نویسنده آمریکایی: شیعیان عربستان از ابتدای تاسیس رژیم آل سعود از تبعیض رنج می‌برند

نویسنده و مستندساز مشهور آمریکایی در واکنش به اعدام‌های اخیر در عربستان سعودی، از ارعاب و تبعیض همیشگی علیه شیعیان در این کشور سخن گفت.

شیعیان عربستان از ابتدای تاسیس رژیم آل سعود از تبعیض و ارعاب رنج می‌برندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العهد، «ترنس وارد»، نویسنده آمریکایی حوزه تاریخ خاور نزدیک و مستندساز مشهور، اعدام‌های اخیر در عربستان سعودی را به علت محقق ساختن هدفی مشخص دانست و آن ارعاب شیعیان و ارتش سازی برای القاعده بوده است.

وی در مقاله‌ای با عنوان "خشونت علیه شیعیان در عربستان ریشه‌های عمیقی دارد" که شبکه سی ان ان آن را منتشر کرده است، نوشت شیعیان عربستان همانند آفریقایی‌های آمریکا در برخی مناطق جنوبی این کشور هستند و از سوی "نخبگان حکومت وهابی" مورد تبعیض قرار گرفته و از ابتدای تاسیس رژیم آل سعود در سال ۱۹۳۲ در درد و رنج هستند.

به گفته نویسنده، گفتمان معارض با شیعیان با روی کار آمدن محمد بن سلمان و اوج گرفتن وی در عرصه سیاسی به اوج رسیده است و ملک سلمان این سرکوب‌های فزاینده را برای ارعاب شهروندان شیعه در این کشور به کار می‌گیرد.

«ترنس وارد» در مقاله خود تاکید می‌کند ملک سلمان برای تامین حمایت یارانش که دارای اندیشه‌های تندروی وهابی هستند در تلاش است و آزاد و اذیت شیعیان طی دهه پنجاه میلادی را هنگامی که در شهر ظهران در شرق عربستان زندگی می‌کرده با چشمان خود دیده است.

وی نوشته است با وجود اینکه این استان شرقی عربستان منبع بی کران نفت در این کشور است، اما ساکنان شیعه آن که عموما کارگران شرکت آرامکو هستند در فقر به سر می‌برند و چیزی از این ثروت عاید آن‌ها نمی‌شود.

این نویسنده آمریکایی که خود درباره اندیشه وهابیت کتاب‌های متعددی نوشته است، گفت: با شیعیان در این کشور همانند شهروندان درجه دوم برخورد می‌شود و عبدالعزیز بن باز، مفتی سابق سعودی فتوا‌های دینی علیه شیعیان صادر کرده است که هم اکنون در دادگاه‌های این کشور بر اساس آن برای شیعیان حکم صادر می‌شود.

وی در پایان مقاله خود در خصوص تجاوز به ایران هشدار داد و تاکید کرد که این کار به بسته شدن تنگه هرمز در مقابل تمامی نفتکش‌ها و بروز تنش و درگیری با چین و روسیه و بر هم خوردن روابط اتحادیه اروپا و ناتو می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار