تصویب سند راهبردی فضایی توسعه اقتصادی شهر شیراز در شورای شهر

شورای اسلامی شهر شیراز در هشتادمین جلسه خود سند «برنامه راهبردی فضایی توسعه اقتصادی شهر شیراز بر پایه اقتصاد مقاومتی-با محوریت شهرداری شیراز» را تصویب کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، براساس برنامه راهبردی توسعه فضای اقتصادی شیراز، شهرداری اجازه خواهد داشت که با هدف هماهنگی و همکاری بین مدیریت شهری با ادارات و نهاد‌های منطقه‌ای و ملی برای توسعه اقتصادی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در شهر شیراز اقدامات لازم را پیگیری و اجرا کند.

این سند بر پایه اقتصاد مقاومتی و با رویکرد مکان محور و مردم محور، با هدف دستیابی به رشد پایدار درون‌زا و برون‌نگر اقتصادی مبتنی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و برآیند آن، تأمین درآمد پایدار برای شهرداری شیراز، تدوین شده است و مشتمل بر چشم انداز راهبردی _ فضایی، جهت‌گیری‌های راهبردی کارکردی، کالبدی و نهادی، شروط راهبردی، ساختاری و نهادی، مرحله‌بندی کلان، پروژه‌های پیشتاز و نقشه راه توسعه اقتصادی شهر و منطقه شهری شیراز است که بنا بر آن، شهرداری به مثابه رشدگاه، نقش محوری مکان پایه و مردم محور هم پیوندی فعالیت‌های اقتصادی در شهر و منطقه شهری شیراز را برعهده خواهد گرفت.

با تصویب سند برنامه راهبردی توسعه اقتصادی شهر شیراز، برای اولین بار در ایران، شهر و منطقه شهری شیراز دارای یک برنامه توسعه اقتصاد محلی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان است، که گامی نو در برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب شده و جایگاهی پیشرو به مدیریت شهری شیراز بخشیده است.

در اقتصاد دانش‌بنیان، دانش نقش پیشران اقتصادی را در توسعه بر عهده دارد. مدیریت ایفای این نقش در شهر و منطقه شهری شیراز، نه تنها برای بالندگی بخش‌های مختلف اقتصادی شهر شامل صنایع و رشته‌های دارای فناوری بالا و برتر، خدمات برتر، چون پزشکی، گردشگری و اقتصاد سبز ضروری است، بلکه شرط لازم برای پشتیبانی از ایجاد اشتغال پایدار بخصوص در بنگاه‌های دانش‌بنیان، تبدیل شیراز به شهر جهانیِ ادبیات و پایتخت فرهنگی ایران، احیاء جایگاه شیراز در منطقه خلیج فارس بعنوان شهر جهان _ منطقه‌ای، انقلاب سبز در کشاورزی استان و ... نیز است.

برای نخستین بار در کشور، ساماندهی ایفای این نقش توسط مدیریت شهری شیراز، از طرف استانداری فارس و سازمان برنامه و بودجه در چارچوب طرح آمایش استان مورد تأیید قرار گرفته است.

همچنین زمینه نهادی مشارکت مردمی آن با تشکیل نهاد همیاران توسعه پایدار شیراز، با موافقت و مشارکت انجمن‌های مدنی، چون خانه صنعت و معدن و تجارت و انجمن انبوه‌سازان استان فارس، به همراه ساماندهی نهاد بودجه‌ریزی مشارکتی توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز فراهم آمده است.

این فرآیند دارای نقشه راه اجرایی مشخصی است که اجرای آن در قالب پروژه‌های پیشتاز، با مشارکت دستگاه‌های دولتی، خصوصی و شرکت‌های اجتماعی، یا تشکل‌های مکان‌محور و محله‌ای، تعریف شده و از این پس در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/م

تصویب سند راهبردی فضایی توسعه اقتصادی شهر شیراز در شورای شهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.