معاون آموزشی وزارت علوم مطرح کرد؛

افزایش بی‌رویه جذب دانشجو در دانشگاه آزاد/ تفکیک رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی مغایر سیاست‌های آموزشی بود

شریعتی نیاسر گفت: در سال ۹۵ دانشگاه آزاد روندی بی‌رویه در افزایش رشته‌ها داشت که البته سال ۹۶ کاهش پیدا کرد.

افزایش بی‌رویه جذب دانشجو در دانشگاه آزاد/ تفکیک رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی مغایر سیاست‌های آموزشی بودبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی که در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، اظهار کرد: از ویژگی‌های این نشست یکی شدن شورا‌هاست، در حال حاضر تعداد دانشجو‌ها از ۱۷۵ هزار به چهار  میلیون نفر رسیده است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تفکیک رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی با سیاست‌های آموزشی مغایرت داشت.

وی درباره حوزه علوم انسانی بیان کرد: حدود ۶۰ درصد از دانشجویان ما در حوزه علوم انسانی هستند و باید به این حوزه توجهی ویژه‌ داشت.

از سال ۹۳ کاهش دانشجو داریم

شریعتی نیاسر درباره تعداد دانشجویان گفت: از سال ۹۳ به بعد با کاهش تعداد دانشجو روبه شدیم که البته دلیل آن کاهش روند تقاضا و سیاست‌های آموزش عالی بود.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به روند صدور مجوز برای رشته محل‌ها گفت: یکی از سیاست‌های وزات خانه پس از سال ۹۲، مهار وضعیت افزایش رشته‌ها بوده است و در سال ۹۵ دانشگاه آزاد روندی بی رویه‌ در افزایش رشته‌ها داشت که البته سال ۹۶ کاهش پیدا کرد.

وی درباره کانون‌های فکری بیان کرد: در این کانون تصمیم گیری‌های درست انجام می‌شود و برنامه‌های علمی پیش می‌رود.

شریعتی نیاسر افزود: انتظار ما این است که گسترش فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی به‌صورت جدی پیش برود و هر کاری که در محیط‌های علمی انجام می‌شود باید زیر نظر کانون‌های علمی باشد.

تعداد دانشجویان دکتری زیاد است

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: توجه به مسائل آموزشی موضوع مورد توجه تمام کارگروه‌هاست و انتظار داریم پیوست شغلی مناسبی در دانشگاه‌ها ایجاد شود، بیش از صد هزار دانشجوی دکتری وجود دارد که تعداد آنها برای کشور زیاد است.

وی درباره استفاده از روش‌های نوین بیان کرد: امروز دانشجو نمی‌تواند دروس خود را در دانشگاه‌های دیگر بگذراند و ما باید روش‌ها و میدان عملی جدیدتر را برای دانشجو ایجاد کنیم و در همین راستا هر حوزه‌ای باید وارد عمل شود و ایده خود را بیان کند.

ضرورت تقویت ارتباط میان رشته‌‌ای

شریعتی نیاسر گفت: باید در حوزه‌های فرا رشته‌ای وارد شویم و در شرایط کنونی ارتباط میان رشته‌ها را تقویت کنیم؛ دنیای امروز با علم بین رشته‌ای پیش می‌رود، پژوهشگاه‌ها باید در حوزه‌های بین رشته‌ای متمرکز شوند و عرصه پژوهش را گسترش دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: شیوه آموزش عالی ما قدیمی است و برخی عناوین نامتعارف برای رشته‌ها ایجاد شده است؛ برای مثال در مهندسی هوافضا رشته‌ای تحت عنوان جلوبرندگی وجود دارد و این برای دانشجویان متناسب نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
همین جدا بودن رشته ها و دانشگااه های پزشکی از وزارت علوم باعث ایجاد دو مافیای کنکور و مافیای درمان شده است
آخرین اخبار