برای کاهش خسارت ها کشاورزان به هشدارهای هواشناسی توجه کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی و حفظ نباتات استان از ورود موج سرمای چند روزه به استان خبر داد و گفت این موج میتواند به محصولات کشاورزان آسیب جدی برساند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی و حفظ نباتات استان گفت: بر اساس اطلاعیه هواشناسی در روزهای آتی تغییرات دمای محسوسی را در استان خواهیم داشت که این تغییرات میتواند برای کشاورزان خساراتی را در پی داشته باشد.

صفوی در ادامه افزود: در این اخطاریه آمده است که با توجه به کاهش دما به محدوده شرایط سرمازدگی و یخ زدگی در استان  توصیه‌های برای کشاورزان عزیز داریم که با رعایت آن می توانند از خسارات احتمالی جلوگیری کنند.

وی  بیان کرد: تامین سوخت و کنترل دما و بستن دریچه‌ها در گلخانه ها، مرغداری ها، دامداری‌ها و انبار‌های نگهداری محصولات کشاورزی و همچنین محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی از جمله این پیشگیری هاست.

همچنین ایجاد تمهیدات مناسب برای مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و مزارع و تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت در روز‌های دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه و نیز ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر و خودداری از انجام هرس درختان میتواند در این موج به کشاورزان کمک کند.

صفری همچنین گفت: کشاورزان حتما به خاطر داشته باشند تا محصولات آماده برداشت را به مکان‌های امن و انبار‌های مسقف منتقل کنند و استفاده از ریزمغذی‌های توصیه شده توسط کارشناسان وزارت جهادکشاورزی جهت افزایش مقاومت به سرما را نیز فراموش نکنند. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی و حفظ نباتات استان  بیان کرد: کشاورزان از انجام عملیات شخم و پاکنی باغات خودداری کرده و از انتقال نشاء محصولات جالیزی و برنج از خزانه به زمین اصلی حتما جلوگیری کنند.

وی در پایان به کندو داران و مزارع پرورش ماهی نیز توصیه کرد برای محافظت از کندو‌های زنبور عسل با توجه به کاهش دما و وزش باد و انجام تغذیه کمکی حتما از راههای مناسب استفاده نمایند و مزارع پرورش ماهی نیز عدم کوددهی استخر‌های پرورش ماهیان گرم آبی را در نظر داشته باشند .

انتهای  پیام/ز
 
 

ورود موج سرمای چند روزه به استان کرمانشاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.