پیرصالحی گفت: واردات ١٠٠ قلم داروی مشابه داخل را کم کردیم و ١۶٠ میلیون دلار داروی مشابه تولید داخل داریم.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاح پیشرفته‌ترین واحد‌ تولید قرص و کپسول در کشور با توجه به اینکه شعار سال ٩٨ رونق تولید انتخاب شده است، اظهار کرد: کمیته‌ای برای رونق تولید و تسریع در تولید ایجاد خواهد شد.

وی به سیاست ممنوعیت واردات محصول با مشابه ایرانی گفت: ما در ۶ ماهه دوم سال گذشته ۵۴۰ قلم داروی وارداتی داشتیم که مشابه داخل داشتند و این تعداد به ۴۴٠ قلم رسیده و واردات ١٠٠ قلم دارو را کم کردیم و ١۶٠ میلیون دلار داروی مشابه تولید داخل داریم؛ برنامه ما این است این میزان از چرخه واردات حذف و وارد چرخه تولید شوند.

مصرف سالیانه ۴٢ میلیارد عدد دارو در کشور 

پیرصالحی با بیان اینکه سالیانه ۴٢ میلیارد عدد دارو در کشور مصرف می‌شوند، گفت: بزرگترین تولید کننده‌های دارو پیش از این ٢.۵ میلیارد عدد دارو در کشور تولید می‌کردند و امروز ۶ میلیارد عدد به تولید داخل اضافه می‌شود که ١۵ درصد بازار دارویی کشور از نظر عددی تولید خواهد بود، این عدد باید بازار‌های صادراتی را هدف قرار دهد و برای صادرات به بازار منطقه‌ای هدف گذاری شود.

پیرصالحی با بیان اینکه ما به طور حتم از افزایش تولید در کشور استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: باید بازارهای صادراتی را در نظر بگیریم و آینده کشور باید به سمت صادرات محور شدن برود و برای بازارهای جهانی برنامه‌ریزی کنیم و امسال برنامه ما شفافیت در تولید و واردات است.

پیرصالحی بیان کرد: امسال کمیته‌ای را برای واگذاری امور غیر حاکمیتی به سندیکاها ایجاد کردیم و امیدواریم با واگذاری فرآیندهای غیر حاکمیتی، بتوانیم نظارت را تقویت  و به رشد تولید داخل کمک کنیم.

وی از تولید شماری از داروهای وارداتی با حمایت معاونت علمی خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا کردیم تا بتوانیم از ۸۵ ماده اولیه و ۹۰ محصول ساخته شده حمایت کنیم و حوزه واردات به تولید داخل منتقل شوند؛ بنابراین سیاست گذاری ما این است که کمترین وابستگی را به واردات داشته باشیم و بتوانیم اکثر بار بیماری‌ها را با داروهای تولید داخل پوشش دهیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.