کد خبر: ۶۹۱۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
کد خبر : ۶۹۱۷۳۶۵
معاون آموزشی وزارت بهداشت:

لاریجانی گفت: برخی‌ها مخالف ادغام نظام اموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت هستند.

ادغام نظام اموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت / برخی‌ها مخالف ادغام نظام اموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت هستندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم دومین همایش مدیریت و سیایت گذاری آموزش عالی سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: سیاست گذاری در حوزه پزشکی سابقه‌ای طولانی دارد و تمرکز ما در اجرای آن خیلی جدی گرفته نمی‌شود.

وی افزود: بحث‌ سیاست گذاری در زمان تاسیس دانشگاه جندی شاپور مطرح بوده و برنامه ریزی برای جذب پزشکی از همان دوران دیده شده است.

لاریجانی ادامه داد: اسناد تاریخی نشان می‌دهد بیش از ۱۳۰ سال پیش در کشور برای حوزه پزشکی برنامه ریزی صورت گرفته و سیاست گذاری‌هایی خوب در حوزه پزشک و اقداماتی کم‌نظیر در علوم پزشکی در ایران انجام شده است.

لاریجانی گفت: ادغام نظام آموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت از جمله دیگر اقدامات در کشور ما محسوب می‌شود که در حوزه آموزش پزشکی نیاز ما را برطرف کرده است.

وی افزود: رقابت مطرح در کنکور در حوزه پزشکی است و علت آنبه این موضوع برمی‌گردد که مدیران این حوزه برنامه ریزی در زمینه‌های مختلف را به خوبی انجام داده اند.

وی ادامه داد: با توجه به قوانینی که در کشور وجود دارد ساختار دانشگاه‌ها می‌توانند در قالب هیئت امنا روش‌های نو‌آورانه را دنبال کنند و این کار یکی از رسالت‌های دانشگاه نسل سوم و کارآفرینی محسوب می‌شود؛ وزارت بهداشت به دنبال تبدیل دانشگاه‌های پزشکی به نسل سوم به خصوص در مقاطع تحصیلی تکمیلی است و در مسیر ارتقا استعداد‌های درخشان اقداماتی موثر انجام داده است.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌های مجازی آموزش علوم پزشکی، دوره‌های کارآفرینی برای تمام مقاطع از جمله تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی شده است تا خود دانشجویان بسترشان را با همت دانشگاه و وزارت بهداشت پیدا کنند.

لاریجانی گفت: امسال تعدادی از دانشگاه‌ها اعتبار بخشی شده و برخی از آن‌ها فعالیت‌شان مورد تایید قرار نگرفته به همین دلیل مجددا اعتبار بخشی می‌شوند و این مسیر در زمینه بیمارستان آموزشی نیز انجام خواهد شد.

معاون آموزش وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رشته‌ها در سال جدید مورد اعتبار بخشی قرار می‌گیرند و نگاهی جدید به بُعد تخصصی انجام می‌شود، افزود: در مناطق آمایش نگاه جدید به بُعد تخصصی انجام می‌شود و ارزیابی رشته‌های تخصصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اساتید و دانشگاه‌ها در سال جدید باید درگیر مسائل آموزشی شوند و برنامه‌ریزی خوبی در زمینه ارتقا این حوزه انجام شود، افزود: امروزه ۵۰ درصد از استادان در کمیته تحول در زمینه آموزش پزشکی شرکت کرده‌اند و رقابت خوبی برای ارتقا آموزش پزشکی و تحولات آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال انجام است.

توسعه تبادلات علمی حوزه پزشکی با کشور‌های همسایه

لاریجانی با اشاره به اینکه امروزه آموزش پزشکی از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است و کشور‌های همسایه سعی در توسعه تبادلات علمی در حوزه پزشکی با دانشگاه‌های ایران دارند، افزود: در حال حاضر سه هزار دانشجوی خارجی در حوزه پزشکی در حال تحصیل هستند و ما قصد داریم تعداد دانشجویان خارجی را در آینده به ۲ برابرافزایش دهیم.

معاون آموزش وزارت بهداشت با بیان اینکه امروزه ۲۵۰ بیمارستان آموزشی و ۶۶ دانشگاه و دانشکده پزشکی اعتبار بخشی شده‌اند، ادامه داد: پس از انجام اعتبار بخشی بیمارستان‌های آموزشی و دانشگاه‌ها برخی‌ها اعتبار ۲ ساله و برخی اعتبار یک ساله و حتی بعضی از دانشگاه‌ها یا بیمارستان‌های آموزشی اعتبار ۶ ماهه دریافت کرده‌اند، البته باید بگویم که برخی از مراکز اعتبار بخشی‌شان دچار مشکل شده و به آن‌ها فرصت اصلاح داده شده است.

 نقش موثر فناوری‌های جدید در حوزه آموزش پزشکی

وی با اشاره به اینکه مراکز آموزشی پس از دریافت تذکر نقاط ضعف خود را اصلاح کردند، ادامه داد: حوزه آموزش پزشکی نقشی پر رنگ در برنامه تحول دارد و با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری کار‌های خوبی در زمینه مرجعیت علمی به وسیله وزارت بهداشت انجام شده و امروزه شرایط عمومی کشور طوری است که افراد به سمت سالمندی می‌رود و بیماری غیر واگیر شیوع بیشتری نسبت به گذشته در دنیا پیدا کرده است که در این میان فناوری‌های جدید در حوزه آموزش پزشکی نقشی پررنگ و موثر دارند.

لاریجانی با اشاره به بیانیه گام دوم رهبری در زمینه آموزش پزشکی ادامه داد: تمام بیانیه گام دوم رهبری در حوزه پزشکی با قدرت دنبال می‌شود و در حوزه دکترین گام دوم حوزه آموزش پزشکی مسیر زیادی را طی کرده است و برخی تحولات در چهره آموزش پزشکی در حال انجام است.

معاون آموزش وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر سه‌چهارم امتحانات به طور مجازی یا ترکیبی از مجازی انجام می‌شود، افزود: به زودی آموزش چندیدن هزار پزشک عمومی برای دوره پزشک خانواده شروع می‌شود و ما با تغییر نظام آموزش پزشکی از نشان ادغام یافته خدمات و خارج شدن آن مخالف هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر بیماری‌های غیر واگیر یک نگاه کلی به حوزه آموزش پزشکی را در پیش گرفته‌ایم که بررسی‌ها در این حوزه نشان می‌دهد که جهت گیری ما در زمینه آموزش پزشکی درست است.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما به دنبال اجرای برنامه‌ای هستیم تا دانشگاه‌ها هر یک به طور متمایز با یکدیگر فعالیت کنند، افزود: یکی از اقدامات وزارت بهداشت در زمینه تحول برنامه آموزش پزشکی ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی است که ما در این راستا برای دست یابی به مرجعیت علمی اقدامات خوبی در حوزه آموزش پزشکی انجام داده‌ایم.

معاون آموزش وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تحول در برنامه آموزش پزشکی چهره آموزش پزشکی را دگرگون می‌کند و ما یک نگاه جدید و عمیقی در زمینه آموزش نیروی انسانی داریم، ادامه داد: آموزش پزشکی نیاز‌های کشور را برطرف می‌کند و برنامه تحول باعث ارتقا دانشگاه‌ها و موفقیت بیشتر منطقه و بین‌الملل در حوزه آموزش پزشکی شده است و همچنین در مسیر دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتقا پیدا کرده‌اند و ما شاهد سطح بندی برنامه تحول در حوزه آموزش پزشکی هستیم و سعی داریم مراکز تحقیقاتی را مانند گروه‌های آموزشی را درگیر این برنامه تحول کنیم.

استعداد‌های درخشان بدون گذراندن طرح  آزمون تخصص می‌دهند

وی ادامه داد: برنامه تحول آموزشی متناسب با زمان ارتقا و بازیابی می‌شود و با موافقت وزیر استعداد‌های درخشان در دوره پزشکی می‌توانند بدون گذراندن طرح در آزمون تخصص شرکت کنند.

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر تشکیل دانشگاه غیر‌انتفاعی در حوزه پزشکی، گفت: تشکیل دانشگاه غیر انتفاعی در حوزه پزشکی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که دوباره در شورای گسترش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون آموزش وزارت بهداشت یادآوری کرد: یک سری از دانشگاه‌ها در قالب کنوانسیون موسوم به دانشگاه بی ۸ همکاری می‌کنند که مجوز هرگونه فعالیت در این کنوانسیون باید از سوی شورای گسترش داده شود و این کنوانسیون علمی به معنای دانشگاه فیزیکی جدیدی نیست.

وی ادامه داد: موضوع ادغام نظام آموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت باعث پیشرفت در حوزه پزشکی محسوب می‌شود و این مسئله اثربخشی زیادی در ارتقا سلامت کشور داشته است.

لاریجانی با اشاره به اینکه حرکت در حوزه آموزش پزشکی و رفع نیاز‌های جامعه بر عهده ماست که خوشبختانه آموزش پزشکی در این خصوص بسیار موفق عمل کرده است و من معترضانه اعلام می‌کنم که ما با تغییر نظام آموزش پزشکی که از حالت ادغام در کشور خارج شود، مخالف هستیم، زیرا پزشکی از پاسخگویی و رفع نیاز مردم عقب می‌افتد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: کمتر کشوری در منطقه مثل ایران در حوزه پزشکی پیشرفت داشته است و من به مسئولان آموزش عالی کشور توصیه می‌کنم که در زمینه فعالیت کاریشان تلاش بیشتری انجام دهند تا وضعیت علوم مختلف مانند حوزه پزشکی در ایران ارتقا پیدا کند.

لاریجانی ادامه داد: اقداماتی خوب از نظر کمی و کیفی در آموزش پزشکی انجام شده است و وزارت بهداشت موافق جداسازی ادغام نظام آموزش پزشکی با نظام ارائه خدمت باشد و ما مخالف این هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سال‌های اخیر سیاست آمایش سرزمینی است که حوزه آموزش پزشکی دارای یک آمایش مصوب بوده و نقشه جامع علمی حوزه سلامت تدوین که در نقشه تحول موضوع سلامت به خوبی پیگیری می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه با ایجاد بلوغ سیاستی در تمامی بستر‌های کشور مسیر را در حوزه آموزش پزشکی به خوبی طی شده است، ادامه داد: در سیاست‌های تحول الگوی آینده نگری مدنظر قرار گرفته که توسعه فناوری جدید، توسعه مفاهیم آموزش عالی در حوزه پزشکی، توجه به اقتصاد آموزش عالی مقتضیات جدیدی را در کشور ایجاد کرده که برنامه آینده نگری پیگیر اهداف بالاست.

لاریجانی با بیان اینکه گام دوم رهبری در حوزه علم، تحقیق، پژوهش باعث جهت‌گیری صحیح وزارت بهداشت شده است، افزود: دانشگاه‌های ما در کنار آموزش پزشکی به موضوع سیاست‌گذاری توجهی ویژه‌ می‌کنند و امروزه ما ۲۵۰ هزار دانشجوی گروه پزشکی، ۲۰ هزار عضو هیئت علمی و ۶۶ دانشگاه داریم.

وی با اشاره به اینکه سازمان سنجش آموزش پزشکی در مسیر ارتقا قرار گرفته است و امروزه ده‌ها امتحان در حوزه پزشکی برگزار می‌شود یادآوری کرد: باید دانشگاه‌های کشور به وسیله استعداد درخشان توسعه پیدا کند و امروزه ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی مختص افرادی است که در کنکور شرکت می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: امروزه دانش آموزان زیادی در کنکور تجربی شرکت می‌کنند و ما باید برای افرادی که دانشگاه‌های پزشکی قبول می‌شوند برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم تا از تمام ظرفیت علمی دانشجویان در داخل دانشگاه‌ها استفاده شود.

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر