رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه مطرح کرد؛

پیش بینی رونق و توسعه سوریه در سال ۲۰۱۹/ هنوز مبادلات پولی و اقتصادی دو کشور حل نشده است

کاشفی گفت: پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۱۹ سال رونق و توسعه برای کشور سوریه باشد و خوشبختانه این کشور در یک سال گذشته وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کیوان کاشفی، رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه در همایش اقتصادی تجاری ایران و سوریه که امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که سال ۲۰۱۹ سال رونق و توسعه برای کشور سوریه باشد و خوشبختانه این کشور در یک سال گذشته وارد مرحله جدیدی شده است.


بیشتر بخوانید: سطح روابط اقتصادی بین ایران و سوریه باید بالا برود 


وی ادامه داد: درحال حاضر باتوجه به ظرفیت فراوان اقتصادی، حجم مبادلات کنونی چندان رضایت بخش نیست.

رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه با اشاره به اینکه هنوز برخی مشکلات و مبادلات پولی بین دو کشور حل نشده است، تصریح کرد: مبادلات پولی، بیمه و حمل و نقل مانع دستیابی دو کشور  به وضع اقتصادی مطلوب شده است.

کاشفی با تأکید بر اینکه باید زیر ساخت‌های لازم جهت افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایجاد شود، گفت: خوشبختانه سند همکاری بین دو کشور ایران و سوریه توسط معاون اول رئیس جمهوری و نخست وزیر سوریه به امضا رسیده است و همین موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه تجارت دو کشور به حساب آید.

این فعال اقتصادی مهیا شدن زمینه آشنایی بیشتر تجار ایران و سوری از یکدیگر را از جمله عوامل تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور دانست و تصریح کرد: رفت‌وآمد هیئت‌‌های اقتصادی و برپایی نمایشگاه ابزاری هستند که در کسب اطلاعات لازم از اقتصاد کشور مقابل راهگشا بوده و باید مورد توجه اتاق‌های بازرگانی و صنایع دو کشور باشد. در این رابطه بخش خصوصی نقش مهمی برعهده دارد.

این عضو هیئت رئیسه اتاق ایران از عملیاتی نشدن موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه انتقاد کرد و ادامه داد: به‌تازگی تعرفه‌های بالایی برای برخی اقلام صادراتی ایران به سوریه تعیین شده است که برای توسعه روابط باید این رویه تغییر کند.

به اعتقاد رئیس کمیته مشترک ایران و سوریه، خدمات فنی و مهندسی، جاده‌سازی، پل‌سازی، ساختمان‌سازی، سیستم‌های آب‌رسانی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، کشاورزی، معدن و لوازم‌خانگی، مصالح ساختمانی، حمل‌ونقل و گردشگری حوزه‌هایی هستند که می‌توان روی آنها با طرف سوریه‌ای کار مشترک انجام داد.

تأکید بر تأسیس نمایندگی شرکت های خصوصی در کشور مقابل

حسن دانایی فر، رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه از اراده رهبران دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی سخن گفت و تأکید کرد: در حال حاضر توازن لازم بین مؤلفه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط بین ایران و سوریه وجود ندارد. البته بخش خصوصی و اتاق ایران طی یک سال گذشته قدم‌های خوبی برداشته و با ایجاد کمیته مشترک بازرگانی و دفتر بازرگانی ایران در سوریه که به‌زودی کار خود را شروع می‌کند، به دنبال زمینه‌سازی برای رسیدن به سطح روابط گسترده‌تر است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های اتاق ایران از آبان ۹۷ تا به امروز ۶ نشست بین تجار دو کشور ترتیب دادیم که می‌تواند در برقراری روابط عمیق‌تر بین دو کشور مؤثر باشد.

رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه خواستار اجرایی شدن تفاهم بانک‌های مرکزی دو کشور، برطرف شدن موانع موجود در مسیر حمل‌ونقل کالا و افزایش تعداد پرواز‌های بین ایران و سوریه شد.

بر اساس اظهارات وی در تفاهمی که بین دو بانک مرکزی انجام شده است، بانک‌های دولتی و خصوصی دو کشور می‌توانند در کشور مقابل شعبه دائر کنند و از طریق پولی ملی، مناسبات اقتصادی خود را توسعه دهند. از طرفی باید راه جدید و نزدیک‌تری بین ایران و سوریه در نظر گرفته شود که نیازمند ایجاد روابط سه‌جانبه بین ایران، عراق و سوریه است.

دانایی فر همچنین بر تأسیس دفاتر نمایندگی شرکت‌های خصوصی در کشور مقابل تأکید کرد و گفت: این کار به شدت در تقویت مناسبات بین ایران و سوریه مؤثر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار