کار سخت هوگوپوشان ایرانی در منچستر

کمتر از یک ماه تا آغاز مسابقات جهانی منچستر باقی نمانده و امتیازات بالای این رویداد نقش مهمی در رزرو بلیت المپیک برای هوگوپوشان ایرانی دارد.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی تکواندو کشورمان کمتر از یک ماه دیگر در مسابقات قهرمانی جهان که به میزبانی منچستر برگزار می‌شود به مصاف حریفان قدرتمند خود خواهد رفت، با توجه به این که کشور‌ها می‌توانند چهار سهمیه را از طریق رنکینگ المپیکی و مسابقات گرند اسلم کسب کنند، رقابت‌های جهانی منچستر به دلیل امتیازات بالایی که دارد فرصت خوبی است برای برخی از تکواندوکاران ایرانی به ویژه آرمین هادی پور و سجاد مردانی که به ترتیب در رده چهارم و ششم رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارند، تا راه کسب جواز حضور در مهم‌ترین تورنمت ورزشی دنیا که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود را هموارتر کنند.

کار سخت هوگوپوشان ایرانی در منچستر

هوگوپوشان جوان کشورمان برای رفتن روی سکو و کسب مدال در مسابقات جهانی منچستر اصلا کار آسانی ندارند و در این راه باید به مصاف حریفان قدرتمندی، چون روسیه، کره جنوبی و بریتانیای میزبان بروند که با ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوان که بیشتر آن‌ها سابقه قهرمانی در بازی‌های اروپایی، جهانی و مسابقات المپیک در کارنامه آن‌ها به چشم می‌خورد پا به این مسابقات می‌گذارند.

همچنین ایجاد تعغیرات اساسی در رده بندی رنکینگ فدراسیون جهانی، کار هوگوپوشان ایرانی را سخت‌تر کرده است. پیش از این بسیاری از تکواندوکاران ایرانی جزو ۳ نفر برتر رنکینگ بودند، اما با روی کار آمدن سیستم امتیازدهی جدید که امتیازات سال‌های قبل را در بازه زمانی مشخص به تدریج از رنکینگ کم و حذف می‌کند، به ندرت می‌توان تکواندوکاران ایرانی را جزو ۱۰ نفر برتر اوزان خود در رنکینگ فدراسیون جهانی تکواندو دید.

تیم ملی تکواندو در دوره قبلی رقابت‌های جهانی پس از کره جنوبی و روسیه سوم شد که در آن زمان نتیجه خوبی به شمار نمی‌رفت، زیرا ایران از سال ۲۰۰۱ به بعد در تمام دوره‌های این مسابقات یا به قهرمانی دست یافته بود یا نایب قهرمان شده بود، اما واقعیت این است که پیشرفت چشمگیر تکواندو در کشور‌هایی که تا چند سال قبل حرفی برای گفتن در مسابقات این رشته نداشتند، مدال‌های این رشته را از انحصار یک سری کشور‌های خاص خارج کرده و رقابت تیم‌ها بسیار نزدیک شده است، از طرفی دیگر، قبلا به وزنکشی و پیروزی در هر بازی امتیاز داده می‌شد، اما با وضع قوانین جدید، در رقابت‌های منچستر فقط کسب مدال و رفتن روی سکو منجر به امتیازگیری خواهد شد.

در بازی‌های دوره گذشته که به میزبانی کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ برگزار شد مردان هوگوپوش کشورمان با دو نقره آرمین هادی پور و میرهاشم حسینی و یک برنز مسعود حجی زواره به کار خود پایان دادند. در بخش زنان نیز کیمیا علیزاده با رسیدن به مدال نقره وزن ۶۲- کیلوگرم تنها مدال تکواندو بانوان را در این رویداد جهانی گرفت، پیش از این و در دور قبلی این مسابقات که در روسیه برگزار شد علیزاده نخستین مدال تاریخ تکواندو بانوان را در یک رویداد جهانی کسب کرد، موفقیتی که با توجه به عملکرد تیم تکواندو بانوان در مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی که محک جدی تری نسبت به سایر تورنمت‌های کیش بود و همچنین غیبت کیمیا علیزاده که به دلیل مصدومیت این مسابقات را از دست داده است، تکرارش بسیار سخت به نظر می‌رسد.

کار سخت هوگوپوشان ایرانی در منچستر

تیم ملی تکواندو مردان در منچستر با پنج تغییر نسبت به مسابقات موجو در منچستر حاضر خواهد شد و تنها سجاد مردانی، میرهاشم حسینی و آرمین هادی پور سابقه حضور در این بازی‌ها را در کارنامه دارند و پنج هوگوپوش دیگر برای اولین بار در مسابقات جهانی پا به شیابجانگ خواهند گذاشت. در بخش بانوان نیز فقط اکرم خدابنده و ناهید کیانی در دوره قبلی مسابقات جهانی شرکت کردند.
چنین تغییراتی در ترکیب تیم ملی از دو جهت حائز اهمیت است یکی این که خیلی از تکواندوکاران پس از رسیدن به جایگاهی که سال‌ها برای دستیابی به آن تلاش کردند می‌رسند، خیلی زود به خاطر مسائل متعدد از تیم ملی دور می‌شوند و دیگر خبری از آنان نمی‌شود، انگار که هیچ وقت نبوده اند!
از طرف دیگر اضافه شدن هر ساله هوگوپوشان جوان از رده‌های سنی مختلف به تیم بزرگسالان، نشان دهنده گنجینه‌ای از استعداد‌های بالقوه تکواندو در کشور است که برای این رشته ورزشی یک نعمت به حساب می‌آید، البته اگر این استعداد‌ها در تیم ملی ماندگار باشند و بعد از چند نمایش شگفت انگیز دچار افول نشوند.

انتهای پیام/

 

تلاش هوگوپوشان برای کسب سهمیه المپیک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار