دبیر علمی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت گفت: دانشجویانی که امروز درس می‌خوانند رهبران سلامت فردا هستند.

هنوز آثار مخرب بمباران شیمیایی در سلامت مردم دیده می‌شود/ جوانان امروز رهبران سلامت فردا هستندامیرحسین تکیان دبیر علمی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  یکی از جنبه‌های ماهیتی  این کنفرانس توجه به چالش های اصلی سلامت به صورت تخصصی است؛ دانشمندانی توانمند با سال‌ها  تجربه سعی بر حل چالش‌ها به صورت جمعی دارند.

وی بیان کرد: کشور ما دستاوردهای فوق‌العاده‌ای در زمینه سلامت داشته است اما برای آنکه بتوانیم  کیفیت خدمات را حفظ کنیم و آن را به سطح مطلوب بین‌المللی و جهانی برسانیم باید  سرمایه گذاری بیشتری از لحاظ منابع انسانی مالی و دانشی داشته باشیم؛  این نشست فرصتی را ایجاد می‌کند  تا دانشمندان  متوجه شوند که از نظر رقابت با تراز جهانی در چه سطحی  قرار دارند و اطمینان پیدا کنند که تمام دستاوردهای  بین المللی را می‌توانند کسب کنند. 

تکیان با اشاره به اینکه در این نشست موضوع خاصی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، گفت: باوجود اینکه به موضوع  خاصی توجه نداریم اما  مباحث  این نشست مبنای تصمیمات آینده هستند؛ به عبارتی دیگر کار اصلی این نشست سیاستگذاری برای حوزه سلامت است حضور در چنین همایش‌هایی سبب توجه بیشتر به  مسائل   بین المللی می‌شود.

برگزاری نشست‌های دانشجویی در حاشیه همایش مجمع سلامت 

دبیر علمی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت ادامه داد: یکی از نکات حائز اهمیت  همایش   انجام نشست‌های  دانشجویی است برای اولین بار توسط دانشگاه علوم شبکه دانشجویی پیمان گروه ۸ برگزار می شود نکته قابل توجه این است که  بنیان نشست دانشجویی توسط  ایران  بنا  شده است و اساسنامه  آن در کشور ما تبیین می‌شود.

وی با اشاره به حضور ۲۰۰ دانشجو در این مراسم گفت: سمینار امسال با شعار اتحاد جهانی برای بهبود سلامت جهانی برگزار می شود و  دانشجویان  رهبران آینده سلامت جهان خواهند بود؛ برگزاری این نشست فرصت مناسبی برای یادگیری  را فراهم می کند و دانشجویان به عنوان نمایندگان ایران  راه علم آموزی و موفقیت را ادامه خواهند داد.

تکیان درباره شرایط حضور دانشجویان در این نشست بیان کرد: بیش از   چهار و نیم برابر ظرفیت اعلام شده درخواست  جهت حضور در همایش داشتیم  و بر همین اساس   مکانیزم رقابتی برای حضور آنها ایجاد شد و پس از شرکت در آزمون  برخی از دانشجویان  برای حضور در  سمینار انتخاب شدند و  البته تسهیلاتی هم در اختیار آنها قرار گرفت.

دانشمندان بین‌المللی خواهان انجام فعالیت علمی در تهران  

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که برای اخذ ویزا  وجود  داشت  نشست در کیش برگزار می‌شود  اما بسیاری از مهمانان این مراسم درخواست کردند تا بعد از  نشست  آنها  به انجام فعالیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بپردازند.

تکیان تشریح کرد: در این نشست بخشی برای بررسی  جنگ وجود دارد و در آن نشان داده می‌شود اتفاق شومی به نام بمباران شیمیایی که بیش از سه دهه  از آن گذشته  کماکان کشور ما را چه از نظر مالی و چه از نظر روحی تحت الشعاع  قرار داده است؛  برگزاری این نشست مانند دانه ای است که کاشته می شود و اگر این راه  ادامه پیدا کند  می توان شاهد  نتایج چشمگیری برای کشور بود.

دبیر علمی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت بیان کرد: امکان صدور قطعنامه و محکوم کردن کشورهای جنگ طلب در این نشست وجود ندارد اما  با این حال اقداماتی  هم صورت  گرفته  است برای مثال بنا داریم تا نماینده یونیسف به بررسی  تاثیرات جنگ بر سلامت افراد جامعه به خصوص سلامت کودکان و اختلالاتی که در تغذیه و رشد آنها ایجاد می‌شود بپردازد و قطعا به ماجرای یمن و سوریه اشاره خواهد کرد  همچنین وزیر بهداشت افغانستان درباره تاثیرات جنگ بر واکسن فلج اطفال که اخیراً با مشکلاتی در این حوزه مواجه شده اند صحبت خواهد کرد.

وی یادآوری کرد: این فرصت مناسبی است تا افراد مختلف از آثار و خطرات ناشی از جنگ در حوزه سلامت صحبت کند و در سخنرانی ها قطعاً به این موضوعات پرداخته خواهد شد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار