ماجرای محاکمه جاسوس و جاسوسه!

ژولیوس روزنبرگ زن و شوهر یهودی کمونیست آمریکایی که هر دو را به جرم جاسوسی و دادن اطلاعاتی راجع به سلاح‌های اتمی به شوروی در آمریکا اعدام کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برای شروع بد نیست بدانید امروز دقیقا زادروز یکی از روزنبرگ‌هاست! در خلال ماجرای محاکمهٔ روزنبرگ‌ها و وقایع بعد از اعدام آن‌ها نظریه‌های مختلفی مطرح شد یکی از این نظریه‌ها دلالت بر این داشت که آمریکا می‌خواهد برخورداری شوروی از بمب اتمی را، که عامل مهمی برای برتری نظامی آمریکا بر بقیه جهان بعد از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد، به جاسوسی ربط دهد نه رشد علمی و توانمندی‌های اتحاد جماهیر شوروی برای همین روزنبرگ‌ها را بدون مدرک کافی محاکمه و اعدام کردند.

ماجرای محاکمه جاسوس و جاسوسه!


بیشتربخوانید : ۶ میدان نبرد تسخیر شده در آمریکا/ارواح ناآرام و یانکی‌های خرافاتی+ تصاویر


بمب اتمی و داغ‌شدن جنگ سرد

١٠١‌ سال پیش در چنین روزی، برابر ١٢ می‌١٩١٨ میلادی، ژولیوس روزنبرگ در نیویورک به دنیا آمد. او در‌ سال ١٩٣٩ با اتل گرین‌گلس ازدواج کرد تا همسرش نیز نام‌خانوادگی او را گرفت و تبدیل به اتل روزنبرگ شود. ژولیوس و اتل درواقع «روزنبرگ‌ها»ی مشهور ما هستند اما درخصوص دلیل شهرت مرگبارشان باید کمی از آنها فاصله گرفته و به دنیای «جنگ سرد» نقبی کوچک بزنیم. انفجار دو بمب اتمی در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی مهر اتمام بر جنگ جهانی دوم در سراسر جهان زد اما دقیقا از همین نقطه بود که جرقه جنگی جدید بین دو ابرقدرت جدید یعنی ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی زده شد.

جنگی که در ادبیات سیاسی جنگ سرد نام گرفت و رقابتی پایان‌ناپذیر بین آمریکا و شوروی را رقم زد، هر چند که ایالات متحده به دلیل مسلح‌بودن به سلاح هسته‌ای به نوعی دست بالا را در مناقشات سیاسی داشت. پیش‌بینی‌ها دستیابی شوروی به بمب هسته‌ای را حداقل تا ١٠ ‌سال آینده نامحتمل می‌دانستند و همین خیال آمریکا را تا حد زیادی آسوده می‌ساخت اما در کمال تعجب شوروی خیلی زودتر از آن‌چه تصور می‌رفت یعنی در‌ سال ١٩٤٩ از نخستین بمب هسته‌ای خود رونمایی کرد! این شوک بزرگ بلوک غرب را به لرزه درآورده و این سوال را ایجاد کرد که روس‌ها چگونه راه ١٠ ساله را در کمتر از ٤‌ سال طی کردند؟ جواب خیلی زود به دست آمد؛ با کمک روزنبرگ‌ها!

محاکمه جاسوس و جاسوسه

ماجرا هنوز و بعد از گذشت دهه‌ها پیچیده به نظر می‌رسد. ژولیوس و اتل شهروند آمریکا و عضو «اتحادیه کمونیست‌های جوان» بودند که از طرق مختلف اطلاعات صنعت هسته‌ای ایالات متحده را جمع‌آوری کرده و تحویل اتحاد جماهیر شوروی می‌دادند. برادر اتل یعنی دیوید گرین‌گلس در پایگاه نظامی لس‌آلاموس خدمت می‌کرد و در دستیابی روزنبرگ‌ها به اطلاعات هسته‌ای نقش موثری داشت. او همان کسی است که پس از لو رفتن و دستگیری، خواهر و شوهرخواهرش را در ازای دریافت تخفیف قضائی فروخت و برپایی دادگاه جنجالی روزنبرگ‌ها را کلید زد. ژولیوس و اتل در دادگاه به جرم جاسوسی محاکمه و محکوم به مرگ شدند. حکم‌شان ١٩ ژوئن ١٩٥٣ (٢٩ خرداد ١٣٣٢) در زندان سینگ سینگ و با صندلی الکتریکی به اجرا درآمد. ژولیوس هنگام مرگ ٣٥ و اتل ٣٧‌سال داشت. افکار عمومی هیچگاه گناهکار بودن روزنبرگ‌ها را نپذیرفت.

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار