رحمانی فضلی:

افتخار ما در جمهوری اسلامی وحدتی است که در عین کثرت در کشور وجود دارد

وزیر کشور گفت: افتخار ما در جمهوری اسلامی تنوع جغرافیایی، قومی و نژادی و وحدتی است که در عین کثرت در کشور وجود دارد.

افتخار ما در جمهوری اسلامی وحدتی است که در عین کثرت در کشور وجود داردبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رحمانی فضلی وزیر کشور پیش از ظهر امروز پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و ششمین سالروز تولد مختومقلی فراغی که در روستای آق توقای شهرستان مراوه‌تپه برگزار شد، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه دائمی برای مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی این شاعر شهیر و عارف برجسته ایجاد شود و طی سال از افراد زبده، باانگیزه، عاشق و ادیب دعوت شود تا در حوزه‌های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی و اجتماعی اشعار ایشان تولیداتی داشته باشند.

وی افزود: استفاده از ادبیات تطبیقی در حوزه اشعار مختومقلی با شاعران دیگر ایرانی همچون حافظ، سعدی، خیام و مولانا و نظامی، سفارش تولید موسیقی اصیل و مناسب با محوریت این عارف برجسته و برگزاری چند شب شعر ادبی در محل آرامگاه ایشان میتواند از دیگر برنامه‌های این دبیرخانه باشد.

وی یادآور شد: ظرفیتی که مختومقلی در ادبیات ایران خصوصاً ادبیات ترکمن از خود به یادگار گذاشته همچون چشمه جوشان حیات فرهنگی است.

وی با اشاره به علاقه فراوان به مردم ترکمن اظهار کرد: این مراسم از جمله مراسمات ارزشمند است و باید با محتوا و غنی برگزار شود.

رحمانی فضلی گفت: گاه این سوال در ذهن متبادر می‌شود که چرا برخی جاودانه می‌شوند و همچون آبی زلال و روان در ذهن و قلب و زندگی مردم جاری می‌شوند چراکه از دیرباز یکی از آرز‌های انسان جاودانگی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: جاودانگی با جسم و ماده معنایی ندارد و هرچیزی که خارج از این دایره باشد، ماندگار می‌شود و با ابدیت و ملکوت پیوند می‌یابد و این پیوند به معنای پیوند با حضرت حق تعالی است.

وی گفت: ما نمی‌توانیم درکی از حق تعالی داشته باشیم، ولی می‌توانیم تفکرمان را با معرفت الهی یکی نماییم و این معرفت اندوزی را خداوند از طریق قرآن، پیامبر (ص)، ائمه اطهار (علیهم السلام) به ما آموخته است تا ما خلیفه الله باشیم.

وزیر کشور یادآور شد: آنچه ما را در دایره هستی به مرکزیت آن که حق تعالی است نزدیک‌تر می‌کند عشق است و عشق طریقی است که ما را به وحدت می‌رساند و ما می‌توانیم به فطرت اصیل خدایی بپیوندیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: پیامبر (ص)، ائمه اطهار (علیهم السلام)، علما و عرفای بزرگی همچون سعدی، حافظ، مولانا و مختومقلی این مسیر راطی کرده اند و در ذهن و زندگی مردم حیات یافته اند و جرعه‌ای از می‌معرفت هستی نوشیده اند و جاودانه شده اند که ما آن‌ها را به عنوان الگو بر می‌گزینیم و اندیشه و تفکر آن‌ها را در مسیر عشق تفسیر می‌کنیم.

وزیر کشور اظهار کرد: اینکه بعد از ۲۸۶ سال اینجا در کنار آرامگاه مختومقلی در کنار هم جمع می‌شویم، نشان از عرفان و عشقی است که او به وحدت داشته است و درواقع وقتی از او نام می‌بریم صحبت از جاودانگی و ابدیت می‌کنیم چرا که او از آن می‌مستی نوشیده است.

وی افزود: اقوام ایرانی اعم از بلوچ، ترکمن، عرب، لر، ترک و ... دارای قله‌های رفیع ایرانی و اسلامی است که موجب نزدیک کردن دل‌های ایرانیان به یکدیگر می‌شوند و ما باید باغبان خوبی در این راه باشیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تقویت دین خدا در مقابل متجاوزان ایستادگی کرده است، گفت: گناه ملت ما طی ۴۰ سال گذشته استقلال خواهی و آزادی خواهی بوده است و این باور قوی با عزم و اراده جدی از چنین آبشخور فرهنگی قدرتمندی حاصل شده است.

اما این فرهنگ غنی، باور تنومند و اندیشه‌های ناب و این ملت با اصالت، اراده و با غیرت که از آبشخور این فرهنگ سیراب می‌شود، در مقابل هرگونه ظلم و ستمی می‌ایستد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم سرافراز و سربلند بمانیم باید به مفاخر فرهنگی خودمان اعتقاد و ایمان داشته باشیم و مسیر حیات اجتماعی خودمان را از طریق معرفت حق تعالی و اندشمندان، شاعران، علما، عرفا و شهدا و اولیای بزرگ ادامه دهیم.
گفتنی است؛ در انتهای این مراسم از رونمایی از کتاب گزیده اشعار مختومقلی فراغی که به چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است رونمایی شد.

لازم به ذکر است رحمانی فضلی پیش از این مراسم با حضور بر مزار مختومقلی فراغی به مقام شامخ این شاعر و عارف شهیر ترکمن ادای احترام کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار