معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

۷۰ درصد اراضی دیم به کشت غله اختصاص دارد/ تنوع بخشی به محصولات علوفه‌ای در دستور کار قرار گرفت

کشاورز گفت: هم اکنون ۷۰ درصد اراضی دیم به کشت غلات و ۱۰ درصد حبوبات اختصاص دارد.

۷۰ درصد اراضی دیم به کشت غله اختصاص دارد/ تنوع بخشی به محصولات علوفه‌ای در دستور کار قرار گرفتبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: به رغم بارندگی‌های خوب ماه‌های اخیر، مشکل کمبود آب در سطح کلان منتفی نیست و ما نیازمند تغییر رویکرد‌ها در تولید، سیستم‌های زراعی و رفتار‌های کشت هستیم.

وی با بیان اینکه مصرف شیر در کشور به منظور ارتقای سلامتی جامعه و کاهش هزینه‌های بهداشتی باید افزایش یابد، افزود: در این راستا تولید زراعی باید اصلاح و در پاییز هم علوفه تولید شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما می‌توانیم در پاییز برای استفاده از آب باران یا آب سبز علوفه تولید کنیم.

وی ادامه داد: ما ۲ پروژه در زمینه الگو‌های علوفه‌ای در اراضی دیم و آبی از سه سال پیش شروع کرده ایم؛ محصولات شناسایی و ارزیابی شده و تلاش کرده ایم بذر آن‌ها هم فراهم شود.


بیشتر بخوانید: ضریب خوداتکایی دانه های روغنی در سال زراعی جاری ۲ رقمی می شود


به گفته کشاورز، ما علاوه بر پیگیری علوفه آبی پاییزی، در اراضی دیم کشت علوفه و دانه‌های روغنی را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد اراضی دیم غله و ۱۰ درصد حبوبات کشت می‌شود و ۲۵ درصد آن  آیش است و یکی از برنامه‌های ما این است که کشت پنج محصول از جمله علوفه و دانه‌های روغنی را در اراضی دیم انجام دهیم.

کشاورزی در عین حال بر توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و نصب تیپ در مزارع را برای تولید علوفه به منظور صرفه جویی در آب تاکید کرد و گفت: این تکنولوژی‌ها و روش‌های آبیاری باید از طریق ترویج در کشور توسعه یابد.

وی در مورد افزایش ماده آلی خاک در حوزه زراعت اظهار کرد: اگر کشاورزان ماده آلی خاک را افزایش دهند منجر به افزایش تولید و کاهش مصرف آب و کود و ارتقای کیفیت محصول خواهد شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی‏، تغییرات با کشت علوفه پاییزه، نصب سیستم تیپ و افزایش ماده آلی خاک را نجات بخش کشاورزی کشور دانست.

وی با تاکید بر تشکیل و تقویت زنجیره تولید در حوزه گوشت، مرغ و شیر گفت: وزارت جهاد کشاورزی طرح علوفه را آماد کرده و به زودی برای آن مجری تعیین خواهد شد.

کشاورز  در پایان در عین حال از بخش تحقیقات خواست بذر و رقم مورد نیاز برای تنوع محصولات علوفه‌ای را معرفی کند.

انتهای پیام/

توسعه سیستم های نوین آبیاری امری مهم در صرفه جویی آب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار