مجری طرح گندم مطرح کرد؛

کاهش ۷۰۰ هزار تنی تولید گندم در اثر سیل

اسفندیاری پور گفت: با توجه به خسارات ناشی از بارندگی‌های شدید و سیلاب‌ها تا امروز ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن، کاهش تولید گندم را تخمین می‌زنیم.

روابط عمومی//وقوع سیلاب های اخیر در میزان تولید گندم تاثیر گذاشتبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم  اظهار کرد: برآورد اولیه تولید گندم در اسفند حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود که با توجه به خسارات ناشی از بارندگی‌های شدید و سیلاب‌ها تا امروز ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن کاهش تولید را تخمین می‌زنیم و در عین حال منتظر گزارش‌ها و آمار‌های جدید از استان‌ها هستیم.

وی افزود: در مجموع ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم گندم در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان دچار خسارت و آبگرفتگی شده اند که ۱۶۰ هزار هکتار آن مربوط به استان خوزستان است.

اسفندیاری پور با بیان اینکه به علت بارندگی‌ها و پراکنش زمانی مناسب بارش در پاییز سال زراعی جدید انتظار تولید خوب در حوزه گندم را داشتیم،گفت: ما همچنان روی نظرمان هستیم و تامین این محصول با تولید داخل انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید: خودکفایی گندم برای چهارمین سال متوالی/ تولید گندم به ۱۴ میلیون تن می‌رسد


این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت گندم از استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب فارس، جنوب خوزستان و جنوب کرمان در منطقه جیرفت و کهنوج به تدریج آغاز شده است، افزود: تا کنون در سطح بیش از ۸ هزار هکتار برداشت گندم صورت گرفته است.

وی آثار بارندگی‌ها برای گندم آبی و به ویژه اراضی دیم را مثبت ارزیابی و سطح اراضی گندم دیم را در سال زراعی جدید ۴ میلیون هکتار اعلام کرد.

به گفته اسفندیاری پور، اراضی دیم از نظر رطوبت و بارندگی در سنوات گذشته در مضیغه بودند، اما امسال شرایط مطلوبی دارند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در پایان در مورد افزایش بیماری‌ها در حوزه گندم به کشاورزان هشدار داد و اگفت: امسال با توجه به میزان بارندگی‌ها و رطوبت، شرایط برای توسعه بیماری‌های گندم فراهم است و کشاورزان باید در کنار آفت سن و علف‌های هرز به بیماری‌ها  توجه داشته باشند و مبارزه با انواع بیماری‌ها را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/

 شرایط توسعه بیماری های گندم در مزارع فراهم است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار