در حاشیه نمایشگاه بین المللی نفت مطرح شد؛

صلواتی: ۲ هزار کیلومتر خط انتقال گاز برون سپاری می‌شود /توکلی: کاهش ۶ دهم درصدی تلفات شبکه در سال گذشته

صلواتی گفت: امسال ۲ هزار کیلومتر خط انتقال گاز برون سپاری شده و ۸۳۰ کیلومتر خط انتقال به بهره برداری می‌رسد.
 
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام صلواتی مدیر شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته ۷۵۰ کیلومتر خط لوله را به همراه چندین ایستگاه تقویت فشار گاز به بهره برداری رساندیم.

وی ادامه داد: اسفندسال گذشته سه طرح مهم تولید مرکاپتان، خط انتقال اتان و طرح پشت برق پشتیبان به همت شرکت مهندسی و توسعه گاز با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید همچنین پارسال شاهد بهره برداری ۵ ماه زودتر از موعد مقرر سه طرح عظیم انتقال گاز در کشور بودیم.

صلواتی بیان کرد: سال گذشته به کمک شرکت‌های داخلی که درخاورمیانه حرف اول را می‌زنند توانستیم بالغ بر ۹۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز شرکت مهندسی و توسعه گاز را از آن‌ها خریداری کنیم.

مدیر شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تشریح برنامه‌های امسال شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: در استان سیستان و بلوچستان پروژه انتقال گاز ایرانشهر - چابهار را اجرا می‌کنیم، پروژه خط انتقال گاز زاهدان تا زابل به دو بخش ۱۱۰ کیلومتری تقسیم شده است.

وی ادامه داد: در بخش اول در محور زاهدان - دشتک ۶۵ کیلومتر کانال آماده شده و امسال به بهره برداری می‌رسد، محور دشتک تا زابل نیز در حال انجام مناقصه است و ماه آینده پیمانکار آن مشخص می‌شود.

صلواتی در خصوص انتقال گاز به خاش گفت: در محور ایرانشهر به خاش پیمانکار تا ۲ ماه آینده انتخاب و عملیات گازرسانی و انتقال بلافاصله پس از آن شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال ۸۳۰ کیلومتر خط انتقال گاز به بهره برداری می‌رسد و ۲ هزار کیلومتر خط انتقال گاز برون سپاری می‌شود.

مدیر شرکت مهندسی وتوسعه گاز ادامه داد: امسال ۶ ایستگاه تقویت فشار گاز و ۶ ایستگاه تکمیلی به بهره برداری خواهد رسید.

صلواتی تاکید کرد: در نظر داریم که هر ماه یک پروژه به بهره برداری برسد.

بیشتر بخوانید: بارگیری و صادرات ۱۳۰ میلیون بشکه نفت از فلات قاره/ در تولید تجمیعی از مخازن مشترک عقب نیستیم 

مدیر شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ هزار کیلومتر فیبر نوری، ۴ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خطوط انتقال گاز، ۵ پروژه پالایشگاهی و ۷ طرح توسعه میادین ذخیره سازی گازی را به بهره برداری برسانیم.

صلواتی تصریح کرد: سال گذشته ۷۴۶ کیلومتر لوله خریداری شده و امسال نیز ۵۵ هزار میلیارد برای خرید لوله اختصاص خواهیم داد.

وی در تشریح طرح توسعه میادین ذخیره سازی گازی گفت: میدان شوریجه درمرحله مناقصه قرار دارد و فاز دوم سراجه قم نیز در مرحله تهیه اسناد مناقصه قرار دارد.


کاهش ۶ دهم درصدی تلفات شبکه نسبت به سال ۹۶

در ادامه سعید توکلی مدیر عامل شرکت انتقال گاز با بیان اینکه در دی ماه پارسال در زمینه قابلیت اطمینان ۱۰۰ درصدی رکوردی را به ثبت رساندیم افزود: هیچ تجهیزی ناخواسته در ایام زمستان به رغم انتقال حداکثری گاز با خطوط لوله‌ای که دارای سن ۵۰ تا ۱ سال بودند با رخدادی روبرو نشدند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ میزان تلفات شبکه ۳/۱ درصد بود افزود: در سال گذشته با کاهش ۶ دهم درصدی میزان تلفات به ۲/۵ درصد رسید.

توکلی با بیان اینکه ساخت فیلتر‌های مصرفی تنها در اختیار تعداد محدودی از کشورههاست افزود: هم اکنون کشورما در این زمینه به خود کفایی رسیده و با تکنولوژی نانو ورق مورد نیاز ساخت این فیلتر‌ها را بومی سازی کرده است.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز  ادامه داد: بیگنالی هوشمند نیز در اختیار تعداد محدودی از کشور‌ها است و اروپایی‌ها هم به علت تحریم‌ها در این زمینه با ما همکاری نکردند با این حال توانستیم ۷ هزار و ۴۵۰ کیلومتر از کلیه نقاط آسیب پذیر خطوط لوله را با دستیابی به این تکنولوژی شناسایی کنیم.

توکلی گفت: در سیل اخیر به همت نیروی انسانی و تعمیرات انجام شده بر اثر پایش‌ها شبکه ما پایدار بوده و هیچ انفجار و آتش سوزی در خطوط لوله پیش نیامد.

وی از افزایش ۱۵ درصدی حجم گاز، کاهش ۲۱ درصدی تعداد توقف و افزایش ۲۳ درصدی قابلیت اطمینان در بخش انتقال گاز خبر داد.


مدیر عامل شرکت انتقال گاز با بیان اینکه نشت یابی خطوط لوله قبلا به طور مکانیکی و سنتی انجام می‌شد افزود: درحال حاضر بالغ بر ۸۰ درصد از نشتی‌های خطوط لوله با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و لیزری قابل شناسایی است.

وی با بیان اینکه ایران از لحاظ حجم تاسیسات و تعداد تعمیرات در بخش گاز رسانی بی نظیر است افزود: امسال ۱۴۰ واحد تعمیر توربین و کمپرسور را خواهیم داشت.

توکلی  از دسترسی به دانش فنی کامپوزیت خبر داد و گفت: لازم بود علاوه بر تعمیرات اساسی در ایستگاه‌ها در زمینه تعمیرات خطوط لوله هم اقدامی انجام می‌دادیم به همین منظور با دستیابی به دانش فنی کامپوزیت هم اکنون بدون قطعی گاز امکان تعمیر خطوط فراهم شده است.

وی در پایان گفت: قبلا در ۶ ماه اول سال مشغول تعمیرات اساسی بودیم، اما تعمیرات سال ۹۸ را از اسفند ۹۷ شروع کرده‌ایم.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار اقتصادی ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار