در برنامه اقتصادی رادیو گفت و گو مطرح شد؛

شانه ساز: سال ۹۸ تولید افزایش می‌یابد/ معتمدی: اصلی ترین دلیل قاچاق معکوس، تخصیص یارانه به برخی کالاهاست

دبیرانجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک گفت: سال ۹۸ در صورت تسهیل تامین ارز مواد اولیه، برای افزایش تولید نگرانی وجود ندارد.

شانه ساز: سال ۹۸ تولید افزایش می‌یابد/ معتمدی: اصلی ترین دلیل قاچاق معکوس، تخصیص یارانه به برخی کالاهاستبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر معتمدی، رئیس پژوهشگاه و شورای راهبردی اتاق اصناف تهران در گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت گو که در خصوص رونق تولید و برنامه ملی مهار قاچاق (مسیر پیشگیری) برگزار شده بود گفت: ابتدا باید روندی که منجر به قاچاق می‌شود بررسی سپس از بروز آن جلوگیری شود.

وی افزود: مردم به یک سری کالا‌ها نیاز دارند که باید برای جامعه به درستی تامین شود تا برای تهیه آن رو به قاچاق آورده نشود. اگر تولید رونق پیدا کند قاچاق قطعا کاهش پیدا می کند که معتقدیم امسال تولید در صنایع کوچک بیش از پیش باید افزایش پیدا کند.

معتمدی گفت: تمرکز هر نهاد روی حوزه فعالیتش با تخصص لازم، می‌تواند سرعت مبارزه با قاچاق و رونق تولید را افزایش می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه و شورای راهبردی اتاق اصناف تهران در پاسخ به سوال خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر دلیل افزایش قاچاق معکوس برخی کالا‌ها نظیر بنزین گفت: معتقدم دلیل قاچاق صادراتی و خروج کالا از کشور به صورت قاچاق، تخصیص یارانه به برخی کالا‌ها و قیمت پایین این نوع کالاهاست. تفاوت قیمتی چشمگیر هم می‌تواند دلیل دومی برای قاچاق کالا به بیرون مرز‌ها شود.

وی ادامه داد: شما هیج کالایی را که یارانه به آن تخصیص نمی‌یابد جزو اقلام قاچاق صادراتی نمی‌بینید. نظام یارانه قیمت تمام شده را کمتر نشان می‌دهد.

در ادامه ابوالقاسم شانه ساز دبیر انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکننده لوازم خانگی کوچک اظهار کرد: در لیست اقلام قاچاق اگر دقت شود سوای مواد مخدر، اغلب پوشاک و لوازم خانگی مشاهده می‌شود.

وی افزود: متاسفانه چندین سال است که در روند مبارزه با قاچاق صحبت‌ها تکراری صورت می گیرد. قبل از انقلاب بیشترین حجم قاچاق از کویت آن هم در سیگار و پوشاک بود.

شانه ساز گفت: در زمان دفاع مقدس چیزی به عنوان قاچاق وجود نداشت، دولت‌های آن زمان راه واردات جنس را از طریق مسافری را آزاد کرده بودند که این موضوع موجب جاسازی غلط در فرهنگ جامعه شد.

وی ادامه داد: بعد از آن دولت سازندگی واردات را آزاد کرد و یکباره تنوع در بازار بالا رفت. ابتدا رسمی وارد سپس به صورت سیستماتیک همین کالا‌ها با قیمت ارزان‌تر در بازار دیده شد که مفهوم اصلی آن قاچاق بود.

شانه ساز ضمن تایید کاهش قاچاق در سال‌های گذشته گفت: در زمانی که مشکل ارزی وجود نداشت ۲۴ میلیارد دلار قاچاق صورت میگرفت و در اوج خود قرار داشت. امسال با نوسانات ارزی دیگر قاچاق صورت نمی گیرد.

وی افزود: سال ۹۸ نگران تولید نیستیم اما نگران تامین ارز برای تهیه مواد اولیه هستیم. ۴۰ میلیارد دلار صادرات صورت گرفت که از این  رقم تنها ۱۰ میلیارد دلار  به کشور بازگشت.

دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک بیان کرد: تمام کالا‌های تولیدی ایران زمانی که تبدیل به دلار می‌شود نسبت به کشور‌های دیگر ارزان‌تر است که یکی از دلایل قاچاق معکوس به شمار می‌آید.

همچنین مصطفی پورکاظم شایسته، معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ارتباط تلفنی بیان کرد: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی علاوه براینکه حجم قاچاق کاهش پیدا کرد روند مبارزه هم از نظر کمی و کیفی با این موضوع هم پیشرفته‌تر شد.

وی افزود: فراوانی قاچاق در اقلامی نظیر پوشاک، قطعات خودرو، منسوجات و دارو‌ها دیده می‌شود که طی یک دهه گذشته این روند نزولی شده است.


بیشتر بخوانید: اتحادیه‌ها سیستم بازرسی را تقویت کنند/ باید قیمت تمام شده همه کالاها بررسی شود


پور کاظم گفت: واردات لوازم خانگی و پوشاک به طور رسمی افت چشمگیری داشته و این امر در قاچاق هم همین طور بوده است.

وی افزود: واردات ۱۳۳۹ کالا ممنوع شد که مسیری برای حمایت از تولید است. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام می‌کند که رقم قاچاق از ۲۴ میلیارد دلار به ۱۱ میلیارد دلار رسیده است.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در حوزه مقابله با قاچاق ۲ جهت کلی مسائل پیشگیرانه و تخصصی نگری سامانه‌ها برای شفاف سازی تجارت کشور در پیش گرفته شده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه از سال ۹۲ سامانه‌های تجاری مبارزه با قاچاق کالا راه اندازی شده است که کمک بسزایی به کاهش قاچاق کرد. در حال حاضر مشکل و مسئله اتصال سامانه‌ها به یکدیگر است. قاچاقچیان هم به تبع افزایش پیچیدگی‌ها پیشرفت می‌کنند.

پور کاظم ابراز کرد: قاچاق علاوه بر سودآوری؛ زاییده قوانین و تصمیمات است که تغییر رویه هم می‌دهد. حوزه معاونت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک طرحی را با نام مبارزه با برند‌های قاچاق را در تهران پیگیری که منجر به افزایش ۹۰ درصدی ثبت سفارش تولیدات داخلی شد.

وی ادامه داد: قاچاق معکوس در برخی کالا‌ها نظیر سوخت، دام زنده دیده شد که فکر میکنم دلیل عمده آن، تخصیص یارانه ها برای تامین مایحتاج مردم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار