۳۲۰۰ ناشر با ۴۴۰ هزار عنوان کتاب به نمایشگاه کتاب می‌آیند/ هزینه ۱۵ میلیاردی برای برپایی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور

نشست خبری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

آغاز نشست خبری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب، ایوب دهقانکار سخنگوی نمایشگاه و قادر آشنا قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه برای حفظ شکوه و جایگاه کتاب

در ابتدا، محسن جوادی رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اظهار امیدواری برای حضور دانشجویان استان‌هایی که دچار سیل شدند در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب، گفت: همه شما می‌دانید کتاب در تاریخ ایران شکوه بزرگی داشته است. کار برگزاری نمایشگاه ادامه و استمرار شکوه تاریخی کتاب است. برگزاری برنامه‌های مختلف برای پاسداشت شکوه تاریخی کتاب، همت زیادی می‌طلبد؛ چه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه نهاد‌های حاکمیتی مختلف. شهرداری تهران پس از اینکه پذیرفت مصلای تهران، مکان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشد، همکاری خوبی با ما در وزارتخانه داشت.

حضور ۲۴۰۰ ناشر داخلی در نمایشگاه سی و دوم

وی افزود: هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، تقویت کتاب و کتابخوانی است؛ البته صنعت نشر ما در این مدت با مشکلاتی روبرو بوده است. با مشارکت دولت و تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشکلات را تا حدی رفع کردیم و به نمایشگاه دوره سی و دوم رسیدیم. این مشکلات چه به لحاظ قدرت خرید مردم و چه قیمت کاغذ بود. امسال هم یارانه‌ها اضافه شد و هم مشارکت موسسات در نمایشگاه کتاب و این استقبال نشان داد که ایرانیان با وجود مشکلات علقه تاریخی خود را به کتاب دارند. امسال چین میهمان ویژه نمایشگاه سی و دوم است. تصدی گری کمتری را در نمایشگاه امسال داریم و بیشتر صنوف کار‌های نمایشگاه بین المللی کتاب امسال را انجام می دهند. این سیاستی بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره بر آن تاکید داشتند. در مجموع امسال، حدود  2400 ناشر داخلی با ۳۰۰ هزار عنوان کتاب به نمایشگاه سی و دوم می‌آیند.

رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه فضای خوبی را برای افرادی که به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می‌آیند فراهم کردیم، اظهار داشت: ۸۰۰ ناشر خارجی هم در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حاضر می‌شوند. این ناشران یا از طریق نمایندگی هایشان یا به طور مستقیم در نمایشگاه سی و دوم حضور می‌یابند. ناشران خارجی با ۱۳۷ هزار عنوان کتاب به نمایشگاه می‌آیند. کتاب‌هایی که در نمایشگاه عرضه می‌شود، در سه سال اخیر منتشر شده اند. کتاب‌هایی که پیش از این تاریخ منتشر شدند و به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌آیند، از حمایت کمتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردارند.

صرف ۱۵ میلیارد تومان برای نمایشگاه کتاب امسال

در ادامه، قادر آشنا قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: آنچه در ساز و کار سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ساری و جاری است، همان چیزی است که از منظر شورای سیاستگذاری نمایشگاه گذشت و به تصویب رسید. ارتباط تنگاتنگی بین مجموعه معاونت فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و صنف ایجاد شد و توانستیم از این همگرایی نهایت استفاده را بکنیم. سال گذشته ١٧ میلیارد تومان برای نمایشگاه هزینه شد اما با تصویب شورای سیاست‌گذاری امسال ۱۵ میلیارد مصوب شد.

وی با بیان اینکه شفافیت در دستور کار است و تمام هزینه‌ها در کمیسیون معاملات مصوب شده و شفاف است، گفت: تمام هزینه‌ها بر اساس مر قانون صورت گرفته شفاف اعلام می‌شود.

او در بخش دیگر به افزایش فضای مسقف نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم اکثر بخش‌ها در فضای مسقف برپا شود، اما تنها بخش دانشگاهی در فضای مسقف نخواهد بود.

آشنا گفت: ٣٠ کشور در این دوره مهمان نمایشگاه هستند و چین طبق اعلام قبلی مهمان ویژه این دوره است.

تنها ناشران دانشگاهی فضای مسقف ندارند

وی افزود: شهرداری تهران، شورای شهر و مجموعه مصلای تهران بسیار همراه ما در برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بودند. هیچ مانعی در این زمینه نداشتیم. دو موضوع اولویت اصلی ما در برپایی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود؛ یکی اینکه تا جایی که امکان دارد نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در فضای مسقف برپا شود. به هر حال فصل بارندگی است. البته تنها ناشران دانشگاهی را نتوانستیم در فضای مسقف جای دهیم. ناشران بین الملل، کودک و نوجوان و آموزشی مکان‌های آبرومندی را در اختیار دلرند. ایمن سازی و مسائل ایمنی مخاطبان و ناشران از اولویت‌های جدی ما در برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود.

آشنا تاکید کرد: تا جایی که امکان داشت استراحتگاه برای مخاطبان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ایجاد کردیم. شهرداری امکان انتقال مخاطبان را به سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از میادین اصلی تهران فراهم کرده است. مکان‌های رفاهی را به افرادی که کهولت سن یا نیاز به مراقبت ویژه دارند اختصاص دادیم. در برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به سه موضوع نشر، موضع گیری آمریکا نسبت به سپاه پاسداران و مقاومت توجه جدی خواهیم داشت. در برنامه‌های فرهنگی این دوره نمایشگاه به موضوع سیل از نگاه عالمانه هم پرداخته می‌شود.

راه اندازی سامانه پیامکی برای ارائه نظرات مخاطبان

در ادامه، ایوب دهقانکار، سخنگوی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و رئیس نظارت این دوره نمایشگاه با اشاره به کارگروه‌های نظارت بر امور اجرایی تصریح کرد: کارگروه‌های نظارت بر ناشران داخلی، ناشران خارجی، امور مالی و اجرایی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کار نظارت بر امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را انجام می‌دهند. برای این دوره نمایشگاه علاوه بر بازدید‌های میدانی، سامانه پیامکی را به شماره ۱۰۰۰۳۸۵۱ اختصاص دادیم تا کسانی که علاقه‌مند به اظهار نظر ارائه انتقاد و پیشنهاد درباره سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستند. از این طریق نظر خود را به شورای نظارت بر امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اطلاع دهند.

وی افزود: این شورا آماده دریافت نظرها، انتقادات و پیشنهادهاست. با توجه به اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در روز‌های اولیه سال برگزار می‌شود و در این ایام هنوز اعتبارات در اختیار وزارتخانه‌ها قرار نگرفته است، کار‌ تامین اعتبار لازم را برای یارانه خرید کتاب در دی و بهمن ماه سال گذشته آغاز کردیم و توانستیم مبلغ یارانه کتاب را تامین کنیم. دیروز ثبت نام طلاب و دانشجویان برای بن کتاب به پایان رسید با توجه به اینکه قسمت وسیعی از کشور درگیر سیل بود با کمک استان‌های معین این کار را انجام دادیم و با کاهش متقاضی نسبت به سال قبل روبرو نشدیم. ممکن است برخی در این میان نتوانسته باشند ثبت نام کنند. این مسئله را در نمایشگاه‌های استانی مناطق سیل‌زده جیران می‌کنیم. دانشجویانی هم که برای کمک به مناطق سیل زده رفتند و برای بن کتاب دانشجویی ثبت نام نکردند، می‌توانند از نمایشگاه‌های تخصصی که در طول سال در تهران برپا می‌شود استفاده کنند.

افزایش 50 درصدی بن کتاب دانشجویان و طلاب

رئیس نظارت بر سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با اشاره به اینکه امسال بن کتاب‌های دانشجویان و طلاب ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، افزود: اساتید دانشگاه ۴ برابر بیشتر از سال قبل از بن کتاب نمایشگاه بین المللی کتاب تهران استقبال کردند. نهاد‌های دولتی و غیردولتی هم برای دریافت بن کتابشان اقدام کنند. این بن‌ها با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بانک عامل صادر می‌شود. برای اولین بار استارتاپ‌های فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران حاضر می‌شوند. تا کنون ۵۰ تا ۱۰۰ استارتاپ برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کردند و ثبت نام حداقل ۵۰ استارتاپ قطعی شده است.

دهقانکار درباره برنامه‌های نمایشگاه مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در حال رایزنی و برنامه ریزی با دانشگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی در این زمینه هستیم تا زمینه تحقق منویات مقام معظم رهبری را فراهم کنیم.

محسن جوادی، رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به جایگاه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جهان اظهار داشت: سال گذشته مشکلاتی را در زمینه کاغذ داشتیم. این مشکلات در بخش‌های دیگر کشور هم وجود داشت و کاغذ یک استثنا نبود. ما  سعی کردیم قیمت کاغذ را با ارز دولتی متناسب کنیم. سعی کردیم با ارزی که وزارت صنعت و معدن در اختیارمان قرار داد، کاغذ را تامین کنیم. البته، قیمت کتاب تنها به قیمت کاغذ وابسته نبود و عوامل دیگری در افزایش قیمت کتاب دخیل بود.

امسال معیار فروش کتاب‌های خارجی ارز نیمایی است

دهقانکار با اشاره به تدبیرشان برای عرضه کتاب‌های خارجی در این دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: امسال با علم به این مسئله که با نوسانات ارز روبرو هستیم، بنا را بر این گذاشتیم معیار فروش کتاب‌های خارجی ارز نیمایی باشد. مابه‌التفاوت آن را در کارگروه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی و به ناشران پرداخت می کنیم. ۹۵ درصد مطالبات ناشران در این زمینه تاکنون پرداخت شده است. برخی پرونده‌های ناشران از سال گذشته مانده این پرونده‌ها در دست بررسی است؛ امیدوارم بدون بدهی به ناشران وارد سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شویم.

در پایان این مراسم پوستر نمایشگاه کتاب امسال هم رونمایی شد.

۳۲۰۰ ناشر با ۴۴۰ هزار عنوان کتاب به نمایشگاه کتاب می‌آیند/ هزینه ۱۵ میلیاردی برای برپایی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور

گفتنی است نمایشگاه کتاب تهران امسال با شعار «خواندن، توانستن است» از چهارم تا چهاردهم اردیبهشت ماه در مصلای تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار