تشریح جزئیات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی/ آیا از تخریب بنا‌ها و بافت‌های تاریخی جلوگیری می‌شود؟

معاون میراث فرهنگی کشور جزئیات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی را تشریح کرد.

جزئیات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی به روایت میراث فرهنگیبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در روز‌های اخیر اخبار تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی در صدر اخبار حوزه میراث فرهنگی خبرگزاری‌های کشور قرار گرفت و نور امیدی را در دل فعالان حوزه میراث فرهنگی و مدیران این حوزه روشن کرد.

برخی از فعالان عرصه میراث فرهنگی کشور تصور می‌کنند که طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی کمک می‌کند که مردم مشارکت بیشتری در حفظ بافت‌های تاریخی داشته باشند؛ به همین جهت تا حدودی از تخریب بنا‌ها و بافت‌های تاریخی جلوگیری می شود.

ما نیز در این میان گفتگویی را با محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ترتیب دادیم تا اطلاعات بیشتری از جزئیات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی به دست بیاوریم.

طالبیان نیز همچون برخی از فعالان صنایع دستی تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی را راهکاری برای رفع مشکلات موجود بر سر راه حفظ بافت‌های تاریخی دانست و به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تصویب این طرح به ما کمک می‌کند که از ساکنان بنا‌هایی که در بافت‌های تاریخی قرار گرفته‌اند، حمایت کنیم و مشارکت بیشتری با دستگاه‌های مختلف کشور داشته باشیم.

وی افزود: هم‌اکنون کلیات و بیشتر مفاد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. البته یکی از ماده‌های این طرح که بار مالی خاصی داشت، هنوز به تصویب نرسیده است. این ماده که روی تخفیف عوارض بنا‌های ثبت شده واجد ارزش تاریخی در بافت‌های تاریخی تأکید دارد، روز یکشنبه مجدداً در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و پس از انجام اصلاحات به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌رود.

وظیفه وزارتخانه های مختلف برای حمایت از مرمت آثار تاریخی چیست؟

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: موضوع ماده دوم طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی این است که وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور و بنیاد مسکن در دو سال آینده کمک کنند تا بقیه محدوده‌های بافت‌های تاریخی شهر‌ها و روستا‌ها به استان‌ها ابلاغ شوند. البته ما تا به امروز یکسری از محدوده‌ها را ابلاغ کردیم. انجام بحث ارتقای کیفیت زندگی ساکنان با هم افزایی با هم یکی دیگر از مفاد طرح تصویب شده، است.

طالبیان ادامه داد: در مفاد دیگر طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی بر آماده سازی دستورالعمل‌های بهره برداری، نگهداری و پشتیبانی بافت‌های تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی تاکید شده است. براساس طرح تصویب شده، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن مکلف شدند که در۵سال آینده طرح‌های ویژه با ملاحظه‌های میراث فرهنگی را انجام بدهند.

وی بیان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با توجه به مفاد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی در بحث آموزش استادکاران بستر مناسبی را برای استادکاران جوان یا افرادی که در آینده استادکار خواهند شد، آماده می‌کند. وزارت علوم و وزارت‌آموزش و پرورش هم براساس مفاد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی مکلف شدند که سرفصل‌های محتوای دروس را با همکاری ما به گونه‌ای تعیین کنند که‌دانش آموزان بیش از پیش با مهارت حفاظت و احیای بنا‌ها و بافت‌های فرهنگی و تاریخی آشنا شوند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه هم بر اساس مفاد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی مکلف شد، با همکاری سازمان میراث فرهنگی، وزارت راه و بنیاد مسکن، نظام فنی اجرایی را انجام بدهد. البته این کار درباره بنا‌ها انجام شده است، اما باید درباره بافت‌ها هم انجام شود. براساس طرح مصوب قرار شد بانک اسناد مالکیت مربوط به بنا‌های ثبت شده را به عنوان وثیقه اخذ تسهیلات مرمت قبول کند.

طالبیان ادامه داد: براساس طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی موضوع قلع و قمع بنا‌هایی که در بافت‌های تاریخی احداث می‌شوند، نیازی به ارجاع به کمیسیون ماده ۱۰۰ ندارد و در صورتی که متوجه تخلف شویم بنا حتماً قلع و قمع می‌شود.

وی گفت: همه دستگاه‌ها براساس آنچه که در مفاد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی آمده است، موظف شدند به طور دائم هزینه‌های پژوهش، حفاظت و معرفی آثار منقول و غیر منقول ثبت شده در فهرست آثار ملی و واجد ارزش تاریخی و فرهنگی را تامین اعتبار کنند. شهرداری و شورا‌های شهر نیز بودجه عمرانی بافت‌های تاریخی را در اولویت خواهند گذاشت.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: سازمان میراث فرهنگی نیز براساس طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، بنا‌های واجد ثبت در فهرست آثار ملی را ظرف دو سال معرفی می‌کند. این بنا‌ها بیشتر در بافت‌های تاریخی قرار گرفته‌اند.

طالبیان اظهار کرد: ساختارمند کردن وضعیت حاضر بافت‌های تاریخی نیز یکی دیگر از مفاد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی است. دولت نیز مکلف شده است که براساس همین طرح به بیمه بنا‌های تاریخی کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی به مدیریت یکپارچه بافت‌های تاریخی کمک و توجه همه دستگاه‌ها به اهمیت و اولویت حفظ این بافت‌ها نشان داده می شود. تاثیر دیگر تصویب این طرح آن است که مالکان بنا‌های تاریخی در راه حفظ بنای خود دلگرم می‌شوند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار