جنگ پنهانی انگلیس در یمن

گزارش‌های منتشر شده از همکاری افسران ارتش انگلیس با مرکز عملیات هوایی سعودی‌ها و مشارکت لندن در جنگ یمن حکایت دارد.

جنگ پنهانی انگلیس در یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه چهار تلویزیون انگلیس، گزارش‌های منتشر شده از همکاری افسران ارتش انگلیس با مرکز عملیات هوایی سعودی‌ها و مشارکت انگلیس در جنگ یمن حکایت دارد. کودکان، زنان و مردان بر اثر بمب‌هایی کشته می‌شوند که خلبان‌های سعودی در یمن می‌اندازند. اما در حالی که انگلیس در حال تأمین تسلیحاتی، ارائه هواپیما و اعزام افسرانی به عربستان سعودی است، آیا یمن جنگ پنهان انگلیس محسوب می‌شود؟

اندرو میچل، عضو پارلمان انگلیس در سخنانی گفت: "اوضاع به شدت منزجرکننده است و البته انگلیس در این روند شریک جرم است."

ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی در حال مداخله در جنگ داخلی یمن است. انجام حملات هوایی مداوم به ایجاد بدترین بحران انسانی در جهان کمک کرده است. در سال دو هزار و هجده، یک اتوبوس مدرسه با یک بمب سعودی هدف قرار گرفت. در این حمله چهل کودک کشته شدند. مختار یکی از معدود کودکانی بود که از این حمله جان سالم به در بُرد. وقتی از او پرسیده می‌شود کجای بدنت آسیب دید؟ او در پاسخ سرش را نشان می‌دهد.

یکی از جنگنده‌هایی که سعودی‌ها از آن‌ها برای بمباران یمن استفاده می‌کنند، تایفون نام دارد. این جت از سوی شرکت بی‌ ای ئی سیستمز که بزرگترین شرکت دفاعی در انگلیس محسوب می‌شود، بر اساس توافقنامه‌ای که دولت انگلیس آن را امضا کرد، به آن‌ها فروخته شد.

بی‌ ای ئی همچنین بیش از شش هزار کارمند دارد که در عربستان سعودی کار می‌کنند. یکی از این کارمندان در سخنانی گفت: "ما برای آموزش دادن سعودی‌ها اعزام شدیم، اما آن‌ها بیشتر اوقات برای آموزش در آنجا حضور ندارند. ما باید همه کار‌های آن‌ها را انجام دهیم. انگلیسی‌ها به این بمب‌ها دست نمی‌زنند، اما این تنها پنج درصد کار است. اگر ما نود و پنج درصد کار‌ها را انجام ندهیم, این پنج درصد نهایی هم انجام نخواهد شد."

شرکت بی‌ ای ئی سیستمز می‌گوید بر اساس این توافقنامه که بین انگلیس و عربستان سعودی امضا شده است، نقشش تنها به ارائه تجهیزات، حمایت و آموزش محدود است.

دولت انگلیس ادعا می‌کند در تلاش برای برقراری صلح و نه کمک به جنگ در یمن است. دولت انگلیس همچنین اعلام کرد افسران انگلیسی برای کمک به روند آموزش سعودی‌ها در آنجا حضور دارند تا اطمینان حاصل کنند آن‌ها قوانین حقوق بشری بین‌المللی را نقض نمی‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: وزارت دفاع انگلیس دریافته است که ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی در یمن قوانین بشردوستانه بین المللی را بیش از چهارصد بار نقض کرده است. کارشناسان با استفاده از قانون آزادی اطلاعات از وزارت دفاع این سوالات را پرسیده‌اند که در چند مورد از این نقض‌ها از تسلیحات یا هواپیما‌های فروخته شده از سوی انگلیس استفاده شده است.  آن‌ها از پاسخ دادن به این سوال خودداری کردند زیرا این اقدام می‌تواند "تأثیری بد در روابط با هم‌پیمانانشان داشته باشد."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار