راهکار‌هایی برای کاهش احساس تشنگی در ماه رمضان

افراد روزه دار در آغاز افطار باید به جای آب سرد، از آب ولرم، به صورت آهسته و نشسته استفاده کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدیه فرید کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: نوشیدن مایعات فراوان در طول غذا خوردن، موجب کاهش دسترسی آنزیم های گوارشی به موادغذایی و بروز برخی بیماری ها و نارسایی های گوارشی می شود.

وی افزود: برای کاهش تشنگی در طول روز نیز راه هایی مانند کاهش حجم غذای سحری، خودداری از مصرف موادغذایی دارای پروتئین و ادویه بالا، محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر، استفاده از میوه و سبزی کافی در فاصله افطار تا سحر و پرهیز از ورزش های شدید، حمام و سونای داغ در طول روز، توصیه می شود.

فرید ادامه داد: روزه داری در افرادی که بیماری خاصی ندارند، نه تنها مضر نیست، بلکه مفید نیز است، روزه داری حتی در افرادی که لاغر و یا دارای وزن طبیعی هستند نیز به بدن فرصت می دهد تا بدن آنها چربی ها را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه داری، چربی تازه و مناسب تری را جایگزین کند و برای افرادی که چربی زیادی در بدن خود ذخیره دارند نیز فرصت مغتنمی فراهم می شود تا مقداری از آنها را برای تولید انرژی به مصرف برسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: سعی کنیم از زیاده روی در مصرف غذاهای پرچرب و شیرین مانند نان خامه ای، زولبیا، بامیه و حلوا پرهیز کنیم، زیرا باعث سوزش سردل، اضافه وزن و نیز عطش شدید می شود که با نوشیدن مقدار زیاد نوشیدنی های سرد جبران می شود.

فرید توصیه کرد: از مصرف زیاد مواد قندی ساده مانند زولبیا و بامیه، انواع شیرینی ها و نوشابه های گازدار، به ویژه در وعده سحری پرهیز کنیم، زیرا مصرف زیاد این مواد ابتدا سبب افزایش قندخون شده و در پی آن موجب افت قند خون می شود و توانایی یادگیری افراد را در طول روز کاهش می دهد.
انتهای پیام/م

کاهش تشنگی در هنگام روزه داری با کاهش مصرف پروتئین و ادویه در وعده سحری

برچسب ها: رمضان 98 ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.