غذا‌هایی که باعث گرسنگی زود هنگام می‌شوند +عوامل مهم در افزایش میل به مصرف خوراكى

یک متخصص تغذیه گفت: استفاده از موادی که قند مصنوعی دارند افراد را در معرض خطر چاقی و افزایش میل به غذا قرار می‌دهد.

کوروش صمد پور متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره غذا‌هایی که باعث گرسنگی زود هنگام می‌شوند، اظهار کرد: برخی غذاها هستند که باعث ایجاد حس گرسنگی و خوردن در بین افراد می‌شود؛ از این رو مصرف آنها به کسانی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه نشده و بهتر است مصرف آن را کاهش دهند.

وی ادامه داد: از جمله مهمترین غذا‌هایی که گرسنگی پیش از موعد را به همراه دارد می‌توان به نان سفید اشاره کرد؛ نان سفید نانی است که تمام سبوس آن گرفته شده و به اصطلاح پزشکی گلایسمی بالا دارد، به این معنا که با بالا بودن مقدار قند آن باعث ترشح انسولین و ورود آنها به سلول‌های بدن می‌شوند، این امر در نهایت به گرسنگی زودهنگام سلول‌ها و در نتیجه افزایش میل به غذا منجر خواهد شد.

قندخون

صمد پور بیان کرد: کسانی که قصد کنترل و کاهش وزن را دارند بهتر است نان‌های سبوس دار را جایگزین نان‌های سفید کنند تا از ورود قند اضافی به بدنشان جلوگیری شود.

این متخصص تغذیه گفت: از دیگر موادی که باعث افزایش حس گرسنگی و افزایش وزن می‌شود باید به آبمیوه‌ها اشاره کرد؛ اگر آبمیوه‌های صنعتی را به دلیل مشکلاتی که به همراه دارند، کنار بگذاریم آبمیوه‌های طبیعی نیز باعث افزایش وزن خواهد شد چرا که تمامی فیبر آن‌ها گرفته شده و علی رغم فواید متعدد که به همراه دارند به ترشح انسولین و ایجاد حس گرسنگی منجر می‌شوند.

وی تصریح کرد: از دیگر موادی که افزایش وزن به بار خواهد آورد می‌توان به الکل‌ها اشاره کرد؛ این ماده منجر به کاهش سطح هورمون لپتین در بدن آن‌ها می‌شود که یکی از هورمون‌های موثر در ایجاد حس سیری است، کاهش این هورمون گرسنگی بیش از حد افراد مصرف کننده را به همراه دارد و در نتیجه میل به مصرف غذا در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

قندخون

صمدپوراظهار کرد: بررسی‌های علمی نشان داده است که افرادی که بیش از دیگران به سراغ میان وعده‌های شور و نا سالم مانند چیس و پفک می‌روند بیشتر در معرض خطر چاقی قرار دارند، همچنین کسانی که از مواد غذایی مانند نوشابه‌های بدون قند که قند مصنوعی دارند استفاده می‌کنند در معرض خطر چاقی و افزایش میل به غذا قرار می‌گیرند. مصرف قند‌های مصنوی باعث می‌شود مغز انسان نیاز به کربوهیدارت‌ها پیدا کند و با توجه به اینکه هیچ نوع کربوهیدارتی در مواد قند مصنوعی وجود ندارد میل فرد به مصرف انواع غذا‌ها افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص تغذیه گفت: یکی از عوامل مهم در افزایش میل به مصرف غذا غلات حجیم شده صبحانه هستند که علاوه بر شکر فراوانی که دارند فیبر خیلی کمی در آن‌ها وجود دارد از این رو باعث افزایش میل به غذا خوردن و ایجاد سیری کوتاه مدت می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر قصد کاهش و کنترل وزن خود را دارید سعی کنید مواد ذکر شده را از وعده‌های غذایی خود کم کنید تا بتوانید مدت طولانی تری احساس سیری کنید و از خوردن غذا‌های کاذب دوری کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار علمی ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۰۸:۱۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
سلام عالی بود
آخرین اخبار