واشنگتن پست گزارش داد برای سومین سال متوالی جایگاه آمریکا در شاخص آزادی رسانه‌ها تنزل یافت و در فهرست کشور‌های مشکل‌ساز برای رسانه‌ها قرار گرفت.

تنزل رتبه آمریکا در شاخص آزادی رسانه‌ها برای سومین سال متوالیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: برای سومین بار در سه سال گذشته، جایگاه آمریکا در شاخص سالانه آزادی رسانه/مطبوعات تنزل یافت، نتیجه‌ای که نویسندگان این گزارش آن را به موضع گیری‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه رسانه‌ها و ادامه تهدید‌های وی علیه روزنامه نگاران نسبت داده اند.

خبرنگاران بدون مرز، یک گروه بین المللی که شاخص آزادی رسانه‌ها را در سراسر دنیا مشخص می‌کند، آمریکا را از میان صد و هشتاد کشوری که درباره آن‌ها تحقیق می‌کند، در جایگاه چهل و هشتم قرار داد. جایگاه آمریکا در این شاخص در مقایسه با ۲۰۱۸ سه رتبه تنزل داشت؛ به این ترتیب روند تنزل جایگاه آمریکا در این شاخص برای سومین سال متوالی که از ۲۰۱۶ آغاز شد، ادامه داشته است.

در شاخص امسال، آمریکا یک رتبه بالاتر از سنگال و یک رتبه پایین‌تر از رومانی قرار گرفت. امسال آمریکا همچنین در فهرست کشور‌هایی قرار گرفت که نوع برخورد آن‌ها با روزنامه نگاران "مشکل ساز" قلمداد می‌شود. از ۲۰۰۲ که این سازمان تنظیم این شاخص را آغاز کرد، امسال آمریکا برای نخستین بار در فهرست کشور‌های مشکل ساز برای روزنامه نگاران قرار گرفته است.

بار دیگر کشور‌های اروپایی جزو کشور‌هایی بودند که بیشترین آزادی رسانه در آن‌ها رعایت می‌شود. نروژ برای سومین بار در رتبه نخست این شاخص قرار گرفت و فنلاند، سوئد، هلند و دانمارک در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

این گروه اعلام کرد لفاظی‌های خصمانه ترامپ علیه رسانه‌های خبری آمریکا و نیز پدیده جدید مرتبط با آن یعنی افزایش تهدید‌های آسیب رساندن به خبرنگاران از عوامل موثر در افت جایگاه آمریکا در این شاخص بوده اند.

این گروه همچنین از جمله دیگر نشانه‌های ضعف آزادی رسانه، به محدود شدن گزارش‌های کاخ سفید، لغو مجوز ورود جیم آکاستا، خبرنگار شبکه خبری سی ان ان به کاخ سفید و خودداری کاخ سفید از صدور مجوز برای خبرنگار دیگری از این شبکه و ارعاب روزنامه نگاران در گردهمایی‌های دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترامپ اشاره کرد. علاوه بر این عوامل، تهدید‌ها علیه اتاق‌های خبری افزایش قابل توجهی داشته است و در نتیجه، تشدید تدابیر امنیتی در شبکه‌های خبری در سراسر آمریکا از دیگر موضوعات تاثیرگذار بر تنزل جایگاه آمریکا در این شاخص بوده است.

در این گزارش آمده است، "نفرت از رسانه ها" به نقطه‌ای رسیده است که یک مرد مسلح در ماه ژوئن در دفتر روزنامه گازتا در آناپولیس در ایالت مریلند چهار روزنامه نگار و یک کارمند را به قتل رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار