رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در فارس روزانه تا ۱۲ هزار نفر برای انجام آزمایش، نمونه گیری می‌شود تا نسبت به نوع بیماری و سلامت خود مطمئن شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بابک شیرازی یگانه رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به خدمات رسانی ۴۴۰ آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه اظهار کرد: در فارس روزانه از ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر برای انجام آزمایش، نمونه گیری می‌شود تا نسبت به نوع بیماری و سلامت خود مطمئن شوند.

وی افزود: بر اساس دستور العمل‌ها و استاندارد‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمام آزمایشگاه‌های کشور، رعایت این استاندار‌ها اجباری است و به همین دلیل درصد دقت تمام آزمایشگاه‌های استان بیش از ۹۵ درصد و این درصد در تمام آزمایشگاه‌های دنیا به همین اندازه است.

بابک شیرازی یگانه با تاکید بر اینکه سالانه در تمام آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی، کنترل کیفی خارجی انجام می‌شود، ادامه داد: با ارسال نمونه‌های مجهول، نتیجه آزمایش از لحاظ درصد دقت آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس اداره امور آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به این پرسش آیا امکان دارد دقت یک آزمایش غیر دولتی با خصوصی بسیار متفاوت باشد، گفت: با توجه به اینکه امروزه تمام آزمایشگاه‌ها ملزم به رعایت استاندار‌های جهانی هستند، این موضوع صحت ندارد و نظارت‌ها از سوی دانشگاه بسیار سختگیرانه اعمال می‌شود.

این پزشک پاتولوژیست ادامه داد: در صورت گزارش این اختلاف بین آزمایشگاه کمتر از ۵ درصد است؛ البته باید توجه داشت که در آزمایشگاه‌ها دقت ۱۰۰درصدی هیچگاه حاصل نمی‌شود.

وی از شهروندان خواست تا در صورت نیاز به نمونه گیری، به آزمایشگاه محل سکونت خود مراجعه داشته باشند، زیرا در تمام آزمایشگاه‌ها برای انجام آزمایش، از یک روش علمی استفاده می‌کنند.

شیرازی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد آزمایش‌های درخواستی در فارس و دیگر استان‌های کشور قابل انجام است، تصریح کرد: امروزه فقط درصد بسیار کمی از آزمایش‌های ژنتیکی در خارج از کشور انجام می‌شود که تعداد این موارد نیز بسیار محدود است.

انتهای پیام/چ

نمونه گیری خون در استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.