گردهمایی سراسری معلمان مدارس سما مطرح شد؛

پیگیری جدی سند تحول در مدارس سما/ باید از تجربه‌های تربیتی معلمان و مدارس موفق الگوپذیری کنیم

منظری توکلی گفت: اجرای سند تحول آموزش و پرورش که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، در معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی به طور جدی پیگیری خواهد شد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا منظری توکلی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین گردهمایی سراسری معلمان مدارس سما کشور و گرامیداشت روز معلم که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، با اشاره به برگزاری این گردهمایی اظهار کرد: ایده برگزاری این مراسم را دکتر طهرانچی مطرح کردند و پیشنهاد دادند که مراسم گرامیداشت روز معلم در قالب گردهمایی سراسری معلمان سما برگزار شود و از هر یک از استان‌ها یک معلم مدارس سما برای تجلیل انتخاب شود.

وی با بیان اینکه تحول آموزش و پرورش در مدارس سما از تأکیدات دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی است، گفت: اجرای سند تحول آموزش و پرورش که مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری است، از برنامه‌هایی است که در معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی و در مدارس سما به طور جدی پیگیری خواهد شد.

منظری توکلی تأکید کرد: براساس سیاست‌های دکتر ولایتی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مدارس سما باید از لحاظ علمی و آموزشی در صدر باشند، اما در عین حال اولویت ما در کنار ارتقای فعالیت‌های علمی و آموزشی، تقویت موضوعات فرهنگی و پرورشی است. براساس این رویکرد، برای اولین بار معاونت فرهنگی و تربیتی در معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی ایجاد شد.

وی با قدردانی از توجه دکتر سروری مجد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی به مدارس و آموزشگاه‌های سما گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی بیشترین ارتباط و حمایت را با مدارس سما دارد و امروز هم گروه سرود دبستان پسرانه سما مشهد اجرای خوبی در این مراسم داشت که دکتر طهرانچی دستور دادند مجموعه مسابقات فرهنگی و هنری اعم از مسابقات سرود و ... توسط معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی برگزار شود.

دانشگاه آزاد تعلیم و تربیت اسلامی را به نظریه‌ها و گزاره‌های علمی تبدیل کند

علم الهدی دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت و رئیس پژوهشکده علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی هم در این مراسم با اشاره به وجود نگرش‌های مختلف در محیط‌های دانشگاهی، گفت: دو صفت بارز در محیط‌های دانشگاهی وجود دارد که یک صفت را عین فضیلت و صفت دیگر را عین رذیلت می‌دانند. در محیط‌های دانشگاهی روحیه آکادمیک داشتن و مطالعات آکادمیک را فضیلت بر می‌شمارند و در عین حال ایدئولوژیک بودن را رذیلت می‌دانند.

وی ادامه داد: با وجود این، تفکر و نگرش در محیط‌های دانشگاهی تحول علوم انسانی و اسلامی سازی این علوم مورد مقاومت دانشگاه‌ها قرار گرفت.

علم الهدی افزود: سوالی که پیش می‌آید، این است که چرا ایدئولوژیک بودن بد است، اما آکادمیک بودن خوب و مورد تحسین است؟ دلیل آن این است که ایدئولوژی لیبرال و سکولار می‌خواهد بدون هیچ رقیبی سلطه خود را بر رابطه علم و اقتصاد لیبرال، کارآفرینی و ارتباط دانشگاه و صنعت حفظ کند. به همین دلیل پیروان این نگرش، ایدئولوژیک بودن را معادل بی سواد بودن و احساسی بودن می‌دانند و ایدئولوژیک بودن را به عنوان یک رذیله اخلاقی القاء می‌کنند.

وی با بیان اینکه اسلام سنتی و بی تفاوت مورد انتقاد شهید مطهری بوده است، گفت: شهید مطهری از ایدئولوژیک اسلامی حمایت می‌کردند و تأکید داشتند که همه رشته‌های دانشگاهی باید با ارزش‌های اسلامی همسو باشد. با وجود این نگرش، جمهوری اسلامی ایران در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی پیشرو بوده و مدل‌های آن مورد استقبال سایر کشور‌های مسلمان و غیرمسلمان قرار گرفته است.

علم الهدی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم تعلیم و تربیت اسلامی را تقویت کنیم، باید از تجربه‌های تربیتی معلمان و مدارس موفق الگوپذیری کنیم، بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن مدارس پیوسته خود می‌تواند تجربیات موفق در تعلیم و تربیت اسلامی را به نظریه‌ها و گزاره‌های علمی تبدیل کند و با بکارگیری از نظریات اساتید دانشگاه در این زمینه اقدام اساسی انجام دهد.

رشد و تعالی انسانی مورد تأکید جدی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است

علی سروری مجد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم، گفت: رشد و تعالی انسانی در دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأکید جدی مدیران این دانشگاه قرار گرفته و مدارس سما به عنوان یکی از این محیط‌های رشد تعالی، وظایف سنگینی برعهده دارند که با رهنمود‌های دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی برنامه‌های جدیدی در مجموعه مدارس سما و مدارس عالی مهارت به عنوان یکی از افتخارات این دانشگاه طراحی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی تأکید کرد: اصل تربیت به عنوان اولویت مدارس سما تلقی می‌شود و انتظار این است که براساس سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده مدارس سما انتخاب اول خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان باشد.

تربیت نسل مؤمن و انقلابی از جمله تلاش‌های مدنظر معلمان مدارس سماست

در ادامه این مراسم شادی محرر به نمایندگی از معلمان مدارس سما به بیان نظریات و پیشنهادات خود پرداخت و گفت: تبدیل سازمان سما به معاونت و برند شدن مدارس سما می‌تواند منجر به رشد و بالندگی این مدارس شود.

وی با اشاره بکارگیری نیرو‌های توانمند در مدارس سما گفت: خوشبختانه دانش آموزان سما تاکنون موفقیت‌های بسیاری در مسابقات علمی و فرهنگی کسب کرده اند و تربیت نسل مؤمن و انقلابی از جمله تلاش‌های مدنظر معلمان این مدارس است.

محرر تدوین افق و چشم انداز روشن برای آینده مدارس سما، اجرای برنامه‌های هدفمند و کاهش دغدغه‌های معیشتی را از جمله درخواست‌های معلمان مدارس سما عنوان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار