون متر مکعب اعلام می‌شود که واقعیت ندارد.

جعفری ادامه داد: رهاسازی آب زاینده‎رود از اوایل اسفندماه گذشته آغاز شد و قرار است ۷۰ مترمکعب بر ثانیه آب تا اواسط خرداد امسال برای استان اصفهان باز باشد که این حجم از رهاسازی آب، بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب برآورد می‎شود و سد خالی می‌ماند.

وی اضافه کرد: بایستی استان چهارمحال و بختیاری هم برای اندازه‎گیری آب ورودی و خروجی سد زاینده‎رود، دستگاه هیدرومتری داشته باشد، در صورتی که این دستگاه اکنون فقط در اختیار استان اصفهان است.

جعفری اظهار داشت: برخی مسئولان، آبخیزداری در بالای سد زاینده‎رود یعنی چهارمحال و بختیاری را ممنوع می‌دانند که این موضوع یک فاجعه برای محیط زیست محسوب می‌شود و به این معناست که تمام روان‎آب‌ها از این استان خارج شود.

وی تأکید کرد: رسانه‎ها هم بایستی با روشنگری و مطالبه‎گری، شفاف‎سازی و انعکاس واقعیات، و تبیین و گوشزد کردن تهدیدات و خطرات و تبعات طرح‌های انتقال آب از جمله راه اندازی تونل گلاب و همچنین سوء مدیریت‌ها در مسأله آب، از حقوق مردم دفاع و مسئولان را در رشد و توسعه عادلانه و پایدار کشور یاری کنند.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های بزرگ زاینده رود و کارون، و بخشی از رودخانه دز می‌باشد.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران حدود ۲۰۰ کیلومتر به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی می‌ریزد.
 
سد قوسی شکل زاینده رود با گنجایش یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون مترمکعب، و یک میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعب حجم مفید مخزن، در سال ۱۳۴۹ تأسیس و بهره برداری شد. این سد بتنی دارای ۱۰۰ متر ارتفاع از پی، ۴۵۰ متر طول تاج، ۵٫۶ متر عرض تاج و ۵۴ کیلومتر مربع مساحت دریاچه است.

انتهای پیام/ش

مسأله آب نیازمند مدیریت صحیح و شفاف سازی است

برچسب ها: خشکسالی ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.