در برنامه «پایش» مطرح شد؛

نارضایتی مردم از اقدامات انجام شده در حوزه رونق تولید/ رهایی بازار ارز، دلیل گرانی کالاهای اساسی

کارشناس اقتصادی گفت:رهایی بازار و تزریق ارز به بخش‌های کم اهمیت با توجه به کاهش درآمد ارزی از دلایل گرانی کالا‌های اساسی است.

نارضایتی مردم از عملکرد دولت در حوزه رونق تولید/ رهایی بازار ارز، دلیل گرانی کالاهای اساسیبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شب گذشته در برنامه «پایش» از مخاطبان، درباره عملکرد دولت در سال جدید برای رونق تولید سؤال شد. در این نظرسنجی، بیش از ۸۸ درصد پاسخ دهندگان به دولت نمره مردود دادند. این آمار بیانگر عدم توجه یا کندی عمل دولت در زمینه تولید در نظر مردم است.

چندی پیش نیز نتایج نظرسنجی دیگری در برنامه پایش نشان داد ۸۵ درصد مردم، سوء مدیریت را مهم‌ترین عامل مشکلات اقتصادی کشور می‌دانند. تحلیل این نظرات نشان دهنده اهمیت تولید در نگاه مردم و بی‌توجهی دولت به رونق تولید است.

در برنامه این هفته پایش، ابتدا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای پاسخ به یکی از وعده‌های بررسی شده در پایش هفته قبل روی خط برنامه حضور پیدا کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ۲۵ شکایت از برند‌های پوشاک در حال بررسی است از احصاء حدود یک میلیارد تومان از تخلفات خبر داد. دلاوری مجری برنامه نیز با اعلام آمار بیش از ۸۰۰ میلیون دلاری قاچاق پوشاک؛ عملکرد سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به بوته نقد کشاند.


بیشتر بخوانید: کارگر و اشتغال، شاه بیت تولید ملی/ ۵۰ درصد مشکلات تولید به مسائل پولی و بانکی مربوط است


در بخش دیگر برنامه آقای احسان سلطانی به عنوان کارشناس اقتصادی به بررسی دوگانه کوپن و یارانه پرداخت. پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به اجرای یکی از دوگانه کوپن و یارانه اشاره کرده بود.

سلطانی، رهایی بازار و تزریق ارز به بخش‌های کم اهمیت با توجه به کاهش درآمد ارزی را از دلایل مهم افزایش قیمت کالا‌های اساسی دانست.

این کارشناس اقتصادی افزود: طبق آمار‌ها واردات موز در این برهه حساس از صادرات پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی که کالا‌های اساسی خانوار هستند بیشتر بوده که این نشان از بی‌تدبیری تیم اقتصادی دولت دارد.

کارآفرین دیشب برنامه پایش، مسعود تهرانچی از پیشگامان صنعت حمل‌ونقل بود. تهرانچی که فعالیت خود را از سال ۱۳۳۵ آغاز کرده؛ واردکننده اولین اتوبوس، سازنده اولین آمبولانس و همچنین مؤسس و مدیرمسئول اولین مجله خودروی ایران است.

وی به تعریف خاطراتش در گذر ۶۰ سال خدمت به کشور از صنعت خودرو، محرومیت‌زدایی، ساخت بیمارستان و طراحی بهشت‌زهرا پرداخت.

در میانه گفتگو تهرانچی مهم‌ترین سختی از سختی‌های تولید در کشور را عدم دسترسی به مسئولین دانست.

کارآفرین برتر کشور با بیان کمک‌های آقای شاهرودی در سال ۱۳۷۹ از آیت‌الله رئیسی ریاست قوه قضاییه برای مشکلات خود طلب یاری کرد.

در پایان این گفتگوی طولانی و جذاب، تهرانچی به تماشای جوانان کارآفرین برتر این هفته برنامه پایش نشست و خطاب به آن‌ها گفت: "برای شما مشکلات ایجاد می‌شود؛ خیلی هم زیاد می‌شود؛ ولی اگر قلبتان با خدا باشد و فکر بکنید که فقط برای خدا کار نمی‌کنید دارید برای بنده‌های خدا کار می‌کنید؛ انرژی‌تان زیاد می‌شود و موانع هم از بین می‌روند. "

«پایش» به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی و سردبیری محمد عنبری، کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است. قسمت‌های بعدی برنامه پایش بعد از ماه مبارک رمضان، یک‌شنبه شب‌ها از ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار