وزیر جهاد کشاورزی:

امسال سال آبی بی‌نظیری را پشت سر می‌گذرانیم/ خام فروشی گیاهان دارویی در بازار

حجتی با بیان اینکه امسال، سال آبی بی‌نظیری را پشت سر می‌گذرانیم، از لزوم توجه به صنایع دستی و گیاهان دارویی عشایران خبر داد.

 تولید گوشت، پشم و پوست باید در زنجیره ارزش تعریف شود / شکوفایی اقتصاد در سایه توجه به عشایرانبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نخستین گردهمایی مدیران تشکل‌ها و مسئولان امور عشایر کشور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت خسارات سیل به حوزه عشایر اظهار کرد: خدارا شاکریم که باران رحمت الهی را بر ما نازل کرد و امسال سال آبی بی‌نظیری را پشت سر می‌گذرانیم.

وی افزود: اگر چه بارش‌ها و وقوع سیل اخیر منجر به ایجاد سرسبزی و مراتع و جنگل‌ها شد اما خساراتی از این حیث به برخی از شهرها و جامعه عشایری وارد کرد. با این حال در حوزه جامع عشایر امسال سال خوبی از نظر تأمین علوفه برای احشام و مراتع پیش رو داریم که امیدواریم این باران همیشه بر ما ببارد.

حجتی با بیان اینکه مجموع خسارات به بخش کشاورزی ناشی از وقوع سیل را قبلا اعلام کردیم گفت: علی رغم تمامی محدودیت ها دولت مصوبات خوبی در این زمینه داشته که تاکنون بی سایقه بوده است.


بیشتر بخوانید: پرداخت غرامت کشاورزان خوزستانی آسیب دیده از سیل آغاز شد


به گفته وزیر جهاد کشاورزی مصوبات به ستاد حوادث استان‌ها ابلاغ شده تا در اختیار جامعه عشایری و خسارت دیدگان قرار گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: تولید گوشت و تولیدات جانبی چون پشم و پوست باید در زنجیره ارزش تعریف شود ضمن آنکه بحث‌هایی همچون گیاهان دارویی و صنایع دستی در حوزه عشایر مطرح است که با بکارگیری از این ظرفیت‌ها با کمک عشایر می‌توان شاهد شکوفایی اقتصاد و تبدیل  ثروت ملی بود.

حجتی با بیان اینکه از منظر توسعه سازمانی همچون سازمان امور عشایر  نداریم، گفت: سازمان امور عشایر هم متولی ارائه خدمات و بخش‌های خاص است و هم متولی توسعه بخشی از جامعه است که از این رو امیدواریم بتوانیم برنامه‌های جدیدی را در راستای خدمت بیش از پیش به عشایر داشته باشیم.

 گیاهان دارویی باید مورد توجه جامعه عشایر قرار گیرد/ در حوزه گیاهان دارویی نسبت به دنیا عقب هستیم

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در جلسات شورای عالی عشایر مصوبات خوبی با همکاری سایر دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات در دولت به تصویب رسید امیدواریم با همکاری و هماهنگی که به عمل می‌آید این موضوع دنبال شود تا بتوانیم تمامی این موارد را پیاده کنیم و بخشی از نیاز‌های ضروری و ذاتی جامعه عشایر را ارائه دهیم تا به مرور بتوانیم رفاه نسبی بیشتری در مناطق عشایری به اجرا بگذاریم.

حجتی با تاکید بر ایجاد زنجیره تولید و ارزش در بخش کشاورزی به ویژه جامعه عشایری گفت: در گذشته و امروز نبود زنجیره تکمیل در جامعه عشایری موجب شده است تا آنها با وجود تمامی محدودیت ها و گرفتاری ها بهره کمتری از دسترنج و تلاش خود ببرند، در حالی که زنجیره تولید و ارزش باید در جامعه عشایری به خوبی تعریف شود تا بدین منظور محصولات تولیدی عشایر در کمترین فاصله با قیمت منصفانه به دست مصرف‌کننده نهایی برسد و در مقابل نیاز‌های عشایر با حداقل قیمت در اختیارش قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: در سال ۹۲ وضعیت تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها نا به هنجار بود و صندوق توسعه سرمایه‌گذاری و خرد زنان عشایر آن طور که باید و شاید حضور نداشتند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی صرفاً توانمندی اقتصادی نیست، گفت: توانمند‌سازی به معنای توسعه است که باید از نظر فکری، اجتماعی و ... اتفاق بیفتد تا یاد بگیریم راهکار‌های مبارزه با مشکلات سد راه و راه‌های مقابله با آن را چطور در عمل پیاده کنیم.

این مقام مسئول گفت: با بیان اینکه در سال‌های اخیر بحث ادامه زنجیره ارزش و تولید در گوشه و کنار در خصوص پرواربندی دام آغاز شد، بیان کرد: البته موضوع خرید دام پروار آماده کشتار و قیمت آن بعد از کشتار از حلقه‌های مفقوده این زنجیر است که باید به آن پرداخته شود، چرا که این امکانات باید در اختیار جامعه عشایر قرار گیرد تا توسط خود عشایر محصول نهایی با حذف واسطه به دست مصرف‌کننده برسد.

حجتی با انتقاد از این مسئله که به صنایع جانبی دامپروی آنطور که باید و شاید پرداخته نمی‌شود، گفت: در حوزه شترمرغ برخی تولیدکنندگان درآمد اصلی خود را از پوست و پر این محصول بدست می‌آورند و گوشت درآمد اضافی آن است، در حالی که در زنجیره تولید گوشت قرمز محصولات جانبی رها شده و هم‌اکنون باید به طور جد به موضوع پشم و پوست در زنجیره ارزش پرداخته شود.

وی صنایع دستی را یکی دیگر از درآمد‌های اصلی عشایر در کنار تولید گوشت و لبنیات اعلام کرد و گفت: با ایجاد زنجیره ارزش باید صنایع دستی جامعه عشایری مستقیم از طریق امکاناتی که در شهر‌های بزرگ وجود دارد  در بازار عرضه شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه موضوع گردشگری در کنار سایر فعالیت‌های اقتصادی جامعه عشایر جای کار بسیار زیادی دارد، اظهار کرد: جامعه عشایری از این حیث می‌تواند درآمد مناسبی کسب کند که منجر به توسعه مناطق عشایری شود.

حجتی توجه به گیاهان دارویی از سوی جامعه عشایر را امر ضروری دانست و گفت: با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیری که در خصوص گیاهان دارویی در مراتع وجود دارد همچنین اقبال جهانی به موضوع گیاهان دارویی به نظر می‌رسد که این فعالیت باید به عنوان درآمد اصلی عشایر روز به روز و به سرعت گسترش یابد چرا که در کمتر جایی می‌توانیم این ظرفیت‌ها را پیدا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بحث گیاهان دارویی نسبت به دنیا عقب هستیم و جای کار بسیاری در این خصوص داریم، اظهار کرد: باتوجه به بحث خام فروشی گیاهان دارویی می‌بایست با پشتیبانی و آموزش به جامعه عشایر، فرآوری محصولات را به جای خام‌فروشی در دنیا عرضه کنیم چرا که این امر بر درآمد و اقتصاد عشایر تأثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه دولت با تمام توان جامعه عشایری را در این زمینه پشتیبانی و حمایت می‌کند، گفت: آنچه که امروز حلقه مفقودی است غفلت ماست و کمتر پرداختن به موضوع که می‌تواند بسیاری از امور را متحول کند، چرا که محور اصلی بحث تولید گوشت و صنعت دامپروری با تمامی زوایایی که دارد باید در کنار صنایع دستی و گیاهان دارویی به آن پرداخته شود چرا که این امر می‌تواند در اقتصاد جامعه عشایر و تولید ثروت ملی تاثیر بگذارد و همواره امیدواریم این مسائل با کمک یکدیگر دنبال شود.

حجتی در پایان تصریح کرد: اگر جامعه عشایر را از نظر مردم شناسی نگاه کنیم این سبک و روش زندگی آن‌ها به عنوان یک ارزش فرهنگی حفظ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار