بیانیه پایانی شورای وزیران خارجه عرب درباره تحولات فلسطین

وزیران خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست روز یکشنبه در قاهره بر التزام کشور‌های عربی برای تامین شبکه مالی امن برای تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کردند.

بیانیه پایانی شورای وزیران خارجه عرب درباره تحولات فلسطینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری معا، وزیران خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست روز یکشنبه در قاهره بر التزام کشور‌های عربی برای تامین شبکه مالی امن برای تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کردند.

شورای وزیران خارجه عرب در بیانیه پایانی نشست اضطراری روز یکشنبه در قاهره که برای بررسی تحولات فلسطین برگزار شد، اعلام کردند کشور‌های عربی که در سال ۲۰۰۲ ابتکار صلح عربی را ارایه کردند و این طرح مبتنی بر قوانین و قطعنامه‌های مشروع بین المللی و نظریه زمین مقابل صلح است، نمی‌توانند طرح یا معامله‌ای (معامله قرن آمریکا) را که همسو و سازگار با پیشنهاد‌ها و ابتکار‌های بین المللی نباشد، بپذیرند.

شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب در پایان این نشست که به ریاست سومالی و با حضور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان برای بررسی «تحولات مسئله فلسطین - روند سیاسی و بحران مالی آن» برگزار شد، تاکید کردند ارایه طرح‌هایی مانند طرح معامله (قرن آمریکا) تا زمانی که حقوق مشروع ملت مبارز فلسطین و در راس آن حق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت، تشکیل کشور مستقل و دارای حاکمیت در مرز‌های ۴ ژوئن سال ۱۹۶۷ با مرکزیت شرق قدس، حق بازگشت آوارگان، پرداخت غرامت به آنان بر اساس قطعنامه ۱۹۴، ابتکار صلح عربی و آزادی زندانیان فلسطینی را بر آورده نکند، هرگز نمی‌تواند منجر به برقراری صلحی پایدار و فراگیر درمنطقه خاورمیانه شود.

وزرای خارجه عرب در بیانیه پایانی برحمایت خود از طرح پیشنهادی محمود عباس که در سال ۲۰۱۸ به شورای امنیت سازمان ملل ارایه شد، تاکید کردند.

در این بیانیه بر التزام کشور‌های عربی در اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم برای حمایت از شهر اشغالی قدس (بخش شرقی این شهر) به عنوان پایتحت کشور فلسطین و حفاظت از هویت عربی و جایگاه قانونی و تاریخی آن تاکید کردند.

وزرای خارجه عرب همچنین بر حمایت خود از شهر قدس و حفاظت از مقدسات اسلامی و مسیحی آن در برابر سیاست ها، طرح‌ها و اقدامات استعماری رژیم صهیونیستی و مخالفت با هر تصمیمی در خصوص به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل یا نقض جایگاه قانونی آن تاکید کردند.

آنان در این بیانیه از جامعه بین المللی خواستند قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل بر ضد شهرک‌های استعماری رژیم صهیونیستی را اجرا و از شهروندان فلسطینی مطابق با قطعنامه شماره ۲۰/۱۰ مجمع عمومی در سال ۲۰۱۸ حمایت کنند و به مجوز اعطایی سازمان ملل به آژانس آنروا (آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین) و تامین منابع و کمک‌های مالی لازم برای بودجه و فعالیت‌های این آژانس پایبند باشند.

وزرای خارجه عرب درخصوص خطرات رویکرد و اقدامات رژیم صهیونیستی که مبتنی بر قوانین نژاد پرستانه برای مشروعیت بخشیدن به نظام توسعه شهرک سازی، تبعض نژادی، محروم کردن فلسطینی‌ها از حقوق مشروع آنان و غارت زمین‌ها و منابع درآمدی زندگی آنان است، هشدار دادند.

آنان همچنین بر التزام کشور‌های عربی در خصوص حمایت از بودجه دولت فلسطین و اجرای قطعنامه اجلاس سران عرب در تونس برای عملیاتی کردن شبکه مالی امن که مبلغ آن ماهانه ۱۰۰ میلیون دلار برای حمایت از دولت فلسطین در برابر فشار‌های سیاسی ومالی آن است، تاکید کردند.

وزیران خارجه عرب بر احترام به مشروعیت سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) به ریاست محمود عباس به عنوان تنها نماینده قانونی ملت فلسطین تاکید کردند و از گروه‌ها و سازمان‌های فلسطینی خواستند پرونده آشتی ملی را هر چه زودتر تکمیل کنند، امکان و شرایط لازم را برای دولت فلسطین فراهم سازند تا به مسئولیت هایش در نوار غزه به صورت کامل کند و نیز انتخابات عمومی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برگزار کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است شورای وزیران خارجه عرب درنشست اضطراری روز یکشنبه با حضور محمود عباس، آخرین تحولات فلسطین به ویژه تلاش‌ها و اقداماتی که در صدد تحمیل راه حل‌های غیر قانونی برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بخش‌های اصلی از اراضی اشغالی فلسطین و عربی سال ۱۹۶۷ از جمله قدس شرقی، بلندی‌های جولان، مزارع شبعا، تپه‌های کفر شوبا و بخش لبنانی روستای الغجر است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار