مصطفی البرغوثی: هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند ملت فلسطین را از مبارزه مشروعش بازدارد

دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین در مصاحبه با اسکای‌نیوز از طرح صلح ادعایی آمریکا در خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» انتقاد کرد.

مصطفی البرغوثی: هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند ملت فلسطین را از مبارزه مشروعش بازداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز عربی، «مصطفی البرغوثی» دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین با اشاره به اینکه طرح صلح ادعایی آمریکا در خاورمیانه به شکست منجر خواهد شد، تأکید کرد هیچ قدرتی در جهان از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند ملت فلسطین را از مبارزه برای احقاق حقوق مشوع و قانونی‌اش باز دارد.

مصطفی البرغوثی در مصاحبه با اسکای نیوز در خصوص طرح صلح پیشنهادی آمریکا موسوم به معامله قرن و بند‌های احتمالی آن گفت: نیاز نیست زیاد منتظر بمانیم تا از محتویات این طرح آگاه شویم، چرا که بند‌های اصلی این طرح واضح و آشکار هستند؛ البته نه به خاطر گمانه زنی‌هایی که در خصوص این بند‌ها مطرح می‌شود بلکه به خاطر اقدامات اخیر دولت آمریکا و شخص ترامپ که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل و حاکمیت آن را بر جولان به رسمیت شناخت، سازمان آنروا و حقوق آوارگان فلسطینی را مورد هجوم و تعرض قرار داد، در مقابل اقدامات نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری به شهرک‌های صهیونیست نشین سکوت کرد و معتقد است درخواست تشکیل دو کشور مستقل پایبندی به افکار و مفاهیم قدیمی است.

وی ادامه داد: به نظرم معامله قرن چیزی جز تلاش برای نابودی مسئله فلسطین و قانونی جلوه دادن تحمیل رژیم نژادپرست و سلطه‌جوی صهیونیستی بر ملت فلسطین نیست. من گمان نمی‌کنم اعلام معامله قرن گامی برای حل بحران و حتی گامی برای آغاز و پیشبرد مذاکرات باشد. آن‌ها به خوبی می‌دانند امکان ندارد فلسطینی‌ها این طرح را بپذیرند و هر فلسطینی که با این طرح موافقت کند و از قدس و حق آزادی و استقلال فلسطین چشم پوشی کند، به خیانت متهم خواهد شد. اما هدف از ارائه این طرح دو چیز است؛ نخست تغییر موضع رسمی و شناخته شده آمریکا که اگر چه همیشه جانبداری از اسرائیل بوده است, اما به مرحله ایجاد چالش برای مشروعیت بین‌المللی و به رسمیت شناختن احداث شهرک‌های صهیونیست نشین یا الحاق اراضی اشغالی با توسل به قدرت نظامی نرسیده است. دوم، آمریکایی‌ها می‌خواهند با این طرح از اقدامات نتانیاهو از جمله الحاق اراضی و یهودی سازی و ایجاد نظام آپارتاید و تبعیض نژادی علیه ملت فلسطین حمایت و پشتیبانی کنند.

البرغوثی در ادامه در خصوص نحوه واکنش فلسطینیان به طرح صلح ادعایی آمریکا گفت: طبیعتا این طرح از سوی همه گروه‌های فلسطینی رد خواهد شد، چرا که جان مایه اصلی آن، این است که فلسطینیان حقی در قدس و حقی برای تعیین سرنوشت خود و تشکیل کشور مستقل و بازگشت آوارگان ندارند. با این اوصاف، کدام فلسطینی می‌تواند آن را قبول کند؟ آن‌ها می‌دانند فلسطینیان چنین طرحی را قبول نمی‌کنند و تنها هدفشان از ارائه آن این است که ادعا کنند اسرائیل بر خلاف فلسطینیان خواهان برقراری صلح است. اما چیزی که آن‌ها نمی‌دانند این است که هیچ قدرتی در جهان از جمله آمریکا یا نتانیاهو و ارتش اسرائیل نمی‌تواند ملتی را که برای دستیابی به آزادی مصمم است، مجبور به متوقف کردن مبارزه‌اش کند. هیچ قدرتی در جهان وجود ندارد که بتواند ما ملت فلسطین را وادار کند در مقابل رژیم اشغالگر و نژادپرست اسرائیل سر تسلیم فرود آوریم. 

وی در خصوص واکنش‌های جامعه جهانی به طرح صلح ادعایی آمریکا تأکید کرد: یکی از عوامل شکست این طرح این است که به نظر جامعه جهانی مطرود و منزوی است. جامعه جهانی این گونه طرح‌ها و دیدگاه‌ها را نمی‌پذیرد چرا که نمی‌پذیرد در نقض قانون بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل از جمله قطعنامه شورای امنیت که خود آمریکا در دوران اوباما به نفع آن رأی داد، شریک باشد. روسیه، چین، اغلب اعضای اتحادیه اروپا و کشور‌های عربی و فلسطینیان مخالف این طرح و مفاد آن هستند و جامعه جهانی به اتفاق مخالف این دیدگاه‌ها و طرح هاست، طرح‌هایی که معنایی جز بازگشت به قانون جنگل و نقض همه اصول قانون بین‌الملل و در صدر آن‌ها جایز نبودن الحاق اراضی به غیر با استفاده از قدرت نظامی ندارد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۳۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
جناب آقای مصطفی البرغوثی : زمانی ما در جنگی که هشت سال دفاع مقدس نام گرفت با آمریکا و متحدانش که که روی هم 28کشور میشدند جنگیدیم و با شعار : جنگ جنگ تا پیروزی و به فرموده امام خمینی رحمت الله علیه:" امروز تمامی کفر مقابل تمامی حق ایستاده است." شما فلسطینیها هم تا خون درگهایتان هست باید از حقوق خودتان دفاع کنید و کوتاه نیائید چون دشمن صهیونیسم شما فقط زبان قلدری و زور را می فهمد زبان مذاکرات با این دشمن قدار بوسه بر دستان گرگ است.......به امید رهائی قدس در روزی که جبهه عربی توسط فلسطین/لبنان/سوریه/عراق...تشکیل شود و در سنگری متحد و واحد سخن عزیزمان سید معزز عرب شیخ حسن نصرالله را جهانی و علنی کنیم که تمام صهیونیستها به طرف دریای مدیترانه رفته و با شنا کردن خودشان را نجات بدهند...........
آخرین اخبار