فعال رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اجرای گام دوم انقلاب سرعت‌ رشد کشور را چند برابر می‌کند/ میدان دادن به جوانان هزینه دارد

محمد صادق باطنی گفت: برای استفاده از جوانان در "گام دوم انقلاب" باید هزینه داد و همه نمی‌توانند این ریسک را انجام دهند.

////به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در طلیعه دهه پنجم نظام جمهوری اسلامی یکی از اصلی‌ترین سندهای پیش روی مسئولان و مردم به شمار می رود که نقش اصلی آن را جوانان ایفا می کنند. هدف قرار دادن جوانان توسط مقام معظم رهبری در این بیانیه، اهمیت ورود آنان به عرصه های مهم مدیریتی و  کلان کشور را نشان می دهد. بررسی بندهای مختلف این سند راهبردی می تواند چراغ راه حرکت انقلاب اسلامی در سال های آتی باشد.


بخش اول گفتگو:گام دوم انقلاب یعنی میدان دادن به جوانانی مثل شهید حسن باقری/ روحیه ریسک پذیری مسئولان کم شده است 


در همین باره با محمد صادق باطنی کارگردان، مجری و نویسنده جوان سینما و تلویزیون، پیرامون نگاه مقام معظم رهبری به جوانان و همچنین مقایسه میان اعتماد مسئولان در زمان دفاع مقدس و حال حاضر به گفتگو پرداختیم. بخش دوم این گفتگو را می توانید در ادامه بخوانید:

اعتماد رهبری به جوانان در عرصه های مختلف مدیریتی کشور در این سالها حاکم بوده است، به نظر شما این اعتماد رهبری به جوانان از کجا سرچشمه می گیرد؟

اعتماد رهبری به جوانان واقعا یک اعتماد ظاهری نیست و واقعا در اندیشه های ایشان قابل جستجو است. در سال 53 رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای تعبیر دارند که در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آمده است. ایشان در آنجا درباره حضور جوانان در عرصه های مختلف حکومتی و نقش نظام اسلامی می فرمایند مهمترین کارکرد حکومت اسلامی علاوه بر تامین رفاه و مایحتاج اولیه مردم، فراهم کردن زمینه رشد و تعالی انسان ها است و طراز حکومت اسلامی جوانانی است که در آن به بلوغ و شکوفایی می رسند. شما ببینید ایشان حتی در قبل از انقلاب مهمترین وظیفه حکومت اسلامی را تربیت انسان های متعالی می دانند و جوانان را در مرکز این تفکر ترسیم می کنند. این تفکر در اندیشه های امام (ره) نیز قابل مشاهده است. امام خمینی (ره) نیز از انقلاب به عنوان کارخانه انسان سازی تعبیر می کند و مهمترین وظیفه حکومت اسلامی را همین کار می داند. این اعتماد از شخص اول نظام به جوانان وجود دارد اما آیا در بین دیگر مسئولان نیز وجود دارد؟

در دوران ما معادلات جهانی نسبت به سال های گذشته متفاوت شده است و ماهیت فرصت ها و تهدیدها شکل دیگری پیدا کرده است. توجه به موضوع فرهنگ تا چه انداره در زمان فعلی اهمیت دارد؟

بستر معادلات امروز در دنیا مبتنی بر جنگ نرم است. امروز با توجه به تغییراتی که عرصه ارتباطات به وجود آمده است دیگر ما شاهد جنگ های صرفا گرم نیستیم و در کنار این جنگ ها جنگ نرم به طور جدی در حال گسترش است. ما یک سعادتی که داریم این است که در این کشور تعداد جوانان مستعد در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ و هنر و بسیار زیاد است. به برکت انقلاب اسلامی و خاک حاصل‌خیزش، جوانانی توانسته اند رشد پیدا کنند که توانایی باز کردن هر قفلی را دارند. ما در شرایط فعلی و تغییر نوع زندگی انسان ها با توجه به رشد تکنولوژی، نیاز داریم به نیروهای جوان و متخصص اعتماد شود تا سرعت رشد کشور در بخش های مختلف چندبرابر از این شود. ما از لحاظ ورود به عرصه های تخصصی توسط جوانان آمارهای بسیار قابل قبولی داریم که می تواند باعث سرعت بخشیدن به پیشرفت انقلاب در سال های پیش رو شود.

اندیشه رهبری مبتنی بر استفاده از جوانان در عرصه های تاثیرگذار است/ اجرای

آقای باطنی به نظر شما علت اصلی دور بودن جوانان از مدیریت های کلان کشور چیست؟

ما باید روحیه تجربه گرا بودن را دوباره به جامعه تزریق کنیم. متاسفانه دیگر به سراغ آزمون خطا نمی رویم و فکر می کنیم باید کمترین ریسک را در تصمیم‌ها خود دخیل کنیم. در صنعت موشکی ما چقدر آزمون و خطا کردیم و چه شهدایی را در این عرصه تقدیم کردیم تا امروز به این اقتدار برسیم. سند "گام دوم انقلاب" لازمه اصلی اش ریسک پذیر بودن و شجاع بودن مسئولین نسل اول انقلاب است. باید پذیرفت که فرصت دادن به جوانان هزینه دارد و باید برای تغییر نسل هزینه های آن را نیز پرداخت کنیم. خداروشکر این پتانسیل در بین جوانان مستعد ما وجود دارد که در عرصه های حساس حرف برای گفتن داشته باشند و شتاب و رشد قابل توجهی را در بخش های مختلف به وجود آورند. این را بپذیرم که میدان دادن به جوانان برای ما هزینه دارد اما سود آن قطعا بیشتر است.

جوانان و نخبه های جامعه ما چقدر آمادگی ورود به عرصه های تصمیم ساز را دارند و "گام دوم انقلاب" چقدر کمک خواهد تا از لاک احتیاط خارج شویم؟

من خودم در دانشگاه شریف تحصیل کردم و خبر دارم همین حالا برخی از جوانان و نخبه های کشور ما در جاهای حساس کمک حال کشور شده اند و توانستند اتفاقات خیلی بزرگی را به ثمر برسانند. اگر به همین جوان های متعهد و طالب کار اعتماد شود واقعا کشور شادابی دهه شصت را خواهد گرفت. متاسفانه یک سری لاین ویژه وجود دارد که برخی از آن استفاده می کنند و جایگاه های خاص دست پیدا می کنند. برای دقیق اجرا شدن این بیانات باید با این نوع نگاه هم به تناسب خود برخورد شود. از پرورش های گلخانه‌ای که عده ای خاص فقط می توانند به آن ورود کنند باید فاصله بگیریم و به سمت عدالت اجتماعی برویم اینگونه در روند رسیدن به آرمان های انقلاب تسریع به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سینمای ایران ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.