ظهوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان :

امنیت و ارتباطات منطقه‌ای٬ مهم ترین محورهای سفر عمران خان به تهران هستند

کارشناس مسائل پاکستان گفت: مهم ترین پیام سفر عمران خان به ایران موضوع امنیت و ارتباطات منطقه‌ای بین دو کشور است.

مهم ترین پیام سفر عمران خان به ایران امنیت و ارتباطات منطقه‌ای/ پاکستان می‌تواند از تجربیات ایران در زمینه استقلال استفاده کندبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عمران خان نخست وزیر پاکستان، همسایه جنوب شرقی ایران  قصد دارد برای نخستین بار به ایران سفر کند؛ در این گفت و گو به ابعاد مختلف این سفر پرداخته‌ایم.

سیدوحید ظهوری کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان که قرار است چند روز آینده به ایران انجام گیرد، گفت: کشورهای ایران و پاکستان از جمله دول قدرتمند در منطقه هستند و این دو برای تأثیرگذاری بر دیگر کشورهای منطقه بسیار مهم بوده و هستند.

وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم عمران خان پس از به قدرت رسیدن، تقریبا سیاست متعادلی را در رابطه با تأمین امنیت منطقه‌ای و بحث قدرت غیر وابسته برای پاکستان مدنظر گرفته است، به علاوه اینکه روابط نزدیک و تنگانگ با جمهوری اسلامی ایران  کمک می‌کند تا پاکستان همکاری‌های منطقه‌ای خود را افزایش دهد.

ظهوری با اشاره به علاقه عمران خان از نزدیکی روابط تهران- اسلام آباد، عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه عمران خان به گسترش روابط خود با ایران و استقلال قدرت پاکستان علاقه مند است سفر به ایران و اینکه خودش شخصا حضور پیدا می‌کند، می‌تواند برای توافقات طرفین ارزشمند و مناسب باشد.

این کارشناس مسائل پاکستان در رابطه با ظرفیت‌های تهران- اسلام‌ آباد برای گسترش تعاملات خود، اظهار کرد: با توجه به اینکه پاکستان در حاشیه دریای عمان قرار دارد و اینکه ایران خلیج فارس را تحت پوشش خود قرار داده است، از طریق دریا فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های دو کشور وجود دارد؛ همچنین اینکه فرصت‌های خوبی در رابطه با همکاری برای جلوگیری از نفوذ قدرت‌های خارجی برای هر دو کشور وجود دارد و بعلاوه پاکستان در مراودات خود با دو همسایه دیگر خود یعنی افغانستان و هند مشکلاتی دارد در صورتی که با ایران، مانع و مشکلی ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع می‌تواند برای ایران امکان برقراری با همسایه‌های پاکستان را از طریق این کشور فراهم کند، بعلاوه پاکستان هم می‌تواند از طریق ایران با کشورهای بزرگ دیگر مانند روسیه، ترکیه و کشورهای عراق و امثالهم ارتباطات خوبی برقرار کند.

ظهوری در پایان در رابطه با مهمترین پیام سفر عمران خان به ایران عنوان کرد:‌ به نظر من مهم ترین پیام سفر عمران خان به ایران بحث امنیت و ارتباطات منطقه‌ای بین دو کشور است؛ با توجه به تنش‌هایی که اخیرا به وجود آمده و فعالیت‌های گسترده عوامل خارجی در پاکستان که امروزه تلاش شده از آنها جلوگیری شود، به علاوه یک سری مسائل و چالش‌هایی با عربستان و آمریکا داشته است. این نکته هم قابل توجه است که امروزه پاکستان می‌خواهد به صورت مستقل فعالیت کند و در این زمینه می‌تواند از تجربیات جمهوری اسلامی ایران که کشور مستقلی است استفاده کند. به علاوهعمران خان تلاش می‌کند از فشارهایی که کشورهایی مانند عربستان و آمریکا علیه پاکستان وارد می‌کنند را کم کند و مشکلات منطقه‌ای که از طریق پاکستان علیه کشورهای منطقه از لحاظ تروریسم، ‌قاچاق مواد مخدر و امنیت به وجود می‌آید جلوگیری کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۰۶:۱۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تا سربازامون رو آزاد نكردن و اين به اصطلاح جيش العدليا رو تحويل ندادن حق ندارن پاشونو بذارن اينجا
آخرین اخبار