کد خبر: ۶۹۰۳۱۵۷
گروه : فارس » شیراز
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
وزیر آموزش و پرورش:

تمرکز تصمیم گیری خلاقیت و نوآوری مدارس را از بین می‌برد/مدیر مدرسه برای راهبری برنامه‌های آموزشی و پرورشی باید دارای شایستگی‌های کافی باشدوزیر آموزش و پرورش تمرکز در تصمیم گیری‌ها در آموزش و پرورش را زیاد دانست و گفت: این تمرکز، خلاقیت و نوآوری مدرسه را برای حل مسائل خود از بین می‌برد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با فرهنگیان شهرستان مرودشت، گفت: آموزش و پرورش با انبوهی از مسائل و مشکلات مزمن مواجه است که مربوط به امروز و دیروز و حتی آموزش و پرورش نیست و برای رسیدن به کیفیت باید انبوهی از مسائل و چالش‌ها را کنار بگذارد تا بتواند به یک کیفیت قابل قبولی دست پیدا کند.

وی افزود: انبوهی از مسائل و مشکلات در بخش‌های مختلف وجود دارد که این‌ها اجازه نمی‌دهد معلم، مدیر مدرسه، رئیس اداره آموزش و پرورش آن طوری که تشخیص می‌دهد کار را به جلو ببرد و بتواند در مسیر دلخواه خود حرکت کند.

 بطحایی، مهمترین مولفه مدیریتی را اولویت گذاری عنوان کرد و گفت: در این شرایط آن چیزی که مهترین مولفه مدیریتی است این است که ما از بین مسائل بسیار فراوانی که در برابرمان قرار دارد اولویت‌ها را خوب تشخیص دهیم و به آن‌ها بپردازیم.

وی، تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی آموزش و پروش را در اجرای صحیح سند تحول دانست و گفت: هدف از تدوین سند تحول بنیادین این است که بتواند موانع و مشکلات را برطرف کند.

بطحائی گفت: اینکه شرایطی فراهم شود که مشکلات ما اعم از فضا و تجهیزات، نیروی انسانی، نظام انگیزشی و پرداخت و برنامه‌های درسی و تربیتی ما یکجا حل شود امکان ندارد و تحقق این امر نیازمند شناسایی تک تک مشکلات و تلاش برای رفع آن‌ها است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که سند تحول به عنوان یک اولویت برای ما ترسیم کرده، توانایی مدرسه به عنوان یک موجود زنده برای تصمیم گیری در مسائل خود است تا با برخورداری از اختیارات لازم بتواند با داشتن سرمایه انسانی ارزشمند مشکلات خود را حل کند.

وی تمرکز در تصمیم گیری‌ها در آموزش و پرورش را زیاد دانست و گفت: این تمرکز، خلاقیت و نوآوری مدرسه را برای حل مسائل خود از بین می‌برد.

بطحایی افزود: بسیاری از مسائل آموزشی و پرورشی که با آن‌ها مواجه می‌شویم و برخورد می‌کنیم، اگر مدرسه اختیار تصمیم گیری داشته باشد می‌تواند این مسائل را برطرف کند، همان چیزی که در خیلی از کشور‌های دیگر وجود دارد.

وی گفت: تاکید سند تحول این است که مدرسه روی پای خود بایستد و اینکه بحث مدرسه محوری مطرح می‌شود یعنی ما به مدرسه با رعایت یک سری شرایط اختیار تصمیم گیری بدهیم و این یکی از مهمترین اولویت‌های آموزش و پرورش ما در دولت دوازدهم است.

بطحایی یکی از مهمترین ارکان اجرای این سیاست در مدرسه را مدیر مدرسه و گام اول برای مدرسه محوری را کسب شایستگی‌ها و توانمندی‌های لازم توسط مدیریت مدرسه دانست و گفت: مدیر مدرسه به عنوان نماینده تام الاختیار برای راهبری برنامه‌های آموزشی و پرورشی باید دارای شایستگی‌های کافی باشد و باید مورد سنجش مستمر قرار گیرد تا مسیر شایستگی‌ها را طی کند.

بطحایی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات تخصیصی از مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان در نیمه اول سال ۹۷ به رقم ۱۸۰۰ میلیارد تومان، گفت: با وجود این تخصیص و با توجه به افزایش هزینه‌های عمومی، قدرت خرید ما کاهش داشته که خارج از قدرت و اراده ما در وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این نشست نیز با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه کاری خود، گفت: محل تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است و برای کاهش این کمبود‌ها تلاش شده تا از حد اکثر ظرفیت این دانشگاه استفاده شود.

وی افزایش تعداد دانش آموزان کشور در سه سال آینده را به عنوان یکی از عوامل کمبود نیروی انسانی در این بازه زمانی دانست و گفت: کلاس‌های ما در مهر ۹۸ بدون معلم نخواهد بود و در همین راستا در اسفند ۹۷ سازمان مدارس برای سال تحصیلی آینده بسته شده و نیاز‌های کل کشور بررسی و سازو کار‌های لازم برای جبران این کمبود‌ها پیش بینی شده است.
انتهای پیام/م

صحبت های وزیر آموزش و پرورش در مرودشت

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر