رئیس انجمن اپتومتری ایران:

شناسایی ٢ درصد از تنبلی چشم ایرانیان در سنین زیر شش سال

رئیس انجمن اپتومتری (بینایی سنجی) ایران اعلام کرد حدود ٢ درصد از تنبلی چشم در ایرانیان در سنین زیر شش سال شناسایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی میرزا جانی در حاشیه آغاز به کار هشتمین کنگره ملی اپتومتری شیراز در جمع خبرنگاران با تصریح بر اینکه متوسط سنجش بینایی ایرانیان با نرم جهانی برابری می‌کند، گفت. به عنوان مثال ٢ تا ٣ درصد افراد در کل دنیا دچار تنبلی چشم هستند که در ایران نیز همین آمار پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در سازمان بهزیستی با همکاری اپتومتریست‌ها انجام می‌شود و همچنین با اجرای طرح غربالگری طی بیست سال گذشته، شاهد کاهش تنبلی چشم در دهه‌های دوم و سوم زندگی افراد هستیم.

رئیس انجمن اپتومتری ایران در بخشی از سخنانش به قدمت رشته اپتومتری در ایران به سال ٥٠ و پیش از انقلاب اشاره و با بیان اینکه اپتومتری از شاخه‌های علوم پزشکی است که به سیستم بینایی و سلامت چشم می‌پردازد، خاطرنشان کرد: اپتومتریست‌ها پس از گذراندن دوره‌ای چهارساله و اخذ دکترای حرفه‌ای اقدام به معاینه چشم، ارزیایی سیستم بینایی، تجویز لنز و عینک می‌کنند.

میرزاجانی ادامه داد: اپتومتری با قدمت ٥٠ ساله در ایران دارای یک انجمن است و شعب آن در استان‌های دیگر از جمله فارس وجود دارد. کنگره شیراز متخص کنگره‌های استان فارس است و هر استان برای خود یک کنگره سالانه دارد که کنگره سراسری این رشته نیز سالی یک بار به میزبانی تهران برگزار می‌شود.

وی به پیشرفت‌های علوم پزشکی در این رشته و نوآوری‌هایی در علم اپترمتری ایجاد می‌شود اشاره و بیان کرد: هدف از برگزاری این کنگره‌ها بررسی آخرین دستاورد‌های علمی در حیطه‌های مختلف حرفه اپتومتری از جمله تجویز عینک، کم بینایی، تمرینات انحرافات چشم و... در قالب سمپوزیوم و کارگاه آموزشی است.

رئیس انجمن اپتومتری ایران اضافه کرد: هفت کنگره قبلی شیراز هر ساله به محور‌هایی از علم اپتومتری پرداخته و امسال بر پاراکلینیک بینایی که عبارت از تجهیزات و سیستم‌های خارج از کلینیک است، تاکید دارد.

میرزاجانی اظهار کرد: با توجه به پیشرفت علوم اپتیک در دنیا به ویژه در دهه اخیر ضروری است که هر ساله بازآموزی‌هایی برای اپتومتریست‌ها برگزار شد.

وی با بیان اینکه هم‌اینک سه هزار اپتومتریست در ایران مشغول به فعالیت هستند که با استاندارد جهانی فاصله دارد، تصریح کرد: تعداد کم اپتومتریست‌ها در ایران منجر به این شده که در بعضی از بخش‌ها نیرو‌های تجربی و کار نابلد در این زمینه مشغول به کار شوند.

رئیس انجمن اپتومتری ایران گفت: در نقشه راه وزارت بهداشت مقرر شده که تا سال ١٤٠٤ به تعداد چهار هزار و ٥٠٠ اپتومتریست برسیم که البته با توجه به پراکندگی جمعیت در ایران به نظر می‌رسد تا در مدت پیش‌بینی شده اندکی پایین‌تر از سطح لازم باشیم.

میرزاجانی همچنین با تصریح بر اینکه در بخش فریم و فروش عینک شاهد دخالت جواز‌های غیرقانونی وزارت صمت به بعضی افراد به بهانه فروش هستیم، اظهار کرد: کنترل اینکه این افراد تنها به تعمیر عینک و ساخت آن می‌پردازند برای وزارت بهداشت پیچیده شده است.

وی یادآور شد: علی‌رغم تذکر‌های لازم، اما همچنان این افراد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
انتهای پیام/چ

تنبلی چشم در ایرانیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.