۵ هزار مسجد فعال روستایی وجود دارد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت که در کشور حداکثر ۵ هزار مسجد فعال روستایی وجود دارد.

۵ هزار مسجد فعال روستایی وجود داردبه گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار با رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با تشکر از فعالان در حوزه کانون‌های مساجد گفت: در حوزه علمیه بر اساس آمایش ناظر بر کارکرد روحانیت در حال پایه ریزی طرح‌هایی هستیم که در میان این طرح‌ها و رسالت‌های مهم روحانیت، که از میان ۲۰۰ رسالت در عصر حاضر در قلمرو درون حوزه، ارتباط با نظام، ارتباط با جامعه و ارتباط با بین الملل ۳۰ کارویژه به عنوان اولویت برگزیده شده است.

وی افزود: حوزه در این زمینه باید به تولید فکر و تربیت نیرو پرداخته و با نهاد‌های مختلف همکاری کند که طرح‌هایی در این زمینه در حال آماده کردن هستیم تا به وضع مطلوب برسیم. رشته‌ها، دوره‌ها و برنامه‌های مختلفی برای این مساله در نظر گرفته شده که به تدریج به سمت آن حرکت می‌کنیم. به دنبال تفاهمنامه با ۳۰ نهاد هستیم که با آموزش و پرورش امضا شده و فردا با صداوسیما جلسه‌ای خواهیم داشت تا به تفاهم برسیم تا اهداف دینی و فرهنگی محقق شود.

آیت الله اعرافی با تشریح این نکته که با وضع ایده آل مسجد فاصله زیادی در زمینه کمی و کیفی داریم، گفت: از لحاظ کمی فاصله ما این است که در طرح آمایش که مورد قبول دیگران است، برای هر هزار نفر نیازمند یک مسجد فعال و تاثیرگذار هستیم. اختلاف آمار در این زمینه فراوان است و ۲۰ یا ۳۰ هزار مسجد نیمه فعال وجود دارند.

مسجد را مهم‌ترین جایگاه برای فکر و ایمان و اعتقاد و انقلاب است، هم اکنون ۷۰ هزار روستا داریم که ۲۰ هزار روستا دارای جمعیت خوبی هستند، اما حداکثر ۵ هزار مسجد فعال روستایی داریم. حتی تهران و قم نیز از لحاظ کمی در وضع خوبی قرار ندارند، ۲۰ شاخص برای مسجد مطلوب وجود دارد که متاسفانه کمتر از ۵ هزار با این شاخصه‌ها داریم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را می‌توان در مسجد حل کرد، گفت: حوزه علمیه و دستگاه‌های فرهنگی و مردم در این زمینه مقصر هستند. مسجد را باید به مردم واگذار کرد، زیرا مسجد برای مردم است. مسجد در اندیشه اسلامی دارای نقش جامعی بوده و رسیدن به آن جایگاه نیازمند اقدام هماهنگ جامع است. وظیفه حوزه علمیه و شورای انقلاب فرهنگی و کانون‌های مساجد این است که از این وضع نابسامان عبور کنیم. کار کانون‌های مساجد بسیار ارزشمند است و کانون‌های مساجد نقش مهمی در احیای کارکرد مسجد دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه از در نظر گرفتن مسجد در طرح ۱۴۱۴ حوزه علمیه خبر داد و تصریح کرد: مسجد نیازمند بازسازی از منظر کمی و کیفی است و این به تدوین سند جامع و برنامه ریزی کامل و تعیین نقش‌ها برای تحقق این هدف بزرگ نیاز دارد. مسجد باید سامان جدیدی پیدا کرده و با رویکرد مردمی، همگان وارد عمل شوند. این رویکرد ضروری است تا کار موازی انجام ندهیم.

آیت‌الله اعرافی گفت: کانون‌های مساجد باید کار‌های عمقی انجام داده و از کار‌های صوری و گزارشی به شدت خودداری کنند. دستاورد‌های قرآنی ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار پررنگ است و توانسته ایم اقدامات عالی را به سرانجام برسانیم، اما اگر نیمه خالی لیوان را ببینیم همچنان در وضع مطلوب قرآنی قرار نداریم. با وجود فعالیت کانون‌ها و هیئت‌ها در مساجد همچنان ضعف داریم و باید ضمن ارج نهادن به دستاورد‌های قرآنی، کاستی‌ها را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم بیش از ۴۰ بار واژه جوان آمده و گام‌های بزرگ آینده در کشور به وسیله جوانان برداشته شود. نگرانی کنونی این است که نتوانیم رابطه عمیقی با نوجوان و جوان برقرار کنیم و این خطری برای روحانیت و دستگاه‌های فرهنگی به شمار می‌آید. نسل جوان در معرض هجمه‌های بی سابقه قرار دارد و بر اساس این هجمه‌ها می‌توان گفت جوانان کنونی از جوانان گذشته بهتر هستند و درون مایه و گوهر پاک دارند و این هنر ماست که بتوانیم رابطه خوب فکری و معرفتی برقرار کنیم که این رابطه در حال حاضر ضعیف است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به فضای بین الملل گفت: نگاه بین المللی سازنده است و برای رسیدن به تمدن اسلامی باید این مرز‌های محدود را رد کرده و نگاه بین المللی در مسجد و فعالیت‌های فرهنگی ما ملموس و پررنگ باشد. ما آمادگی لازم برای همکاری در این زمینه را با کانون‌های فرهنگی مساجد داریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، احادیث ، حوزه علمیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار