وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد؛

ظرفیت خوب کشور در زمینه توریسم سلامت/ توریسم فرهنگی از قدیم در ایران رونق داشته است

نمکی گفت: با توسعه زیر ساخت‌های پزشکی هیچ بیماری برای درمان به خارج اعزام نمی‌شود و در توریسم سلامت ظرفیتی خوب داریم.

ظرفیت خوب کشور در زمبنه توریسم سلامت / توریسم فرهنگی از قدیم در ایران رونق داشتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم رونمایی و امضای مشترک آیین نامه تسهیل و بهره برداری از شرکت‌های تسهیل گر ارائه خدمات تشخیصی درمانی به بیماران بین المللی که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از منابع درامد کشور‌ها توریسم است و صنعت توریسم به عنوان درامد اصلی کشور‌ها محسوب می‌شود و ایران از قدیم درامد خوبی از توریسم فرهنگی داشت.

وی با اشاره به اینکه توریسم فرهنگی در اوایل انقلاب کمی افت داشتیم و در
در سال‌های قبل از انقلاب ارز قابل توجهی برای مصارف درمانی خرج می‌کردند، افزود: امروزه با توسعه زیر ساخت‌های پزشکی هیچ بیماری به خارج جهت درمان اعزام نمی‌شوند و ظرفیت خوبی برای توریسم سلامت داریم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بیشتر مشکلات درمانی ما با اعزام بیماران به خارج از کشور برطرف می‌شد به طوری که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ارز زیادی برای انجام پروسه پیچیده درمانی در خارج از کشور هزینه می‌شده است، اما خوشبختانه با توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور تمام بیماری‌های قابل علاج در ایران درمان می‌شود و امروز گردشگران سلامت و بیماران بین‌المللی جهت انجام درمان و حتی کار‌های توانبخشی و پیشگیرانه پذیرای افراد از کشور‌های مختلف هستیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: خوشبختانه امروزه یکی از بخش‌های پیوند اعضا در منطقه در کشورمان است و ما بخش‌های پیوند اعضا را با توسعه زیرساخت‌های بهداشتی درمانی در کشور فراهم کرده‌ایم.

در بخش توریسم درمانی شرکت‌های خصوصی به کمک وزارت بهداشت بیایند

نمکی ادامه داد: ما باید قابلیت‌های بهداشتی درمانی کشورمان را به گردشگران سلامت معرفی کنیم و متاسفانه این ساز و کار تا به امروز به خوبی انجام نشده است و من معتقدم که شرکت‌های خصوصی در بخش توریسم درمانی باید به کمک وزارت بهداشت بیایند و طراحی این کار از راه دولت میسر نیست.

وی اظهار کرد: قابلیت‌های فراوانی در میراث فرهنگی وجود دارد که باید پیگیری شود و من معتقدم که سازمان گردشگری می‌تواند به ما کمک فراوانی در خصوص جذب گردشگر سلامت داشته باشد، زیرا برخی از افراد به صورت دلالی در صنعت گردشگر سلامت فعالیت می‌کنند و وجهه پزشکان ایرانی را با این کار نادرست خود زیر سئوال می‌برند.

تحمیل هزینه‌ گزاف به گردشگر سلامت تبلیغ منفی برای ماست

نمکی ادامه داد: شرکت‌هایی که قابلیت جذب گردشگران سلامت را دارند را تعیین و پزشک متخصص در این شرکت‌ها حاضر می‌شود به طوری که این پزشک به عنوان مسئول فنی در تمام پروسه ارائه خدمات بهداشتی درمانی به گردشگران سلامت همراه بیماران بین‌المللی است تا گردشگران سلامت در مسیر درست گام بردارند، زیرا اگر هزینه‌های گزافی در مسیر نادرستی قرار بگیرند ممکن است هزینه‌های گزافی را بپردازند و این مسئله تبلیغ منفی برای کشورمان به همراه دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: وجود افراد واسطه و دلالان باعث می‌شود تا هزینه‌های بیماران گردشگری بسیار بالا برود و این افراد به جای سفر به ایران کشور‌های دیگری مانند ترکیه را برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی انتخاب کنند.

وی ادامه داد: نظام شبکه بهداشتی درمانی ما به عنوان یک الگویی در بین کشور‌های شرق مدیترانه بوده و خوشبختانه ایران در جهت توسعه زیرساخت‌های بهداشتی درمانی کارشناسان زیادی را به کشور‌های همسایه و منطقه اعزام کرده به طوری که در این راستا با مسئولان حوزه سلامت کشور‌های پاکستان و عراق در زمینه توسعه نظام بهداشتی درمانی رایزنی‌های خوبی انجام گرفته و همچنین توافقات خوبی در زمینه بستن قرارداد بین بیمارستان کشور‌های منطقه با ایران انجام شده است.

ضرورت اختصاص ۱۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی به گردشگران سلامت

نمکی ادامه داد: ما به دنبال راه حلی هستیم که گردشگر با قابلیت‌های واقعی ما آشنایی پیدا کند و این مسئله درست در نقطه مقابل آن است که برای جذب گردشگران سلامت کشور را مانند یک ویترین درست کنیم به همین دلیل اولین کاری که همکاران پزشک ما انجام می‌دهند این است که ۱۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی به گردشگران سلامت اختصاص پیدا می‌کند و این تخت‌ها شرایطشان متفاوت با سایر تخت‌ها است و یک پزشک مسئول برای بخش گردشگران سلامت باید در نظر گرفته شود تا در صورت بروز هرگونه تخلفی مانند انجام سی تی اسکن یا آزمایش اضافی پروانه پزشک مسئول فنی لغو می‌شود.

تعرفه درمان گردشگران سلامت نباید با بیماران کشور یکسان باشد

وزیر بهداشت با بیان اینکه گردشگر سلامت نباید در سفر به ایران خود را یک شهروند درجه ۲ ببیند، زیرا در صورت بروز چنین اتفاقی ما در جذب گردشگر سلامت موفق نمی‌شویم، گفت: ما از حقوق توریست سلامت دفاع می‌کنیم و من معتقدم که تعرفه درمان گردشگران سلامت نباید با بیماران کشورمان یکسان باشد، زیرا سوبسیدی که به مردم ایران داده می‌شود نباید صرف گردشگران سلامت شود.

وی یادآوری کرد: تعرفه‌هایی که برای گردشگران سلامت در نظر گرفته می‌شود نباید در حق آن‌ها اجحاف کند و من معتقدم که برای جذب بیماران بین‌المللی باید برنامه‌ریزی درست و دقیقی انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محمد شرافت
۱۱:۲۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
رنامه ها زیرساخت فرهنگ سازی. توانمند سازی حمایت از صنعت گردشکری سلامت .صنعت گردشگری میراث فرهنگی . حمایت وبستر سازی ازعرضه محصولات ارگانیک کشاورز باغی ودامی سالم وبهداشتی .احرای طرح CSR ( مسولیت اجتماعی شرکت ها ) در حمایت وهمکاری ازموسسات خیریه NGO داری مجوز قانونی داردند دربخش های مخلتف در پستیباتی از قشر محروم جامعه باهدف توانمند سازی اموزس علمی کاربری وساماندهی در ایجاد شغل ورونق اقتصادی قدمهای زیر ساخت در توسعه پایدار تهران شهری برای همه که با حضور سازمان های مردم نهاد الگوی شهر سالم در سطخ کشور وجهان ....باشد ایجاد نمایم
آخرین اخبار