در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راه‌اندازی سامانه سجاد برای ثبت خسارات اراضی و واحدهای مسکونی ناشی از سیل در گلستان/ تداوم خدمات رسانی شهرداری تهران به مردم گمیشان و آق قلا

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها از راه‌اندازی سامانه سجاد برای ثبت خسارات اراضی و واحدهای مسکونی ناشی از سیل خبر داد.

راه‌اندازی سامانه سجاد برای ثبت خسارات اراضی و واحدهای مسکونی ناشی از سیل در گلستان/ تداوم خدمات رسانی شهرداری تهران به مردم گمیشان و آق قلاتاج محمد بخشی زاده نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین جزئیات امدادرسانی در شهرستان‌های سیل زده استان گلستان و اقدامات شهرداری تهران در این مناطق اظهار کرد: در روز ۴ اردیبشهت ماه به علت بارندگی شاهد وقوع سیل مجدد در شهرستان‌های آق قلا و گمیشان بودیم.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: شهرداری تهران از ابتدای وقوع سیل یعنی از ۲ فرودین ماه با تمام تجهیزات لجستیک و امدادی در مناطق سیل زده گلستان جهت خدمت رسانی به مردم آسیب دیده حاضر شد.

بخشی زاده افزود: هم اکنون که شهرستان‌های گمیشان و آق قلا درگیر سیل هستند، شهرداری تهران در کنار آن‌ها حضور دارد و به خدمت رسانی مشغول است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به وقوع سیل مجدد از ۴ اردیبهشت ماه، اوضاع شهرستان‌های درگیر سیل گلستان به چه شکل است، گفت: مدیریت بحران استان از روز‌های ابتدایی بروز سیل در مبادی ورودی آق قلا در ۴ نقطه اقدام به احداث آب بند کردند که متاسفانه در سیل مجدد این آب بند‌ها در ۲ نقطه دچار آسیب شد و از همان ۲ نقطه آب وارد آق قلا شد.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها همچنین افزود: در حال حاضر در شهرستان آق قلا در حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر آبگرفتگی را شاهد هستیم که در حال حرکت به سمت گمیشان است.

بخشی زاده افزود: مدیریت بحران آق قلا و گمیشان عایق‌های حفاظتی در برخی از نقاط ایجاد کرده است که این عایق‌ها آب را به سمت دریا هدایت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که رفع آبگرفتگی کامل از شهرستان‌های آق قلا و گمیشان تا چه زمانی به طول می‌انجامد؟ گفت: با حضور شهرداری تهران و مدیریت بحران، پیش بینی می‌شود که تخلیه آب در این شهرستان‌ها چیزی حدود ۲ ماه طول بکشد.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این پرسش که سهم استان گلستان از ۱۶۵ میلیارد کمک دولت به استان‌های سیل زده چه میزان بوده است؟ گفت: آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که ۱۰۰ میلیارد تومان به مدیریت بحران و ۵۶ میلیارد تومان به استانداری‌ها کمک شده است و من در حال حاضر اطلاعی ندارم که از این ۵۶ میلیارد سهم استانداری‌ها چه مبلغی سهم گلستان بوده است.

بخشی زاده با اشاره به راه اندازی سامانه "سجاد" گفت: با راه اندازی سامانه سجاد تمام اطلاعات قسمت‌های آسیب دیده از سیل گلستان به ثبت رسیده است و برای قسمت‌های مختلف آسیب دیده در این سامانه پرونده تشکیل شده است.

وی در خصوص آخرین آمار ثبت شده در سامانه سجاد تا ۴۸ ساعت گذشته، افزود: خسارات ثبت شده در بخش کشاورزی به این صورت است که در شهرستان گنبد کاووس، ۵۵ پرونده به ثبت رسیده است که ۱۹۹ هکتار از اراضی آسیب دیده و با پرداخت ۵۰ درصد به صورت علی الحساب، تا به امروز ۳۸۷ میلیون تومان به بخش کشاورزی پرداخت شده است.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: در شهرستان آق قلا ۳۲ پرونده تشکیل شده است که نشان می‌دهد ۲۳۵ هکتار از اراضی آسیب دیده است که با احتساب ۵۰ درصد غرامت به صورت علی الحساب، ۴۲۱ میلیون تومان پرداخت شده است.

بخشی زاده ادامه داد: در شهرستان گمیشان ۱۶۰ پرونده تشکیل شده است که خسارات وارد شده به اراضی ۱۰ هزار و ۳۱ هکتار بوده است که با احتساب ۵۰ درصد غرامت مبلغ یک میلیارد و ۳۱ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی در خصوص آمار تخریب اراضی و منازل مسکونی در شهرستان‌های سیل زده استان گلستان گفت: ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت تاثیر سیل قرار کرفته اند که از این آمار ۳۰ تا ۷۰ درصد تخریب گزارش شده است.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها گفت: ۱۱۰ هزار هکتار از زمین و محصولات زراعی به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

بخشی زاده ادامه داد: ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده است که از این آمار ۷ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده است و تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد نیاز به تعمیر و استحکام سازی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار